• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konvertering av Apple tv

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Konvertering av Apple tv

Detta var klockrent, göra en förbikoppling till 12V matning från utsidan. Tar ingen plats, behövs inga kretskort, bara lämplig 12V matning (Ampere ?). Fungerar även i fortsättningen med 230V om man så önskar! Genialt!

Jag håller med! Har gått efter videon, använde samma eller liknande spänningsstabilisator som sacce eftersom vi ofta har högre spänning än 12V. https://www.kjell.com/se/sortiment/e...witchad-p87896
Fick löda ett par små brickor till kabelskor men det går säkert att köpa.

/Tommy
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Konvertering av Apple tv

Jag håller med! Har gått efter videon, använde samma eller liknande spänningsstabilisator som sacce eftersom vi ofta har högre spänning än 12V. https://www.kjell.com/se/sortiment/e...witchad-p87896
Fick löda ett par små brickor till kabelskor men det går säkert att köpa.

/Tommy
Hej sacce här:)
Den där spänningsstabilisator från Kjell är väldigt svårt att ställa in nästa omöjligt .. jag ställde in den till 12 v men apple tv ville inte starta...höjde den ända till 13v förs då gick det att starta Apple tv.Sen gjorde ja spänningsstabilisator strömlös och på igen så va spänninhen inte 13 v det var mindre och nästa gång mer ....att köp bättre spänningsstabilisator.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Konvertering av Apple tv

Hej sacce här:)
Den där spänningsstabilisator från Kjell är väldigt svårt att ställa in nästa omöjligt .. jag ställde in den till 12 v men apple tv ville inte starta...höjde den ända till 13v förs då gick det att starta Apple tv.Sen gjorde ja spänningsstabilisator strömlös och på igen så va spänninhen inte 13 v det var mindre och nästa gång mer ....att köp bättre spänningsstabilisator.

Ska bygga om en ATV4 till för TV 2 (i sovrummet), har du något tips på källa sacce? Endast det bästa är gott nog :)

/Tommy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Konvertering av Apple tv

De fleste spenningsregulatorer klarer kun å regulere ned spenningen. Langt inne i spec finner en og hvor mye høyere innspenningen må være enn utspenningen. Skal spenningen opp kreves det nesten uten unntak en induktor.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Konvertering av Apple tv

OK, här kommer en beskrivning på hur jag gjorde en ATV konvertering "i natt". Jag hade 2 st. ATV utan att veta vilken generation, troligen 3 och 4. Öppnade en, den tjockare, och upptäckte att den var helt inkapslad och inte som på Youtube videosnuttar. Öppnade den andra (något smalare) och BINGO! Här kommer beskrivningen.

1) Köp 2 saker på Kjell & Co: jag valde 5V matning genom Micro USB och en spänningsregulator. OBS! du har väl en kabel för USB/micro USB, annars får du skaffa en sådan, eller hur du nu har tänkt dig att mata din ATV?

2) Öppna ATV. Jag gjorde det med bitar av en tumstock, vässade i ändarna. Undvik märken i plastkanten. Den 1:a ATV'n jag öppnade (den tjockare varianten) var en jag inte kände till från Youtube så jag tog den andra istället.

att öppna ATV.jpg


3) 230V transformator skall bort och Kjells omvandlare (högst upp) ska in

pandoras ask.jpg

4) Man tar ut hela "paketet" och nu är det viktigt att kapa 8 trådar som sedan ska löddas till Kjells omvandlare (IN/OUT för + och -). tråd 1,2 och 3 blir plus (röd), 4,5 och 6 blir minus (svart) men 7 och 8 är blinda (fyller ingen funktion).

kontakter.jpg

5) Nu är allt förberett, bara att sätta igång och lödda. Micro USB's yttersta hålen skall kopplas till omvandlarens IN hålen för + och -. Från omvandlaren skall yttersta hålen UT, + och minus anslutas till den lilla svarta kontakten. Gör nu rätt!

detaljer.jpg

6) ...och så här ser det ut när allt är ihoplöddat. Nu skall potentiometer (den lilla skruven på bild 5 justeras tills du får 3,4 V i output punkterna. Detta gör du med en voltmeter som du ställer in på 20 V (på DC skalan). Saknar bild, men om du inte kan hantera en Voltmeter, då är det bättre att du tar ett snack med din granne som hjälper dig säkerligen. Bjöd på något gött så blir även han stimulerad om att göra en viss insats för dig ; )

koppling.jpg

När allt är klart, då är det bara att limma micro-usb kortet med liten distans-plastbit under och trycka ner locket. Fundera gärna lite extra innan du gör dom olika momenten och försök att "se" hur det blir när det är färdigt. Det här för kul och inte förenat med stress och andra störningar. Sen kan du plugga in USB-2 sladden i ett USB uttag och se vad du än vill från dator'n, plattan eller mobilen även på TV'n i husbilen (trådlöst dessutom). Lycka till!
 
Senast ändrad:

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Konvertering av Apple tv

Iochförsig är sådana projekt rätt kul, men varför inte använda en chromecast som redan matas med USB och kan användas med alla appar som atv använder. Varför kör ni inte en sådan? Som dessutom är billigare...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Konvertering av Apple tv

Man kan inne "spegla" paddan utan måste vara uppkopplad på nätet så vår chromecast ligger på hyllan tills vidare... ATV hemma fungerar ypperligt med 230V och nu har vi även en med 5V som fungerar i husbilen.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Konvertering av Apple tv

Tack för en bra beskrivning.

Hittade denna filmen och jag tror det är samma sak som du gjort men han har kopplat lite fel till en början .

https://youtu.be/0kYkSCbderw



OK, här kommer en beskrivning på hur jag gjorde en ATV konvertering "i natt". Jag hade 2 st. ATV utan att veta vilken generation, troligen 3 och 4. Öppnade en, den tjockare, och upptäckte att den var helt inkapslad och inte som på Youtube videosnuttar. Öppnade den andra (något smalare) och BINGO! Här kommer beskrivningen.

1) Köp 2 saker på Kjell & Co: jag valde 5V matning genom Micro USB och en spänningsregulator. OBS! du har väl en kabel för USB/micro USB, annars får du skaffa en sådan, eller hur du nu har tänkt dig att mata din ATV?

2) Öppna ATV. Jag gjorde det med bitar av en tumstock, vässade i ändarna. Undvik märken i plastkanten. Den 1:a ATV'n jag öppnade (den tjockare varianten) var en jag inte kände till från Youtube så jag tog den andra istället.

Visa bilaga 130005


3) 230V transformator skall bort och Kjells omvandlare (högst upp) ska in

Visa bilaga 130006

4) Man tar ut hela "paketet" och nu är det viktigt att kapa 8 trådar som sedan ska löddas till Kjells omvandlare (IN/OUT för + och -). tråd 1,2 och 3 blir plus (röd), 4,5 och 6 blir minus (svart) men 7 och 8 är blinda (fyller ingen funktion).

Visa bilaga 130007

5) Nu är allt förberett, bara att sätta igång och lödda. Micro USB's yttersta hålen skall kopplas till omvandlarens IN hålen för + och -. Från omvandlaren skall yttersta hålen UT, + och minus anslutas till den lilla svarta kontakten. Gör nu rätt!

Visa bilaga 130008

6) ...och så här ser det ut när allt är ihoplöddat. Nu skall potentiometer (den lilla skruven på bild 5 justeras tills du får 3,4 V i output punkterna. Detta gör du med en voltmeter som du ställer in på 20 V (på DC skalan). Saknar bild, men om du inte kan hantera en Voltmeter, då är det bättre att du tar ett snack med din granne som hjälper dig säkerligen. Bjöd på något gött så blir även han stimulerad om att göra en viss insats för dig ; )

Visa bilaga 130009

När allt är klart, då är det bara att limma micro-usb kortet med liten distans-plastbit under och trycka ner locket. Fundera gärna lite extra innan du gör dom olika momenten och försök att "se" hur det blir när det är färdigt. Det här för kul och inte förenat med stress och andra störningar. Sen kan du plugga in USB-2 sladden i ett USB uttag och se vad du än vill från dator'n, plattan eller mobilen även på TV'n i husbilen (trådlöst dessutom). Lycka till!
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Konvertering av Apple tv

Stämmer Runar, fast killen var lite klantig emellanåt med sina lödningar vilket jag "åkte på" och fick löda om, därför ett sammandrag i några få bilder. Det jobbigaste var att fästa micro-usb kortet, därför ingen bild. Jag limmade allt till underlaget istället.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Konvertering av Apple tv

Bygga om klarar jag inte, men vet någon om det finns nån firma som gör detta mot betalning ?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Konvertering av Apple tv

Tyvärr bor man i en stad där några sådana personer inte finns.
Tror jag köper en 24” smart tv istället
 
Toppen