• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kontrollvägning

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: kontrollvägning

Nej Du får alltid dra en kärra på max 750 kg. Den enda begränsningen är dragfordonets maximala tågvikt.
Lasse
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: kontrollvägning

Tjänstevikt+ verklig lastvikt heter i trafiktdefinitionen bruttovikt.
Mvh
 
F

F.d. 55414

Guest
Sv: kontrollvägning

Packade bilen för semesterresan mot Öland, körde förbi Bilprovningen i Högdalen, Stockholm. Vågen visade 3,14 ton. (Lätt att komma ihåg :)
Vi har en Adria twin SP. Totalvikt 3300 ton. Vi satt två personer och en hund i bilen på vågen. Tom gråtank, 3/4 färskvattentank, 3/4 soppatank, ingen tv, ingen markis, vi har två stolar och ett bord, en "hundgård" Hade delvis laddat matvaror, stannade i Nyköping och fyllde på lite. Nu har vi koll på läget.

Just nu sitter vi på en camping på norra Öland med havsutsikt och blå himmel med några moln. Hälsningar Inga och Yngve
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Jag var och vägde bilen idag på vågen vid Säbykrogen, utanför Mariestad.
-> LÄNK <-

Bilen vägde 3360 kg. Mycket nära mina tillåtna 3500 kg.

Polisen var där och plockade in långtradare för kontroll. Jag passade på att fråga en polis om det finns något utrymme för viss tolerans och justering för vikten om vågen råkar visa lite för mycket.
Polisen svarade att det inte finns något sådant utrymme. Vågarna kontrolleras och kalibreras två gånger per år.

Så nu vet jag det. Det är max 3500 kg som gäller och inte ett kg mer. Nu blir det till att packa lätt och klokt inför Spanienresan.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Jag var och vägde bilen idag på vågen vid Säbykrogen, utanför Mariestad.
-> LÄNK <-

Bilen vägde 3360 kg. Mycket nära mina tillåtna 3500 kg.

Polisen var där och plockade in långtradare för kontroll. Jag passade på att fråga en polis om det finns något utrymme för viss tolerans och justering för vikten om vågen råkar visa lite för mycket.
Polisen svarade att det inte finns något sådant utrymme. Vågarna kontrolleras och kalibreras två gånger per år.

Så nu vet jag det. Det är max 3500 kg som gäller och inte ett kg mer. Nu blir det till att packa lätt och klokt inför Spanienresan.

I samband med att vågen kalibreras görs en beräkning av mätosäkerheten och den måste man ju beakta vid ev övervikt. Mätosäkerheten är dokumenterad i kalibreringsdokumentet. Normal mätosäkerhet på en fordonsvåg är mellan 10 och 50 kg.
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Även jag har vägt bilen, idag. Fattas 15 liter diesel till full tank, ca halv vattentank och all utrustning vi kommer att ha på resorna, typ jag och hustrun, två cyklar, kläder, mat/dricka m.m. Ekipaget väger då 3330 kg och max är 3500 kg.
Nu lyckas jag inte hitta i manualen hur mycket vattentanken rymmer, Adria Coral s 640 sp. Kan 50 liter vara en bra siffra? Gråvatten räknar jag inte eftersom jag tömmer så fort jag någonsin kan.
Det är lika dåligt med dieseltankens volym men jag har ränkat ut att den rymmer 100 liter.
Någon som vet, har liknande bil?
 

eriksjos

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
19821
Medlemskap
2022
Sv: kontrollvägning

Nyblivna Plåtisägare. Vägde längs E6an vid Helsingborg idag. 2960 visade vågarna (vägde på både färden söderut och norrut). Då var dieseltanken nyfylld, vattentanken nästan full, kylskåpet ganska fullt, lite husgeråd, det mesta i sängkläder med och lite smått och gott. Med passagerare på plats har vi 465 kilo kvar att lasta innan totaltvikten nås. Känns bra och vi kommer kunna ta med både kajaker, mountainbikes, friluftsprylar osv så utflyktsbilen känns komplett :) Stugbilen är en Adria Win.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: kontrollvägning

Det vore intressant att veta lite mera om din bil, årsmodell, längd, motor, chassie, tillval? :)
 

eriksjos

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
19821
Medlemskap
2022
Sv: kontrollvägning

Det vore intressant att veta lite mera om din bil, årsmodell, längd, motor, chassie, tillval? :)

vår? I så fall är det en Adria Win från 2004, 565 lång, maxvikt 3500. Ducato. Cykelställ, markis och solcell är väl de få tillvalen ;) Det som saknas för vår del är takräcke så vi får med kajakerna, och så får vi väl ha lite fler uttag för att ladda telefoner och sånt.
 
F

F.d. 53979

Guest
Sv: kontrollvägning

Hej!

Någon som vägt en Adria coral a660 sp årsmodell 2007-2014?! Tänkte ev köpa en sådan med 2,3 motorn. Den har en tjänstevikt enligt papperna på 3071kg och en totalvikt på 3500kg. Är två vuxna och två barn (9,12år). Den har alufälgar, inte så mycket extra utrustning förutom cykelställ, golvvärme.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 32985

Guest
Sv: kontrollvägning

Ta del av denna tråd där det finns lite olika förslag på hur mycket packning och material väger.
Väg också alltid bilen innan köp för att få den verkliga vikten och lita inte på pappret för mycket
http://www.husbilsklubben.se/forums/t95964/
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: kontrollvägning

Förra året åkte vi till Norge helt ovetande om 140 kg överlast (3,5 t + 0,14 t = 3,64 t)! Misstaget berodde främst på teoretiska beräkningar och en stor dos optimism i samband med "ruset" inför en efterlängtad resa. "Att mäta är att veta" d.v.s. upp på vågen är dock det enda som gäller!
I år är vi lagliga tack vore flera små nedbantningar, (mest Mariannes kläder för alla väder x 2), hehe. Inte riktigt sant så klart, men ganska nära. Reservhjulet åkte ut, massor med kläder & skor, böcker, onödigt verktyg & reservdelar, en kikare, flera fiskespön med rullar och vadarkläder. Man behöver inte ha stort matförråd heller, det räcker med att man klarar sig några dagar framöver för sen ska det ändå tömmas, fyllas på, handlas, osv. Vi köpte t.o.m. nya cyklar som vägde nästan hälften, ransonerade i köksavdelningen och linneskåpet. Måste säga att nu känns det riktigt bra och att egentligen ingenting saknas : )
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Hej!
Nu var jag och vägde husbilen på Skroten i Kinna!
3430. vägde den! Kvarts tank diesel inget vatten och inga personer i
Sådeles 420 kg kvar
Så det blir inga problem
Härligt!!!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Jag förstår inte problemet med vikt :(

Det är väl bara att väga upp fordonet,
eller byta fordon efter behovet :)

Varför försöka få in en elefant i arselet på en myra :confused:
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: kontrollvägning

Jag vägde vår Adria Matrix Suprime .Utan packning typ kläder och mat .
Tom vattentank tom gastub inga cyklar ingen hund ingen fru bara jag .
Markis cykelställ ac på taket möbler verktyg div prylar som alla har.
3600 kg .200 kg till får den väga.
Denna bil säljes även som 3,5 ton .
 

Daniel75

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Kiruna
Sv: kontrollvägning

Hej, vägde precis min nya Adria Matrix Supreme 687SL 150hk motor, m aut. på hemfärd från säljaren. ca -20L från full tank. Tomma tankar mm Dock lite last från min gamla bil. Monterad AC, markis, cykelställ. 3400kg visade vågen. (Som tur har jag den reggad för 3800kg max för Renault). Annars hade det varit jobbigt.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: kontrollvägning

Vår är en 165 Hk men manuel.Annars lika bilar Då har jag 200 kg mer endå.
4 lättvikts stolar ett rickit bord ett Utekök från biltema en lågprisgrill 2 små domkrafter 2 nivåklossar 1 elspis 1 elugn matta under markisen 3 brassestolar.
Normallastad utan överdrift upp el ner så ligger jag på gränsen med tom vattentank
Någon som vill köpa min Monky Bike en Kina kopia helt ok skick och kvalitet ?
Jag kommer inte att kunna ta den med i husbilen.
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

När vi vägde vår Rapido 7090+ så hade vi 150kg övervikt, då var visserligen det mesta med som vi brukar ha inklusive två hundar.
Denna övervikt hade vi inte räknat med så antagligen ligger denna bil runt 5% över den angivna tjänstevikten.
Efter det vägdes bilen upp och markisen monterades av och tv:n slängdes ut, detta var tillbehör som ändå sällan eller aldrig användes.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Vi har en Burstner Nexxo 660 med tonvikt 3500 kg. När vi åkte ner mot Tyskland för två veckor sedan vägde vi utanför Helsingborg och vikten var då 3320 kg med full last( cyklar, markis, cykelställ, bord, stolar, fyllda tankar, fyllda garderober och kylskåp). För vår del känns det rätt att ha den totalvikten och med de fördelarna det innebär, barnen kan låna bilen, smidigare nere på kontinenten, inga extra avgifter i Österrike o Slovenien mm. Senast i går på väg hem från Mosel körde vi en vacker väg som var begränsad till 3,5 ton.
Till Peter K kan jag bara hålla med, det finns inga problem med vikten för oss.
 
Toppen