• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla ihop batterier

F

F.d. 50333

Guest
Hej! Är i full gång att uppdatera min sprinter efter nästa säsong. Det jag hade tänkt göra nu är att koppla ihop bodelsbatteriet så att det laddas upp under körning. Hur ska jag gå tillväga för att lösa detta smidigast?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
19A3D03B-F3CA-42D1-BD9E-2A39D2C92D2B.jpeg
Om jag inte missminner mig är W-uttaget på generatorn till för varvräknare. Det skickar ut en växelström som det tar innan magnetiseringsdioderna.
Helt rätt o fel av mig skall ju vara D uttaget
Ändrat.nu i min text :)
Idag finns det ett automiska batterifrånskiljarelä som sköter detta med automatik
Om batteriets spänning är över 13,7 volt så kopplar detta relä ihop batterierna
startbatteri-bodelsbatteri eller bodelsbatteri-startbatteri. Fungerar utmärkt
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53814

Guest
Helt rätt o fel av mig skall ju vara D uttaget
Ändrat.nu i min text :)
Idag finns det ett automiska batterifrånskiljarelä som sköter detta med automatik
Om batteriets spänning är över 13,7 volt så kopplar detta relä ihop batterierna
startbatteri-bodelsbatteri eller bodelsbatteri-startbatteri. Fungerar utmärkt
Jag har ett sådant spänningsstyrt relä i båten. Skiljerelä
Mitt kommer från Biltema och styrs av det ena batteriet, det finns varianter med spänningsstyrnig från båda batterierna om man så önskar, i de fall man har solpanel på ena batteriet och bilens generator på andra t ex.
BEP Skiljereläsats 12/24V 140A – Hjertmans.se
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...Min sprinter är en årsmodell 14, tysksåld. Vet inte vilken euro det är... Mvh Carl
2014 år var sista året för Euro 5 eftersom direktivet var att den typ av motor i fortsättningen skulle extra beskattas (alltså tilverkaren själv) så att MB har redan i augusti börjat tillverka Euro 6. Carl, om det står AddBlue på din bil, då är det Euro 6 och då har du extremt krånglig el i din bil där man verkligen behöver tänka sig extra noga på hur batterierna ska ”sammankopplas”. Har du däremot Euro 5, även om det finns två varianter av den modellen då är där fortfarande den ”gamla” tekniken aktuell och inte lika känslig för egna ”utsvävningar”...

Jag valde votronic dc/dc 12/12 25A omvandlare, anpassad för Euro6 med ”program” ÄVEN för LiFePO4 batterier. Du kan välja helt andra alternativ utifrån dina egna förutsättningar.

upload_2018-11-6_13-2-16.jpeg
Min DC/DC liknar denna och är anpassad till Euro6 och tar även hand om Lithium batterier vilket jag redan viste skulle till sist hamna i vår husbil. Den underhålsladdar startbatteriet också eftersom vi kan stå lääänge på samma plats, t.ex. över Jul & Nyår och enda till våren (startbatteriet är vanlig AGM från 2014)
 
Toppen