• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kopplingsschema Infopanel (Färskvatten, gråvatten, batterinivå)

gerward

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Göteborg
Hej alla,

Har nyligen investerat i en Fiat Ducato Cosmos från 87. I köksdelen sitter en panel där man kan kolla batterinivå på bodel och bil samt nivåer i tankarna. Den är dock just nu bortkopplad.

Skruvade isär den och ser ett kretskort märkt IT-233 samt 12 piggar och en potentiell uppborrning av kortet och tillägslödning av pumpmotor (kablen i mitten).

2018-07-09%2021.47.58.jpg


Någon som sitter på ett kopplingsschema för denna?


Jag tänker spontant att det bör vara (oberoende ordning)
+ in bodelbatteri
+ ut bodelsbatteri
+ in bilbatteri
+ ut bilbatteri
- JORD

+ till nivågivare 1
+ till nivågivare 2
Sensor från nivågivare 1
Sensor från nivågivare 2

Sen ev:
Pump in
Pump ut

Detta ger 11 ingångar....

Den 12:e skulle kunna vara 12v + in till delen för nivågivarna?

Alla tips mottages!

Hälsningar
Andreas
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Om ingen har ett kopplingsschema - kommer du åt att se komponenterna på andra sidan? I så fall går det att göra en ritning på hur allt är ihopkopplat. Om du kan göra det så kan vi tillsammans klura ut kopplingsschemat.
 

gerward

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Göteborg
Hej, tack för snabb input! Tyvärr så är det helt rensat bakom, så kommer att få bli nya kablar till batterierna/nivågivarna. Men steg 1 är nog egentligen mest batterinivå bodel, sen hade gråvattennivån varit intressant.

Skall titta lite närmare på gråvattengivaren.

Men mest för att det är kul om allt fungerar =)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Med et så enkelt kretskort og diskrete komponenter så er det moderat vanskelig å trace ledere og lage et krets skjema for kortet. Ut fra det blir det enkelt å finne hva hver enkelt pinne gir for signal.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Hur ser det ut om du vänder på kretskortet? Vad är det svarta i kanterna, är det en kåpa/frontpanel som går att lossa med de två skruvarna på kretskortet? Om du lossar den, kan du då se vad som är fastlött på kretskortet? Eller var är det rensat någonstans, är det endast ett kretskort utan något kvar av det som ursprungligen monterats på det?
 

grute1313

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Stockholm
Hej alla,

Har nyligen investerat i en Fiat Ducato Cosmos från 87. I köksdelen sitter en panel där man kan kolla batterinivå på bodel och bil samt nivåer i tankarna. Den är dock just nu bortkopplad.

Skruvade isär den och ser ett kretskort märkt IT-233 samt 12 piggar och en potentiell uppborrning av kortet och tillägslödning av pumpmotor (kablen i mitten).

2018-07-09%2021.47.58.jpg


Någon som sitter på ett kopplingsschema för denna?


Jag tänker spontant att det bör vara (oberoende ordning)
+ in bodelbatteri
+ ut bodelsbatteri
+ in bilbatteri
+ ut bilbatteri
- JORD

+ till nivågivare 1
+ till nivågivare 2
Sensor från nivågivare 1
Sensor från nivågivare 2

Sen ev:
Pump in
Pump ut

Detta ger 11 ingångar....

Den 12:e skulle kunna vara 12v + in till delen för nivågivarna?

Alla tips mottages!

Hälsningar
Andreas
Hej,

Jag har också en Cosmos från 87 där panelen verkar strula. Löste du problemet i din panel?
 
Toppen