• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla Omnistep fotsteg till dörrkontakten

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Over pin 1 og 3 på bryteren ved døra :D - det er kun for å trekke inn trappen den trengs. Problemet med rele løsningen er at en kan brenne motoren når føleren i trappen svikter.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Koppla Omnistep fotsteg till dörrkontakten

Det var ett mycket klokt beslut. En jäkla massa arbete för att slippa trycka på en knapp.:D
För du har väl en summer som varnar för att fotsteget är ute när du startar motorn?

Bennie
Har monterat en summer inköpt hos Kjell o Co och när den låter går det faktiskt inte vara i bilen så det lär man inte glömma:)
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Har monterat en summer inköpt hos Kjell o Co och när den låter går det faktiskt inte vara i bilen så det lär man inte glömma:)

Sant jag har en liten lampa men när man sitter redo att köra och ser att man glömt ta in trappan hade det varit bra att ha en push knapp så man kan ta in trappan lätt. Enbart för man är lat
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sant jag har en liten lampa men när man sitter redo att köra och ser att man glömt ta in trappan hade det varit bra att ha en push knapp så man kan ta in trappan lätt. Enbart för man är lat
Har också tänkt att göra det och det är ganska enkelt, det går ju också att föra med automatik men tycker det är ganska lurigt
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej igen
Har tänk försöka lösa mitt problem med indragning av fotsteget. Det verkar som originalkontakten skiftar polaritet mellan in o ut. Vid indrag är det så här:
Orange+ ,Purple-. Grå(kopplar till jord när steget är ute)
1. Om jag då drar upp dessa kablar till instrumentbrädan och kopplar orange via en tryckkontakt till 12v och jordar då purple skulle det då fungera?
2. Jag har också dragit upp grå kabel till en summer som är plusmatad och det fungerar
Tänkte då att ansluta purple kabel till summerns gråa anslutning
Tanke??
Eftersom grå kabel är jordad från fotsteget när det är ute så borde väl purple få jord så länge steget är ute och när jag trycker på tryckkontakten(12v) och få jord från grå kabel så borde väl steget gå in och brytas när det är inne eftersom jorden då bryts ?
Omständig beskrivning men enkelt i praktiken som jag ser de
Var i kedjan tänker jag fel?
Jag kan givetsvis ha en tvåpolig tryckknapp men hittar ingen sådan för då behövde jag inte blanda in den gråa från steget
 
Senast ändrad:

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Med tanke på problemet med fallerande mikroströmbrytare i vattenkranar undrar jag hur mycket ström motorn till fotsteget drar och vad strömbrytaren till den grå kabeln pallar med? Bryter den redan idag strömmen till fotstegsmotorn så bör den vara korrekt dimensionerad och i så fall bör även dina kopplingar vara okej vad gäller ström genom brytaren.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Med tanke på problemet med fallerande mikroströmbrytare i vattenkranar undrar jag hur mycket ström motorn till fotsteget drar och vad strömbrytaren till den grå kabeln pallar med? Bryter den redan idag strömmen till fotstegsmotorn så bör den vara korrekt dimensionerad och i så fall bör även dina kopplingar vara okej vad gäller ström genom brytaren.
Väldigt bra svar. Precis dom frågorna har jag tänkt på förutom den gråa kabeln för alla kablar som går till fotsteget är likadana. Funderar på att sätta dit ett relä som sköter jordningen så man inte belastar microbrytaren till summern.
Den grå kabeln har inget med indraget att göra. Det är bara en signalkabel för att kunna få info om fotsteget är ute. Det är bara polariteten till motorn som ändras vid indrag el. utskjut. Antingen går motorn medsols el motsols.
 
Senast ändrad:

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Jag förstår inte riktigt din ritning men en del av kopplingen måste väl lösas ungefär så här tänker jag. Om jag förstått dig rätt i övrigt.

skiss.jpg
Den orange och purple sladden ut till fotsteget växlar polaritet beroende på om fotsteget ska in eller ut. Kopplar du en tryckknapp direkt från plus till den orange kan det bli (så lagom) kul om du trycker på knappen när den orange är minus. Dubbelreläet förhindrar eventuell kortslutning och styr mot indrag.
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej igen, kul att du engagerar dig
Så här har jag tänkt
När fotsteget är ute så är ju grå signalkabel ständigt ansluten till jord och samtidigt jordas manöverkretsen på relät. Om jag då trycker på knappen så koppla plus till orange kabel
Samtidigt skickar jag plus till relät som då drar. Då jordar jag ju purple kabel så att steget
skulle gå in
Den oranga kabeln har ju ingen jord förrän jag trycker på manöverknappen till steget. Men den sitter på ett helt annat ställe
Funktionen som jag har beskrivit är antagligen fel !!!
När jag idag mauellt anslöt orange kabel till plus och lila till batteriet så hände ingenting med steget. Får nog tänka över hur funktionen egentligen är? nu måste jag få ihop det för kontakt o varningslampa är nu redan monterade i bilen
Vad i förklaringen finns min tankevurpa?
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
53192096-FFC9-4EFD-B54F-20CA94A4ECEE.jpeg
Får väl följa beskrivningen men koppla in min tryckknapp mellan tändningslåset och reläet
Skall bara jaga upp en kondensator på 2200 uF när man bor i glesbygd
 
Senast ändrad:

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Du kan koppla in och testa utan kondensator. Den påverkar inte funktionen i knappar/motor/relä. Vad jag kan se är syftet med den att reducera elektriska störningar till bilradion etc eller om kapaciteten möjligen räcker till att ge reläet en liten frånslagsfördröjning. Alternativt att det har med tryckknappen att göra. På sikt är det antagligen bättre med kondensator men just nu behövs den inte.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Du kan koppla in och testa utan kondensator. Den påverkar inte funktionen i knappar/motor/relä. Vad jag kan se är syftet med den att reducera elektriska störningar till bilradion etc eller om kapaciteten möjligen räcker till att ge reläet en liten frånslagsfördröjning. Alternativt att det har med tryckknappen att göra. På sikt är det antagligen bättre med kondensator men just nu behövs den inte.

Eftersom motorn är en induktiv spole kompenserar man den induktiva lasten med kondensatorn och skonar kontaktytorna
/Thomas
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Du kan koppla in och testa utan kondensator. Den påverkar inte funktionen i knappar/motor/relä. Vad jag kan se är syftet med den att reducera elektriska störningar till bilradion etc eller om kapaciteten möjligen räcker till att ge reläet en liten frånslagsfördröjning. Alternativt att det har med tryckknappen att göra. På sikt är det antagligen bättre med kondensator men just nu behövs den inte.
Knappen kan jag väl sätta där jag tänkt mig ?
Så här skriver Thule om kondensatorn
Kondensatorngörattstegetkanfällasinheltefterattströmmenharbrutitsviaströmbrytaren(S2)förThuleStep
 
Senast ändrad:

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
I så fall räcker kapacitansen till att driva reläet ytterligare en tid efter att man släppt knappen. Jag kan inte svara på om du kan sätta knappen där du tänkt dig för jag har inte satt mig in i kopplingsschemat, varken Thules eller ditt.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Hej igen
Har tänk försöka lösa mitt problem med indragning av fotsteget. Det verkar som originalkontakten skiftar polaritet mellan in o ut. Vid indrag är det så här:
Orange+ ,Purple-. Grå(kopplar till jord när steget är ute)
1. Om jag då drar upp dessa kablar till instrumentbrädan och kopplar orange via en tryckkontakt till 12v och jordar då purple skulle det då fungera?
2. Jag har också dragit upp grå kabel till en summer som är plusmatad och det fungerar
Tänkte då att ansluta purple kabel till summerns gråa anslutning
Tanke??
Eftersom grå kabel är jordad från fotsteget när det är ute så borde väl purple få jord så länge steget är ute och när jag trycker på tryckkontakten(12v) och få jord från grå kabel så borde väl steget gå in och brytas när det är inne eftersom jorden då bryts ?
Omständig beskrivning men enkelt i praktiken som jag ser de
Var i kedjan tänker jag fel?
Jag kan givetsvis ha en tvåpolig tryckknapp men hittar ingen sådan för då behövde jag inte blanda in den gråa från steget

Så här gjorde jag. Jag ville inte dra fram massa kablar fram till föraplatsen. Nu kan jag ta in trappen med en fjärrkontroll när motorn är igång. Nedan ser du hur jag kopplat. D+ tog jag från kylskåpet.
 

Bilagor

  • B358D760-63A8-4DCE-8B17-63C9C69082FD.jpeg
    B358D760-63A8-4DCE-8B17-63C9C69082FD.jpeg
    199,6 KB · Visningar: 96
  • 6E18999F-AE6C-44E1-8AAD-B4D7015A8B6F.jpeg
    6E18999F-AE6C-44E1-8AAD-B4D7015A8B6F.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 86

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Så här gjorde jag. Jag ville inte dra fram massa kablar fram till föraplatsen. Nu kan jag ta in trappen med en fjärrkontroll när motorn är igång. Nedan ser du hur jag kopplat. D+ tog jag från kylskåpet.
Hej såg ditt förslag på FB
Jag vill helst inte ha en fjärrkontroll
En massa kablar? Det måste väl räcka med en knapp. Om jag följer Thules schema så behövs väl det bara 2 kablar från instrumentbrädan ner till relät som sitter nere vid fotsteget. En kabel från tändningslåset och en upp till summern?
Rätta mig om jag har fel
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Hej såg ditt förslag på FB
Jag vill helst inte ha en fjärrkontroll
En massa kablar? Det måste väl räcka med en knapp. Om jag följer Thules schema så behövs väl det bara 2 kablar från instrumentbrädan ner till relät som sitter nere vid fotsteget. En kabel från tändningslåset och en upp till summern?
Rätta mig om jag har fel

Gör så här
 

Bilagor

  • C18B85EF-B3FB-4AD6-8268-093F6021BC42.jpeg
    C18B85EF-B3FB-4AD6-8268-093F6021BC42.jpeg
    45,9 KB · Visningar: 85

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Dioden ger framförallt ett spänningsfall på 0,6 volt vilket inte bör spela någon roll. Den hindrar möjligen även eventuella backströmmar från motorn men är det ens ett problem? Såvida inte Runar konstaterat att den verkligen behövs. Summern ska du väl koppla in på den grå sladden som indikerar ytterläge.
 
Toppen