• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kort nyare vanlig husbil - ej Plåtis. Vilka märken / modeller finns???

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Söker åt en kompis - som ska köpa sin 1a husbil.
En nyare - max 2-3 år - vanlig kort husbil - å de ska inte vara en Plåtis.
Euro 5 / 6 ?? - va nu de betyder?? Ja en "miljöbil" en sån som man kan få köra in i tex tyska städer.
En halv- eller helintegrerad på ca 6 meter - eller däromkring.
Bör vara hyfsat stort garage som ska rymma både grill å 2 golfutrustningar. Cyklar bör kunna tas med.
Vilka husbilsmärken har kortare modeller - å vad heter dessa modeller??
Nåt "märkes-/modell-namn" som hjälper en att söka på nätet.
Gärna tips om var - i fysisk butik eller på nätet - man kan hitta dessa korta husbilar. :)
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
2017-07-11 22 09 23.jpg Adria har en ny model l, 6 m, Adria Compact, där bakänden kan skjutas ut så att det blir en dubbelsäng på längden
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
N+B Arto 59 var de første årene litt under 6m ble senere grunnet ending i neserammen fra Fiat litt over 6m. Bred enkeltseng bak og senkbar dobbeltseng foran. Stort lasterum under sengen bak.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Tack för svar. :)
Hade nog hoppats på fler svar å exempel på modeller av "korta husbilar".
Jag vill ju hjälpa min kompis att köpa sin första HB.
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Hymer ML-T eller ML-I. Då får din polare Husbil med "riktig" automatlåda. Häggen i Umeå
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Vill han ha en smidig bil att köra i städer med kanske han även ska tänka på bredden. Flera märken har ju bilar på ca 2,20 bredd istället för drygt 2,30. Själv har jag en Hymer Exsis t 474. Visserligen med långbäddar och 6,50 lång men med stort garage där vi bl a har våra två cyklar. Finns även modell med tvärbädd under 6 m.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Om kravet din kompis har hade rymt äldre bilar (men i stället fokuserat på max antal körda mil) hade jag kunnat rekommendera Bürstner T607 som har riktigt stort garage (120cm i höjd) och som lätt rymmer allt din kompis vill ha med utan att behöva hänga cyklarna på utsidan. Tyvärr tillverkas modellen inte längre. De som finns på beg.marknaden är från 2002/2003. Bilens totallängd är 6,4m.

Burstner T 607 vastbed, grote garage geschikt voor motor/ fietsen

03.jpg


garage.jpg


Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 53163

Guest
Jag har en Laika Ecovip 300 2.3/l 130 hk 5,99 lång -14 som jag skall sälja pga hälsoskäl.
Bilen är fullt utrustad, allting ingår i köpet, bara att fylla på vatten, mat och lite kläder.
Den 9 april skall det göras stor service med kamremsbyte, fukttest och besiktning.
Försäljning sker via K.Öhmans Bil & Maskin AB i Västerås.
Skriv till berndt.mattisson@gmail.com för fullständig information.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Som så vanligt ssaknas garage värt namnet i de flesta kortare bilar, så även Benimar Tessoro 481, tyvärr. För det verkar vara fin bil annars.

// Niklas
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
457
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Som så vanligt ssaknas garage värt namnet i de flesta kortare bilar, så även Benimar Tessoro 481, tyvärr. För det verkar vara fin bil annars.

// Niklas

Ja tyvärr. Man måste prioritera när man har begränsad längd att spela med.
Det jag gillar med Benimar är den relativt luftiga ”vardagsrummet” och badrummet, samt smidigheten med det extremt korta överhänget bakom bakhjulen.
Sedan verkar den även hålla bra kvalitet och vara vettigt prissatt.
 
F

Frudden

Guest
Jag har en Sunlight T60, straxt under 6m lång. Hög tvärställd säng ger stort garage! En cykel ryms i garaget om man inte vill ha den bakpå bilen.

Den finns även under namnet Hymer Carado T132

// Fredrik W
 
Toppen