• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kostnadsfördelning/Hur gör ni?

rsaanro

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6706
Medlemskap
2024
När min särbo och jag är ute med husbilen så delar vi lika på alla kostnader d.v.s bränsle,gasol, mat, ställplatsavgifter, parkering mm. Husbilen är min så jag står för allt övrigt skatt,försäkring, besiktning, vinterförvaring mm. Är detta en bra och rättvis kostnadsfördelning eller har ni andra eller bättre förslag. Hur gör ni som är i samma situation som jag?

/Robert
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Vi gör nästan likadant ....jag tar skatt,och rep,besiknings kostnader efter som hon har mindre pension och till resan spar vi båda 2000kr/mån till en gemensam ica konto ..vi äger bilen gemensamt
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Rättvis kostnadsfördelning är det väl kanske inte om du får stå för bilens alla kostnader själv. Förutom det du nämner får du även lägga till bilens värdeminskning. Det blir en hel del totalt som du står för själv...

Om det är en bra lösning? Vet inte, precis som i Sacces fall så kan man ju väga in andra faktorer än den rena kostnaden.
 
F

F.d. 24550

Guest
Vad som är mest rättvist kan man ju alltid diskutera. Är det rättvist att dela kostnaderna på hälften om det är stora skillnader i inkomst? Personligen skulle jag absolut inte betala för en husbil som någon annan äger, som särbo. Nån måtta får det vara.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Personligen skulle jag absolut inte betala för en husbil som någon annan äger, som särbo. Nån måtta får det vara.

Hur menar du?
Det är en ren kostnad att äga en husbil. Det är en förbrukningsvara precis som toapapper.
Det är ingen investering som stiger i värde över tiden.

Även om bilen skulle vara betald så kostar den pengar för ägaren i form av värdeminskning hela tiden. Både när den står och när den används. Skall det vara ekonomiskt exakt rättvist så delar man även på kostnaden för värdeminskningen.
Därmed inte sagt att man skall betala mer så att ägaren tjänar pengar på det.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Det där hänger ju ihop med vilken livsfilosofi man har.

Jag personligen begriper inte hur man kan ha delad ekonomi ihop med kärlek, men det är jag det.

Hemma är alla inkomster gemensamma, och alla utgifter tas från samma ställe. Hon har sina hobbys, och jag mina. Millimeterrättvisa? Inte i vårt äktenskap... Gör hon av med lite extra en månad, så kan jag med gott samvete köpa drönardelar nästa månad.

Allt detta gäller husbilen med. Vem står för den är inte viktigt, vi ha köpt den för gemensamma medel.

// Christer
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Vi har ett husbilskonto båda har varsit kort
Vi sätter in 2-4000 kr varje månad vi betalar allt vad rör husbilen med det kontot skatt , försäkring ,campingavgifter bränsle o.s.v
Vi äger husbilen tillsammans
men jag står som ägare
Vi gör lika dant med ett gemensamt matkontot
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Hade jag varit särbo och ägt bilen själv hade jag gjort precis som trådskaparen. Det är något fint att vara generös och bjussa lite.
Själva är vi gifta, äger bilen ihop och delar på löpande kostnader förutom de kul teknikprylar jag bara måste köpa.
 
F

F.d. 24550

Guest
Hur menar du?
Det är en ren kostnad att äga en husbil. Det är en förbrukningsvara precis som toapapper.
Det är ingen investering som stiger i värde över tiden.

Även om bilen skulle vara betald så kostar den pengar för ägaren i form av värdeminskning hela tiden. Både när den står och när den används. Skall det vara ekonomiskt exakt rättvist så delar man även på kostnaden för värdeminskningen.
Därmed inte sagt att man skall betala mer så att ägaren tjänar pengar på det.

Om jag träffar en person som har en viss hobby, varför skall jag vara tvungen att hjälpa till att finansiera den andres hobby? Det vore en annan sak om man vore gifta eller sambo.Som särbo hade jag aldrig ställt upp på det och den som hade krävt det hade fått respass! Är det ett kärleksförhållande eller en ekonomisk uppgörelse du är ute efter?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag var kanske otydlig(?) men mitt argument byggde på att det skulle vara en rättvis ekonomisk kostnadsfördelning. Ett svar på det Robert frågade om i trådstarten;).
Verkligheten ser nog oftast annorlunda ut för dom flesta då man givetvis väger in andra saker än exakta kronor och ören i sitt förhållande.

Sen är det väl givet att vi utgår från att det är ett gemensamt intresse att resa och använda husbilen. Det finns väl ingen frisk människa som tvingar sin partner med ut i husbilen och sen kräver att hen skall vara med och stå för fiolerna.
Då har man andra problem... :(
 
F

F.d. 24550

Guest
Jag var kanske otydlig(?) men mitt argument byggde på att det skulle vara en rättvis ekonomisk kostnadsfördelning. Ett svar på det Robert frågade om i trådstarten;).
Verkligheten ser nog oftast annorlunda ut för dom flesta då man givetvis väger in andra saker än exakta kronor och ören i sitt förhållande.

Sen är det väl givet att vi utgår från att det är ett gemensamt intresse att resa och använda husbilen. Det finns väl ingen frisk människa som tvingar sin partner med ut i husbilen och sen kräver att hen skall vara med och stå för fiolerna.
Då har man andra problem... :(

Nej, du var inte otydlig, men det finns olika uppfattningar i frågan. Jag tycker att är man gifta eller sambo så tar man gemensamma beslut och tar gemensamt ansvar för kostnader. Som särbo har man kanske inte valt husbilen utan personen ifråga. Rättvisa är också en fråga om vad man har för inkomst.För att etablera rättvisa måste man ta hänsyn till skillnad i inkomst, annars är det inte rättvisa det handlar om utan utnyttjande.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Instämmer men frågan var ställd av trådskaparen ur ett rent kostnadsperspektiv helt utan några andra variabler med. Rent teoretiskt skulle ju husbilen kunna vara köpt av Robert för att dom skall använda den tillsammans.

Sen hur vi alla gör i praktiken skiljer sig givetvis enormt beroende på vad vi har för förhållande, ekonomiska möjligheter, intresse osv. Finns inget rätt svar där.

Vi är t.ex gifta och har någon form av halvgemensam ekonomi. För att göra det enklare har vi delat upp våra löpande kostnader lite grovt mellan oss och om det är så att det finns lite månad kvar efter pengarna för någon av oss så flyttar vi om lite. Större investeringar tar vi från vår gemensamma "hög". Skulle aldrig klara av att räkna kronor hit och dit eller fråga om lov för att köpa en pryl.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du frågar bl.a efter ett bättre förslag...... bjud särbon på detta :).....
Två ggr inom ett år har mina två grekiska damer kommit och åkt med under ca 10-12 dagar, inte en enda gång har jag ens tänkt att vi borde dela..... vist vi delade dieselkostnaden men det var också allt.... när det gällde pengar :yes: nää..!!.. njut av livet imorgon kan det vara försent... och lycka till med hur du än gör....
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag tror det viktigaste är att komma överens om hur man ska göra så båda känner sig bekväma med fördelningen.
Vi är ”gladbos” men nyttjar husbilen som jag äger tillsammans stora delar av året. När vi ute tillsammans delar vi på mat, ställplatser, campingkostnader, vägavgifter mm. Jag står för bil, skatt, försäkring mm medan ”gladbon” betalar dieseln.
Gemensamma kostnader lägger vi in i Appen Splitwise för att inte behöva ha en särskild kassa eller konto för det. Funkar bra för oss!
 
Senast ändrad:

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Vi har gemensam ekonomi. Äger allt tillsammans, men har olika inkomster. Vi har gemensamma konton för hushållsutgifter och för övriga kostnader t ex boende och bilar. Vi pytsar in månadsvis till kontona efter förmåga, dvs har lika mycket kvar i fickpengar för egna utgifter, t ex kläder hobby etc. Detta tycker vi är rättvist och fungerar väldigt bra.
ERIKPER
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Du och din kära lever nog som vi gör och är fortfarande sams efter drygt 45 år. Man tillför efter förmåga och tar inga förhastade beslut på egen hand som urholkar ekonomin. Delar på det det mesta i vått och torrt.
Fast frugan hävdar bestämt, att "vår" vita Saab 9-5:a är hennes(!), men att det är upp till mig att sköta det praktiska i samband med tankning, oljebyte, besiktning, däcksbyte m.m. ;).
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Visst är rättvisa väldigt personlig, och uppfattas olika av alla.
För vår del har vi sedan dag ett delat på allt, Inkomster som utgifter. För oss är det en självklarhet.
Det är svårt att finna någon mer romantikdödare än att diskutera pengar....
Jag har full förståelse att andra gör på andra sätt, och lägger ingen värdering i det. Ville bara tala om hur vi gör ;)

//Jocke
 
Toppen