• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Korrekt kabel från elintag och in i bilen?

F

F.d. 50624

Guest
Jag har ett CEE elintag med lucka som skall monteras skyddat undertill bilen. Från intaget skall det dras en kabel in i kupen, till priorietsomkopplare.

Kabeln kommer gå delvis gå utvändigt under bilen, så frågan är om det räcker med en 3g2.5mm2 RDOE (H07RN-F), eller om man snarare borde ha en kabel motsvarande sådan som används till motor- / kupévärmare. Jag har inte lyckats hitta sådan som metervara.

Om det är specialkabel för ändamålet, är det någon som vet var man hittar sådan?

Detta är till bygge av en plåtis, och jag har ingen lust att ta hål i karossen för att ha ett infällt uttag där kabeln kommer rakt in i bilen.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Inga installationer i en bil betraktas som "fast montage" numera.

Däremot tycker jag nog att kabeln borde läggas i ett skyddsrör. Den är väldigt utsatt under bilen. Intaget likaså. Tänk på grus, saltsprut, vatten, grenar och kvistar, stenar etc. som kan ställa till det.

MVH
Hans
 
F

F.d. 50624

Guest
Osäker på om den verkligen är otillåten? RDOE används väl för motorer som är permanent placerade.

RKKB, som annars används i fordon, är väl max 100V (eller 60V i vissa fall)

Jag har sett RDO nämnas, och då är ju RDOE, som är förstärkt, lämpligare.

Att skydda kabeln ytterligare låter som en vettig ide - frågan är bara med vad? Finns det något ändamålsenligt?

För själva intaget har jag tänkt mig att det får ett stänkskydd av kraftig gummi, eventuellt att det även går runt under.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om du avslutar slangen i ändarna så inte RK:n tittar fram så går det utmärkt se bara till så att inte stålslangen blir för utsatt. Även om den är galvad så kan den ju rosta där man kapar den. Krympslang med limbestruken insida är bra för att få saker och ting fukttäta.
En annan skyddsslang helt i plast:
Köp Korrugerad slang 13 mm Svart, Reiku, PA-RRB-10F | Elfa Distrelec Sverige
och här finns mer grejor i samma klass
Köp Skyddsrör | Elfa Distrelec Sverige

Ytterligare råd: Använd gärna förtent RK så minskar du risken för korrosion i själva kablaget. Finns hos båtaffärer om du inte hittar det någon annanstans. Använd absolut inte EK eller FK. Kopparn kan härda av vibrationerna i bilen och gå av.

MVH
Hans
 
F

F.d. 50624

Guest
Som jag tolkar den, skall det vara EKK-kabel.

Jag har hittills valt att inte använda enkardelig kabel i bilen - rekommendationen brukar vara rikkardelig, på grund av vibrationer. T ex används ju RKUB till det mesta på 12V-sidan. En del verkar hävda att detta är nonsens, men rekommendationen känns rimlig, så jag håller mig till den.
 
F

F.d. 50624

Guest
Det räcker att köra plastslang som skydd, då? Det lär ju vara enklare att hantera, och mindre risk för korrosion, vilket är en bra poäng. Jag antar att den slangen inte är samma sak som vanlig flexslang för inomhusbruk?

Sedan kanske det är lättare att få täta och bra anslutningar, samt dragavlastning om man kör med RDOE i slangen?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det går alldeles utmärkt att köra H07RN-F i skyddsslangen. De slangar jag gav dig länk till används på industrirobotar och andra liknande installationer. Om du tittar på den andra länken "Köp Skyddsrör" så ser du att det finns både IP67-anslutningar med Pg och metrisk gänga, en massa andra rörskarvar och fastsättningsbeslag.

Jag använde de slangarna till en 230V installation på en båt för flera år sedan. Litet dyrt blev det kanske men bra.

MVH
Hans
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Lite synpunkter bara.
Att montera ett elintag under bilen är direkt olämpligt och väldigt obekvämt att betjäna. En lucka i sidan på bilen eller ett hål i golvet (med lucka givetvis) fungerar ju bra. En gång i tiden så gjorde jag en lucka som på flygplanen, se bild här Modifiering av FORD Transit med York motor

Terminologin fast montage finns inte längre. Mycket av installationer idag som är "fast monterade" ansluts med sladd och stickpropp.

All kraftkabel skall man ta hänsyn till kylningen. Ligger den dold (rör) eller öppen förläggning så har exakt samma kabel olika strömvärden som den klarar.

EKK är absolut det allra sämsta valet av kabel. Använd inte enledare i ett fordon. Första bokstaven bör vara ett F eller ett R. Kablar med K i betäckningen försvann från marknaden sommaren 2017 p.g.a. nya brandregler så K blev ersatt med ett Q. Och naturligtvis en annan blandning av plasten. Tillverkarna fick inte längre då skicka ut den gamla kabel men det som finns på hyllorna på varuhus får säljas och användas.

Drar du grundisolerade lösa rörkablar i stålslang som är monterat på ett fordon så kommer där förr eller senare gå hål på isoleringen.
 
F

F.d. 50624

Guest
Tack så mycket för alla svar och tips! Jag kör på H07RN-F i lämplig plastslang. Mekonomen har exempelvis denna:
Lightflexslang

Jag har försökt lura på alternativ placering, men vill verkligen slippa ta upp hål i plåten, och vill gärna hamna nära främre passagerarsätet, där resten elen kommer vara. Funderat på om jag skulle sätta intag på lämplig plats i motorrummet. Där är det ju väl skyddat, men nackdelen är att behöva lyfta huven för att koppla in. Fruns kommentar var att kan det inte bara hänga en hona på lämplig plats, med buntband, och det skulle väl förstås gå det också, då det inte finns så många uppenbara ställen att skruva fast ett intag på.

Jag håller med om att under bilen inte är optimalt, men tänker som så att det påverkar ju inte markfrigången mer än ljuddämparen, och när man är ute och kör så är där ju ingen spänning. Jag har lite 4mm aluminium som jag kan använda som skydd, och om det mot förmodan skulle bli skadat ändå, så syns det ju. Tråkigt att behöva byta elintag mitt i semestern förvisso.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Kan inte ett alternativ vara att sätta elintaget i grillen? Det blir givetvis åverkan men kanske bara på ett galler eller vad det nu är som sitter i fronten. Bara en tanke.

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 50624

Guest
Jag har lurat på grillen, och ett motorvärmarintag var faktiskt min första plan, innan jag läste mig till att många campingar kräver CEE, även på bilen, eller har jag missuppfattat det?

Hur som helst så skall man väl ha 2,5mm2 kabel fram till där jag säkrat av med en tvåpolig 10A säkring inne i bilen. Hittar ingen info om kabelarea för Calix och Defas intag, men de ser inte ut att vara grova nog för att kunna vara 2,5mm, så det skulle innebära gissningsvis 1,5mm, ansluten via en 25meters kabel, där campingen antagligen säkrat med 16A.

Till sist, om jag skulle köra med motorvärmarintag, så behöver jag ju en sådan kontakt på min 3G2,5 gummikabel som jag kopplar till stolpen på campingen. Hittar inte att det går att få tag på lösa honor, så då skulle alternativet vara att gå via en vanlig klen motorvärmarkabel, eller adapter.

Osäker, men det känns inte riktigt rätt?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Kan du inte sätta CEE-intaget direkt i grillen? Antingen fäst på utsidan av grillen eller genom att ta upp ett hål i grillen och sätta intaget innanför. Håller med dig om att det är lättast och troligen lämpligast att ha CEE som intag.

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 50624

Guest
Jag får ta en funderare till, men det är ju rätt stora/klumpiga doningar, och många är, som det jag har, gjorda för att sitta på vägg:

ELINTAG 230V

När jag tittade på det, så kändes det inte som att det skulle vara så smidigt att få dit vid grillen.

Sista utvägen, om jag måste, är väl att ta hål i plåten. Det känns bara som väldigt permanent åverkan, det är ändå en bil som bara är 4 år gammal, och det kan nog vara lättare att sälja vidare om den inte "måste" vara husbil.
 
Toppen