• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla en Ctek M300 vid sidan av ett elektronikblock

F

F.d. 52477

Guest
Hur gör man för att koppla en Ctek M300 vid sidan av ett schaoudt Ebl 306 utan att bränna något.kan ej hitta någon ingång för extra laddare på elektronikblocket. Gäller bara bodelsbatterierna
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Vad jag kan se från sökning på webben så är laddaren integrerad i EBL306 så för ev. bortkoppling måste du ge dig in i EBL:en, vilket man nog skall undvika utan att veta exakt vad man gör. Koppla bort 230V från EBL är en möjlighet om det nu inte leder till andra problem.

Men, det är inget problem att låta EBL:ens laddare vara inkopplad och dessutom koppla en CTEK-laddare direkt på bodelens batteri. Har man solceller och står med 230V inkopplad så har man ju också två laddare samtidigt. Solcellernas laddare och 230V-laddaren.

MVH
Hans
 
F

F.d. 52477

Guest
Perfekt, behöver en rejäl laddare när jag fricampar. Så jag kan ladda batteriet på en timme med elverket.Bra att veta att det inte krockar med elektronikblocket. Tack för hjälpen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Når den større laderen kobles direkte på bobatteriet vil den lengre kabelføringen føre til at effekten av den innebygde laderen blir redusert. Den direktekoblede laderen vil knapt kunne oppdage den andre, det hele grunnet spenningsfall i den lengre kabelen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.063
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag tror inte att du ska förvänta dig så snabb laddning bara för att du monterar en extra laddare, att ladda batteriet tar lång tid ,det krävs många timmar för att ladda fullt, en timme räcker inte långt.
Jag förutsätter att du inte har litiumbatteri.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, för det mesta så blir ju en av de här moderna avkännande laddarna mera lurad än den andra av hög spänning och underlig avkänning "från vad den tror bara är batteriet" men är från den andra laddaren, och resultatet blir då oftast att en av laddarna lägger av och övergår till underhållsladdning. Har man otur så blir den nya kraftigare laddaren lurad först för den är intelligentast och då har man fortfarande bara laddning från originalladdaren.
Det här sker ju även med en laddare och en solcellsregulator om inte elblocket tar hand om fördelningen.

När man kopplar in en separat laddare direkt till batteriet så får man ju också problemet att energimätaren, d.v.s. A/tim i batteribanken stämmer inte alls längre för laddningen som sitter direkt på batteriet går ju inte in genom mätshunten i elblocket och kommer inte med som laddning i beräkningarna.
Däremot om inget till förbrukningen är felkopplat så går ju all förbrukningsström ut genom shunten och kommer med i ekvationen som förbrukning i beräkningarna.

Om man kopplar in extra laddare m.m. så bör man mäta upp hur laddningen i Amp. ser ut vid olika situationer från de olika laddarna annars kan man lätt bli lurad. Att tro att man får samma laddning av moderna parallellkopplade laddare, ex. en 25A och en 15A som från en laddare på 40A stämmer troligen aldrig.
Ett bra sätt att ha koll är att ha en Amp.mätare hela tiden inkopplad direkt på varje laddare så ser man om någon går över i underhållsladdning innan batteriet är fullt, då vet man i alla fall vad som händer.
Däremot, de gamla ointelligenta plåtlådor som laddade batterier för i tiden bara matade på utan att bry sig om varandra.

Inte illa menat, men att bara koppla in flera laddare och även solcellsladdaren bredvid 230V laddaren och även med generatorladdningen under färd och tro att alla laddar så mycket de kan till batteribanken är full stämmer sällan eller aldrig.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.063
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har en ampmeter och en 35A laddare, den laddar fullt under en ganska kort tid ,därefter sjunker laddningen ganska snabbt när motståndet i batteriet ökar, jag skulle råda dig att koppla ur befintlig laddare och montera en större texCtek men förvänta dig inte dubbel laddning bara för att laddaren kan ge dubbelt så mycket.
Jankro har beskrivet det bra.
 
Toppen