• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kost och hälsa funderingar...

F

F.d. 50252

Guest
Sv: Kost och hälsa funderingar...

Hej och tack för ditt inlägg, berätta gärna vad det är som gör det svårt när du ligger ute, att allt har sin tid det håller jag med dig om, jag tror dock att genom att vara bestämd och slå på järnviljan så går allt;) Vad tror du?

Ha det bäst //Lasse:)

Jo, du har naturligtvis rätt!
Det är klart att om jag slår på järnviljan så kommer det att funka.
Jag har valt att inte göra det i det här fallet.
Kost och motion är och har varit väldigt viktigt i mitt liv. Dock så har livet inte alltid varit i balans i förhållande insatt arbete kontra pengar i börsen och jag har i perioder fått kämpa för att skapa en skaplig levnadsstandard. Insatt arbete har med tiden lönat av sig i den bemärkelsen att fler vill ta del av mina kunskaper och jag har givits möjlighet att åka runt i Sverige och hålla utbildningar i min proffession.
Min vardag är dock inte helt enkel och en vanlig vecka kan se ut såhär:
Måndag, administrativt arbete med planering av kommande veckors resande och boende. (Min agenda är bokad till v35 2013)
Mångad kväll, bil eller flyg till orten för tisdagens kurs.
Tisdag: upp 06:30, frukost och transport till företaget. Förberedelse och genomförande till 17:00.
Packa ihop utrustning och förpassa sig till nästa ort för genomförade nästa dag.
Framme på hotellet ca 20:00-21:00.
Käk och motion samt förberedande för nästa dags utbildning.
Hopp i bingen ca 23:00
06:30 upp igen och transport till nästa klient.

Måndag hemma, tisdag stockholm, onsdag malmö, torsdag umeå-stockholm-hem,,snark!!

Allt har sin tid i livet och det här gör jag för framtiden, för mig, mina barn och min fru.

Märk väl att jag inte gör avkall på mina ideal kring kosten och motionen, det är bara lite bökigarenu att få det att funka och måste jag välja mellan att gå hungrig och käka en potatis eller ta en räkmacka så får det bli räkmackan. Eller potatisen.

Dock har veckorna börjat bli lite mer vardag och jag behöver inte längre jobba i sömnen med att lösa dagens problem så möjligheterna till att sätta in järnviljan närmar sig.

Helt utan kolhydrater är jobbigt.
Minivolymen på Scandics löpband är ca 3 mil i veckan

Jag gör så gott jag kan.

Mvh Erik
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Kost och hälsa funderingar...

Hej Lasse
Du ser inte ut att röra på dig,alltid när vi åkerför B.H. sitter du vid skrivbordet,jag tutar i allafal, så jag rör ju tummarna.
Skänt å sido.

Du har ju ingen övervikt,så du måste röra på ialla fall någon gång.
/Vidhem
 
F

F.d. 50252

Guest
Sv: Kost och hälsa funderingar...

Attans,
Man får ju inte ta en öl till kakan!
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Kost och hälsa funderingar...

Det är svårt att komma undan kolhydrater när man är i Italien. Äter man i husbilen är det inga problem men på restaurang.
Var på en weekendresa till Rom för ett par år sedan, gick direkt upp 3 kg och mådde skitdåligt. Däremot i Tjeckien äter jag alltid på restaurang och mår skitbra. Går inte upp i vikt trots mycket öl.

Hej Rolf, mina funderingar går nog lite åt det håll att det är lätt att bli lite "feg" när det väl kommer till kritan.

På nästan alla restauranger finns det kött fisk grönsaker, bara att säga "jag önskar en biff med mycket grönsaker". Eller? :rolleyes:
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Kost och hälsa funderingar...

Jag är inte LCHFare men mycket intresserad av att läsa om detta och provar ibland recept!! Idag ska vi äta broccoligratäng med bacon och ostsås (m grädde) och en (!!) potatis till.

Jag har lite svårt att se sambanden med att ta in mycket fett (grädde, smör mm) och att det ska vara "nyttigt". Att dra ner på kolhydrater verkar klart vettigt och bara vetskapen om detta gör att det går lättare. Lite svårt är det ju att låta bli potatis helt eftersom många husmanskosträtter det bara "ska" vara potatis till. Nåväl, kanske går det att lära en gammal hund att sitta :)

En bok med bra recept är också Ferry Food (av Björn Ferry bl a).

Skall bli intressant att höra vad din diabetessköterska säger Flat Mates.

Inger

Hej Inger:)

Kan du inte berätta varför det är svårt att låta bli något man tror på?
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Kost och hälsa funderingar...

Jo, du har naturligtvis rätt!
Det är klart att om jag slår på järnviljan så kommer det att funka.
Jag har valt att inte göra det i det här fallet.
Kost och motion är och har varit väldigt viktigt i mitt liv. Dock så har livet inte alltid varit i balans i förhållande insatt arbete kontra pengar i börsen och jag har i perioder fått kämpa för att skapa en skaplig levnadsstandard. Insatt arbete har med tiden lönat av sig i den bemärkelsen att fler vill ta del av mina kunskaper och jag har givits möjlighet att åka runt i Sverige och hålla utbildningar i min proffession.
Min vardag är dock inte helt enkel och en vanlig vecka kan se ut såhär:
Måndag, administrativt arbete med planering av kommande veckors resande och boende. (Min agenda är bokad till v35 2013)
Mångad kväll, bil eller flyg till orten för tisdagens kurs.
Tisdag: upp 06:30, frukost och transport till företaget. Förberedelse och genomförande till 17:00.
Packa ihop utrustning och förpassa sig till nästa ort för genomförade nästa dag.
Framme på hotellet ca 20:00-21:00.
Käk och motion samt förberedande för nästa dags utbildning.
Hopp i bingen ca 23:00
06:30 upp igen och transport till nästa klient.

Måndag hemma, tisdag stockholm, onsdag malmö, torsdag umeå-stockholm-hem,,snark!!

Allt har sin tid i livet och det här gör jag för framtiden, för mig, mina barn och min fru.

Märk väl att jag inte gör avkall på mina ideal kring kosten och motionen, det är bara lite bökigarenu att få det att funka och måste jag välja mellan att gå hungrig och käka en potatis eller ta en räkmacka så får det bli räkmackan. Eller potatisen.

Dock har veckorna börjat bli lite mer vardag och jag behöver inte längre jobba i sömnen med att lösa dagens problem så möjligheterna till att sätta in järnviljan närmar sig.

Helt utan kolhydrater är jobbigt.
Minivolymen på Scandics löpband är ca 3 mil i veckan

Jag gör så gott jag kan.

Mvh Erik

Hej Erik!

Phu... Med risk att du inte gillar mitt inlägg, jätte fint vad du vill och gör för din fru och dina barn, är du inte rädd för att "missa" stora delar av livet med dem?

Min Pappa sa alltid "jag ska bara"... Han skulle fylla 60år, han kom inte riktigt dit:(
 
H

hianders

Guest
Sv: Kost och hälsa funderingar...

Ja du Lasse! Att tro är en sak, att veta en annan! :)

Det är kanske så enkelt att det är svårt att lära "gamla hundar" att sitta!! D v s jag har så svårt att för vissa maträtter låta bli den där lilla potatisen som ju hör till många rätter.

Jag/vi är intresserade av kosthållning och tar in all info vi kommer över. Men, all grädde och fett som LCHF förespråkar har vi svårt att förstå att vi skall ta in. Speciellt om man som jag lider av en ämnesomsättningssjukdom (hypotyreose) och har en låg ämnesomsättning. Jag kämpar varje dag, varje vecka med detta!

Men, det positiva med dessa skriverier om kosten är att man tittar mycket på kolhydrater i produkterna numera.

Inger
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Kost och hälsa funderingar...

Hej Lasse
Du ser inte ut att röra på dig,alltid när vi åkerför B.H. sitter du vid skrivbordet,jag tutar i allafal, så jag rör ju tummarna.
Skänt å sido.

Du har ju ingen övervikt,så du måste röra på ialla fall någon gång.
/Vidhem

Hej Vidhem:)
Du behöver en ny tuta så man vet när det är du;)

Du Vidhem... du är välkommen hit varje morgon, starten går ca 6.30 till den absolut skönaste stunden på hela dygnet (nästan;)).

Det du kommer få uppleva, "om du orkar runt":) är en promenad på 7km.

Hoppas vi ses snart! ;)
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Kost och hälsa funderingar...

Ja du Lasse! Att tro är en sak, att veta en annan! :)

Det är kanske så enkelt att det är svårt att lära "gamla hundar" att sitta!! D v s jag har så svårt att för vissa maträtter låta bli den där lilla potatisen som ju hör till många rätter.

Jag/vi är intresserade av kosthållning och tar in all info vi kommer över. Men, all grädde och fett som LCHF förespråkar har vi svårt att förstå att vi skall ta in. Speciellt om man som jag lider av en ämnesomsättningssjukdom (hypotyreose) och har en låg ämnesomsättning. Jag kämpar varje dag, varje vecka med detta!

Men, det positiva med dessa skriverier om kosten är att man tittar mycket på kolhydrater i produkterna numera.

Inger

Hej igen Inger!
Ett mycket bra sätt är att bara ha de livsmedel hemma som man gemensamt tycker är bra.

Fett... kanske Mats skulle kunna vara med här och skriva några rader:rolleyes:
Jag har läst och letat efter någon typ av måttstock på just fett.

Det jag sett är ca 1g per kilo kroppsvikt/dag.

Om jag du år rätt ute blir det inte så mycket fett som många får det att låta som.

Om jag äter 200g lax har jag redan där fått i mig ca 40g, endast 30g saknas den dagen. Eller?:)
 
F

F.d. 50252

Guest
Sv: Kost och hälsa funderingar...

Hej Erik!

Phu... Med risk att du inte gillar mitt inlägg, jätte fint vad du vill och gör för din fru och dina barn, är du inte rädd för att "missa" stora delar av livet med dem?

Min Pappa sa alltid "jag ska bara"... Han skulle fylla 60år, han kom inte riktigt dit:(

Lasse, jag är lite osäker på vad du menar.
Jag tar absolut inte illa upp av din fråga, men jag förstår inte riktigt tanken bakom.

Jag har valt att lägga en stor del energi och tid i prestation i yrkeslivet i ambitionen att trygga framtiden för mig och min familj. Detta för att slippa jobba häcken av mig när jag fyllt 60+ till förmån för att kunna sitta under markisen till husbilen och slappa med tårna nedgrävda i lagom ljummen sand.

Naturligtvis kostar det "livstid" som jag missar med mina barn, men jag lever ändå i tron att det är en investering inför framtiden.

Tanken är ju inte att hålla på såhär i resten av livet, utan ett år eller två får nog räcka, sen är det dags att börja skörda frukterna.

Min erfarenhet och övertygelse ger att: Desto hårdare jag anstränger mig för att prestera och ju bättre resultat jag skapar, desto lättare är det att kräva och få ersättning i form av lön, anseende och uppskattning. Jag finner alla tre som prima livsbensin men mest nytta har jag av lönen.
Det är den som ger mig möjlighet att amortera av min husbil och ta med min familj till Schweiz och ställplatsen i Morschach som barnen älskade och där jag och min fru kunde borra ner tårna i gräset (kanske lite kallt och fuktigt) och bara må bra.

Sinnesfrid och välmående är ju poängen med allt, kanske inte just nu, men allt kommer till den som väntar. Några ambitioner att dö i förtid på grund av stress har jag aldrig haft. Kan tillägga att jobbet i sig är i snudd på världsklass när det handlar om personlig tillfredsställelse och i sig ingen anledning till hjärtinfarkt orsakad av tristess.

Ett sak att ta i beaktande är att familjen kanske inte känner samma tillstånd av nirvana och att man i ekvationen får väga in personlig tillfredsställelse i förhållande till familjens uppskattning av hela paketet.

Det finns många sidor på ett mynt,,

Vad säger du själv Lasse? Vad är dina ideal vad gäller livskvalitet?
Hur kommer det sig att du väljer att tillbringa din tid på det du gör och vilka offer medför det?
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Kost och hälsa funderingar...

Hianders

Tar du bort kolhydrater måste du ersätta det med annan energi, dvs naturligt fett. Jag äter väldigt lite kohydrater, ungefär lika mycket protein som förrut. Kolisarna ersätter jag med kokosfett, grädde och smör. Det ger en härlig mättnadskänsla. Dessutom är det mättade fettet livsviktigt för vår hjärna och kropp.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Kost och hälsa funderingar...

Hej Vidhem:)
Du behöver en ny tuta så man vet när det är du;)

Du Vidhem... du är välkommen hit varje morgon, starten går ca 6.30 till den absolut skönaste stunden på hela dygnet (nästan;)).

Det du kommer få uppleva, "om du orkar runt":) är en promenad på 7km.

Hoppas vi ses snart! ;)

Hej igen Vidhem, klicka på länken så får du se vart vi går. Lösenordet är: 4EQI-GE5Q
Sign In - WorkSmart CardioTrainer
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Kost och hälsa funderingar...

I inlägg nr 15 ovan berättade jag om min diabetes typ 2-situation och hur allting verkar reagera positivt på lchf-kosten. På den vägen är det fortfarande, men det är ju endast en rätt så kort tid som förflutit sedan omläggningen av kosten.

Vid en ny genomgång med diabetessjuksköterskan igår var hennes åsikter följande:

hon kan inte / får inte generellt rekommendera lchf-kosten till mig, då det ännu saknas vetenskapliga resultat hur en sådan kostomläggning påverkar blodfettvärdet över tid

det är OK att försöka hålla ner intaget av kolhydrater, men undvik överdrifter

det är OK att minska den hittills föreskrivna dosen av metformintabletter från 2+2 till hälften eftersom de uppmätta mätningarna och vikten har sjunkit så rejält

långtidsvärdet - HbA/1c - ger ju väsentlig info om sjukdomens nivå och ska kollas igen om ett par månader

Intressant och spännande, men visst är det viktigt att välja de rätta rådgivarna här i livet!
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Kost och hälsa funderingar...

Hej,
Jo det finns gym på scandic. Det finns även möjlighet att ta sig ut och prommenera eller springa runt lite i området runt hotellet om man har lite koll på vart man befinner sig så man kan hitta hem i mörkret på kvällen.
Problemet är inte möjligheterna till fysisk aktivitet, utan mer tid till densamma då klockan oftast är sen när jag anländer till hotellet.

Mvh Erik


Med ditt program i inlägg 21, så inser jag att jag hade mycket mer fritid på kvällarna, under den tiden jag reste.
Plus att mina resor gjordes med bil med plats för fritidsutrustning.
Vintertid ett par längdskidor att köra ett upplyst
motionsspår.
Sommartid golfbagen och spela en runda på kvällen.
Det brukade gå fint att komma överens med golfklubbarna att spela en 9 hålare för halv grenfee. Samtidigt fick man lite sällskap av nya bekanta på golfrundan.
Det skingrade tankarna från kundbesöken och tog bort hotelltristessen.
Undvek också veckans öl,och åt aldrig sent på kvällen.
Idag har jag ersatt detta med gymträning då jag är för lat för att springa.
Jag tillhör dom som har haft problem med vikten från och till.
Men klarar idag av att äta det mesta fast i rätt mängd med Ursulas hjälp.
Har inte problem med diabetes. Men har tidigare haft stora problem med magen. Colon Irritable tror jag det hette.
Det gör att jag dricker inte mjölk och vill absolut inte vill exprimentera med kosten.
Det som är bra för mig behöver inte va bra för andra.
Mvh. Krister.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Kost och hälsa funderingar...

Lasse, jag är lite osäker på vad du menar.
Jag tar absolut inte illa upp av din fråga, men jag förstår inte riktigt tanken bakom.

Jag har valt att lägga en stor del energi och tid i prestation i yrkeslivet i ambitionen att trygga framtiden för mig och min familj. Detta för att slippa jobba häcken av mig när jag fyllt 60+ till förmån för att kunna sitta under markisen till husbilen och slappa med tårna nedgrävda i lagom ljummen sand.

Naturligtvis kostar det "livstid" som jag missar med mina barn, men jag lever ändå i tron att det är en investering inför framtiden.

Tanken är ju inte att hålla på såhär i resten av livet, utan ett år eller två får nog räcka, sen är det dags att börja skörda frukterna.

Min erfarenhet och övertygelse ger att: Desto hårdare jag anstränger mig för att prestera och ju bättre resultat jag skapar, desto lättare är det att kräva och få ersättning i form av lön, anseende och uppskattning. Jag finner alla tre som prima livsbensin men mest nytta har jag av lönen.
Det är den som ger mig möjlighet att amortera av min husbil och ta med min familj till Schweiz och ställplatsen i Morschach som barnen älskade och där jag och min fru kunde borra ner tårna i gräset (kanske lite kallt och fuktigt) och bara må bra.

Sinnesfrid och välmående är ju poängen med allt, kanske inte just nu, men allt kommer till den som väntar. Några ambitioner att dö i förtid på grund av stress har jag aldrig haft. Kan tillägga att jobbet i sig är i snudd på världsklass när det handlar om personlig tillfredsställelse och i sig ingen anledning till hjärtinfarkt orsakad av tristess.

Ett sak att ta i beaktande är att familjen kanske inte känner samma tillstånd av nirvana och att man i ekvationen får väga in personlig tillfredsställelse i förhållande till familjens uppskattning av hela paketet.

Det finns många sidor på ett mynt,,

Vad säger du själv Lasse? Vad är dina ideal vad gäller livskvalitet?
Hur kommer det sig att du väljer att tillbringa din tid på det du gör och vilka offer medför det?

Hej Erik, och alla ni andra.

Förlåt för att jag inte har svarat tidigare, men jag har varit tvungen att tänka efter och låta ditt inlägg smälta in.

Om du kan "lova" dig själv att bara hålla på i ett eller två år med ditt arbete, så tycker jag att det låter toppen!:) Visst kan pengar ge en möjligheter, men kanske inte lycka,speciellt inte om man inte kan ta sig igenom arbetsåren, pga av tex stress, hjärtinfarkt mm.

Sen ska man inte måla f*n på väggen, det är inte så jag menar, men ibland går åren...:oops:

Det låter toppen att du har ett arbete av världsklass, låter så spännande att jag måste få fråga vad du jobbar med om det är okey:rolleyes:.
Har du frågat vad din familj tycker om att du jobbar så mycket? Kanske tycker de att det skulle vilja ha sin pappa/man hemma mer? Att tiden tillsammans är mer värdefull än alla pengar i världen.

Sen kom ju frågan till mig... Vad är dina ideal vad gäller livskvalitet?

Att svara på den frågan krävde lite eftertanke, men här kommer mitt svar. Det jag prioriterar för mig själv allra mest är min hälsa, att må bra i kropp och själ är oerhört viktigt för mig. I ordet HÄLSA ingår kost och motion. Jag mår bra av att röra på mig så det avsätter jag tid för varje dag. Jag mår väldigt bra av den mat jag äter (LCHF) och kompromissar inte på den punkten, andra får tycka att jag är besvärlig eller knäpp, men det är upp till dem i så fall.


Att leva tillsammans med en person som jag finner kärlek och tillit till är också livskvalitet för mig. Emma heter hon och jag älskar henne, i mina ögon är hon fantastisk.

Vi har ett bra bra liv ihop, för mig är tvåsamhet en naturligt del av livet. Jag vill ha någon vid min sida att dela livet med.


Nästa fråga.... Hur kommer det sig att du väljer att tillbringa din tid på det du gör och vilka offer medför det?

Även denna fråga krävde tid att tänka ut ordentligt.
Jag väljer att leva mitt liv som jag gör för att jag vill ha möjlighet att vara "fri". Det ska finnas möjligheter att jobba när man vill och vara ledig när man vill. (Sen kanske man inte kan vara ledig i bemärkelsen ledig när man är egen företagare, men du/ni kanske förstår hur jag menar).

Jag har provat att vara anställd, men det var inte riktigt min grej. Det måste finnas plats för spontanitet.


Offer... Jag tror detta har inneburit att jag har "offrat" vänskap. När man lever och jobbar som vi gör, inte har några barn som bor hemma längre, så har vi helt andra möjligheter och förutsättningar än andra.
Detta kan medföra vissa svårigheter i förhållanden till andra människor. Tex. skapas det avundsjuka. Människor "sitter fast" med barn, sitter inne med ohälsa, har inte de ekonomiska möjligheterna till olika saker eller liknande.


Nu pratar jag mest om människor i vår ålder, givetvis har inte en pensionär småbarn som bor hemma...


En annan sak är att jag och Emma är så tighta, vi både jobbar och lever ihop. En del kanske upplever det som svårt, att vi ALLTID har varandra.

Jag vet inte om jag har svarat på dina frågor, men jag har i alla fall försökt.

Att prata om livet är stört skönt tycker jag:)


Ha det så bra där ute i höstmörkret!
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Kost och hälsa funderingar...

Men har tidigare haft stora problem med magen. Colon Irritable tror jag det hette.
Det gör att jag dricker inte mjölk och vill absolut inte vill exprimentera med kosten.
Det som är bra för mig behöver inte va bra för andra.
Mvh. Krister.

Hej Krister, efter att jag gått med som läkarna säger IBS nästa hela livet har jag nu hittat rätt!:)

Att experimentera kan betyda så mycket har jag fått erfara.

Hela jag har nog varit ett experiment:oops: piller på piller drycker röntgen endoskopi gastroskopi och så börjar det om igen... SUCK...

Tänk om jag jag bara hade kommit på eller fått höra några kloka ord istället för allt detta!!:(

Mitt råd till alla som har problem med magen är:
Kör 2veckor med bara lax ägg och grönsaker (bara ett förslag på mat)

Om man mår bra denna tid kan jag bara konstatera att något i tidigare kost inte fungerar.

Om det inte fungerar så blir det till att byta ut en av dessa 3 saker mot något annat och köra 2 nya veckor.

Jag tror inte att någon kan ta skada av att just "experimentera" några veckor på detta vis.

Om jag bara kan hjälpa någon med den vetskap jag har idag av vad jag lärt mig under denna resa, blir jag jätteglad:)

Till något annat:
Skrev ju lite tidigare om mjölk/grädde...
Efter att jag nu ätit grädde under många dagar kan jag bara konstatera att 40% Arla grädde fungerar:D, att istället för att utesluta mat, starta från endast det jag vet är bra för mig och komplettera med en sak i taget, ja det känns riktigt tryggt.

Kanske låter konstigt med mycket av det jag skriver, till er som vill dela med er och gillar att läsa om problem man kan ta lärdom av varandra vill jag bara säga tack för att ni läser.

I morgon åker vi till Kiruna (125mil) och det ska bli riktigt spännande med natur och väderskiftningar på vägen upp:rolleyes:
 
F

F.d. 50252

Guest
Sv: Kost och hälsa funderingar...

Hej Erik, och alla ni andra.

Förlåt för att jag inte har svarat tidigare, men jag har varit tvungen att tänka efter och låta ditt inlägg smälta in.

Om du kan "lova" dig själv att bara hålla på i ett eller två år med ditt arbete, så tycker jag att det låter toppen!:) Visst kan pengar ge en möjligheter, men kanske inte lycka,speciellt inte om man inte kan ta sig igenom arbetsåren, pga av tex stress, hjärtinfarkt mm.

Sen ska man inte måla f*n på väggen, det är inte så jag menar, men ibland går åren...:oops:

Det låter toppen att du har ett arbete av världsklass, låter så spännande att jag måste få fråga vad du jobbar med om det är okey:rolleyes:.
Har du frågat vad din familj tycker om att du jobbar så mycket? Kanske tycker de att det skulle vilja ha sin pappa/man hemma mer? Att tiden tillsammans är mer värdefull än alla pengar i världen.

Sen kom ju frågan till mig... Vad är dina ideal vad gäller livskvalitet?

Att svara på den frågan krävde lite eftertanke, men här kommer mitt svar. Det jag prioriterar för mig själv allra mest är min hälsa, att må bra i kropp och själ är oerhört viktigt för mig. I ordet HÄLSA ingår kost och motion. Jag mår bra av att röra på mig så det avsätter jag tid för varje dag. Jag mår väldigt bra av den mat jag äter (LCHF) och kompromissar inte på den punkten, andra får tycka att jag är besvärlig eller knäpp, men det är upp till dem i så fall.


Att leva tillsammans med en person som jag finner kärlek och tillit till är också livskvalitet för mig. Emma heter hon och jag älskar henne, i mina ögon är hon fantastisk.

Vi har ett bra bra liv ihop, för mig är tvåsamhet en naturligt del av livet. Jag vill ha någon vid min sida att dela livet med.


Nästa fråga.... Hur kommer det sig att du väljer att tillbringa din tid på det du gör och vilka offer medför det?

Även denna fråga krävde tid att tänka ut ordentligt.
Jag väljer att leva mitt liv som jag gör för att jag vill ha möjlighet att vara "fri". Det ska finnas möjligheter att jobba när man vill och vara ledig när man vill. (Sen kanske man inte kan vara ledig i bemärkelsen ledig när man är egen företagare, men du/ni kanske förstår hur jag menar).

Jag har provat att vara anställd, men det var inte riktigt min grej. Det måste finnas plats för spontanitet.


Offer... Jag tror detta har inneburit att jag har "offrat" vänskap. När man lever och jobbar som vi gör, inte har några barn som bor hemma längre, så har vi helt andra möjligheter och förutsättningar än andra.
Detta kan medföra vissa svårigheter i förhållanden till andra människor. Tex. skapas det avundsjuka. Människor "sitter fast" med barn, sitter inne med ohälsa, har inte de ekonomiska möjligheterna till olika saker eller liknande.


Nu pratar jag mest om människor i vår ålder, givetvis har inte en pensionär småbarn som bor hemma...
En annan sak är att jag och Emma är så tighta, vi både jobbar och lever ihop. En del kanske upplever det som svårt, att vi ALLTID har varandra.

Jag vet inte om jag har svarat på dina frågor, men jag har i alla fall försökt.

Att prata om livet är stört skönt tycker jag:)


Ha det så bra där ute i höstmörkret!

Lasse! Tack för ditt inlägg och för att du tog dig tid med att fundera över mitt svar.

Jag behöver göra likadant, inser jag.

Jag ska göra som du och även stämma av så min verklighet överensstämmer med den som min familj ser.

Återkommer,,
Vänligen,,//E
 
Toppen