• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kontrollvägning

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Vi pratar nog om två olika saker, du pratar om kontrollanterna och jag pratar om polisen..

Jag bryr mig inte om husbilens tjänstevikt är hög eller låg på "pappret" bara jag inte passerar husbilens totalvikt när bilen är fullastad..

Jag tror faktiskt inte på att jag får lasta vår Burstner med 770kg innan jag själv har kontrollvägt bilen, polisen struntar i om jag får lasta 770kg eller 300kg, bara jag inte passerar 3500kg i totalvikt..

Eller tänker jag fel?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Vi pratar nog om två olika saker, du pratar om kontrollanterna och jag pratar om polisen..

Jag bryr mig inte om husbilens tjänstevikt är hög eller låg på "pappret" bara jag inte passerar husbilens totalvikt när bilen är fullastad..

Jag tror faktiskt inte på att jag får lasta vår Burstner med 770kg innan jag själv har kontrollvägt bilen, polisen struntar i om jag får lasta 770kg eller 300kg, bara jag inte passerar 3500kg i totalvikt..

Eller tänker jag fel?


Jag skrev kontrollant efter som inte Polisen är ensamma om att utfärda böter för övervikt. vad jag vil få fram är att lastviktens storlek är väldigt vikit i det svenska regelsystemet då bötesbeloppets storlek är avhängt till överlastens storlek.

Alltså om du har en tjänstevikt på 3400 och en totalvikt på 3500 blir det jäkligt dyrt att köra med en totalvikt på 3600. Om det istället är tjänstevikt 3000 och total 3500 och överlast 3600 blir det betydligt billigare. Båda exemplen har 100Kg överlast men övervikten räknas procentuellt på lastvikten. Och där blir det skillnad.

Därför ska man inte "glömma" den teoretiska tjänstevikten.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: kontrollvägning

Tjänstevikt+ verklig lastvikt heter i trafiktdefinitionen bruttovikt.
Mvh
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Svar: Massa av fordon med karosseri i körklart skick, (inklusive kylvätska, oljor, bränsle, verktyg,reservhjul och förare).
För campingfordon skall också massan som motsvaras av färskvatten-och gastankar fyllda till 90 % medräknas.

Förare på 70Kg för att vara lite mer petnoga :p:
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Tjänstevikt+ verklig lastvikt heter i trafiktdefinitionen bruttovikt.
Mvh


Nja det är ju bilens totalvikt plus släpets totalvikt ;-)
Allt enligt registreringsbeviset, min husbils bruttovikt är max 5750Kg.
Men strunt samma tror de flesta vet vad som avses med totalvikt.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Hej.

Totalvikt = Den maximalt tillåtna vikten
Bruttovikt = Den vid varje enskilt tillfälle aktuella vikten
Bruttovikt får aldrig överstiga Totalvikt. Om så sker är det överlast.

Med vänlig hälsning / Roland
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Jag skrev kontrollant efter som inte Polisen är ensamma om att utfärda böter för övervikt. vad jag vil få fram är att lastviktens storlek är väldigt vikit i det svenska regelsystemet då bötesbeloppets storlek är avhängt till överlastens storlek.

Alltså om du har en tjänstevikt på 3400 och en totalvikt på 3500 blir det jäkligt dyrt att köra med en totalvikt på 3600. Om det istället är tjänstevikt 3000 och total 3500 och överlast 3600 blir det betydligt billigare. Båda exemplen har 100Kg överlast men övervikten räknas procentuellt på lastvikten. Och där blir det skillnad.

Därför ska man inte "glömma" den teoretiska tjänstevikten.


Tack tack, nu ramlade polletten ner...:)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Har en 3-axlad Hobby 75TL-12 aut 5 ton fullutrustad, dock utan bodels AC;

¤ vägd; fulltankad med vatten, diesel, dubbla PC10, dubbla batterier, kläder, verktyg, elkablar, gasolgrill, massor av porslin, mat, full kyl/frys, två elcyklar tot 50kg samt mycket annat "bra att ha" (t.ex böcker, tidningar, datorer, kameror, kikare ...).
¤ före två olika långresor söderut med 4 resp 6 veckors planerad bortavaro; med oss båda (150kg) ombord har bilen vägt in på totalt ca 4.500kg, dvs vi skulle då kunnat lasta bilen med ytterligare 400-500kg.
¤ mot bakgrund av dessa vägningar; räknar vi med att utan problem, kunna ta med alla passagerare som bilen är byggd för inkl riklig utrustning och trots det kunna göra ordentliga inköp på väg hem ... !

Med denna vetskap har vi lagt våra tidigare last- och passagerarproblem med helintegrerade/överutrustade 4-tonsbilar till historien! I praktiken körde vi ibland i "god tro" med överlast, trots att vi försökte lätta bilen från VA, etc. Enligt befintliga tekniska specar och reg-underlag sades våra 4-tonsbilar lasta >700kg men verkligheten/vågen sade annat, ca 350-400kg utöver förare var vår verklighet (utrustad bil enl tekn spec)!
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Min bil har:
Totalvikt 3500kg
Max sammanlagd bruttovikt 5000kg

Hej.

Jag är ganska säker på att "Max sammanlagd bruttovikt" är vad din bil får väga tillsammans med ett tillkopplat släp. Om din bil har en totalvikt på 3500 kg får den aldrig väga mer 3500 kg.

Se bifogat utdrag från Transportstyrelsens hemsida:
Start / Väg / Fordon / Fordonsregler / Vikter
Vikter


Tjänstevikt, totalvikt, bruttovikt. Det kan vara svårt att veta vad de olika definitionerna av vikt betyder. Vi reder ut detta här.

Tjänstevikt bil, traktor och motorredskap

Tjänstevikten är den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick med
  • det tyngsta karosseri som hör till fordonet,
  • verktyg och
  • reservhjul som hör till fordonet
  • bränsle
  • smörjolja
  • vatten
  • föraren.
Tjänstevikt släp

Tjänstevikten på ett släp är vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick med det tyngsta karosseri som hör till fordonet. Notera att tjänstevikten inte inkluderar gods.
Totalvikt bil, traktor och motorredskap

Totalvikten är summan av:
  • fordonets tjänstevikt
  • passagerare (beräknad vikt av största antal personer som fordonet är tillverkat för, utom föraren som är inräknad i tjänstevikten)
  • gods (den största mängd gods som fordonet är inrättat för)
Totalvikt släp

Totalvikten på ett släp är summan av:
  • fordonets tjänstevikt
  • passagerare (beräknad vikt av största antal personer som fordonet är tillverkat för)
  • gods (den största mängd gods som fordonet är tillverkat för)
Bruttovikt på fordon

Bruttovikten är den sammanlagda statiska vikt som samtliga hjul, band eller medar på ett fordon vid ett visst tillfälle för över till vägbanan.

Med vänlig hälsning / Roland
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Nu undrar jag en sak igen:cool:

Om jag har ett B-körkort som togs 1985 hur stor/tung husbil får jag köra då?

En annan undran, om jag bara har B-körkort, får jag då verkligen dra ett släp som väger 1500kg med min 3500kg husbil, till max sammanlagda bruttovikt 5000kg?
"Den sista frågan är jag ganska säker på att jag inte får köra, jag tror att jag med B-körkortet bara får ha en sammanlagd bruttovikt på 3500kg"
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Nu undrar jag en sak igen:cool:

Om jag har ett B-körkort som togs 1985 hur stor/tung husbil får jag köra då?

En annan undran, om jag bara har B-körkort, får jag då verkligen dra ett släp som väger 1500kg med min 3500kg husbil, till max sammanlagda bruttovikt 5000kg?
"Den sista frågan är jag ganska säker på att jag inte får köra, jag tror att jag med B-körkortet bara får ha en sammanlagd bruttovikt på 3500kg"

Hej.

Du får köra husbil som är klassad som Personbil klass II (Pb II) oavsett vikt om ditt körkort inte varit indraget. På den sista frågan har du alldeles rätt på, du får inte ha släp efter med det körkortet om den sammanlagda vikten överstiger 3500 kg.

Klara besked finns här: www.körkortsportalen.se

B
18 år
(21 år för trehjulig mc över 15 kW)
1. Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton
- en lätt släpvagn som väger högst 750 kg i totalvikt
- en släpvagn som väger mer än 750 kg i totalvikt, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton
2. Terrängvagn
3. Motorredskap klass I (motorredskap som är konstruerat för en högre högsta hastighet än 30 km/tim)
4. Trehjulig motorcykel
5. Fyrhjulig motorcykel
Behörighet B ger även rätt att köra
- Moped klass I och klass II
- Traktor
- Motorredskap klass II
- Terränghjuling och snöskoter (om körkortet är utfärdat före
den 1 januari 2000)
Övergångsregel B

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.


M v h / Roland
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Så här står det på mitt registreringsbevis:
Skattevikt, kg: 3850 Tjänstevikt, kg: 3045 Totalvikt, kg: 3850 Ursprunglig totaltvikt, kg: 3850 Max släpvagnsvikt, kg: 1900 Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750 Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750 Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 750

Det innebär att med ett B innan 1996-07-01 får personen dra ett släp med max totalvikt på 750kg.

Ett bra hjälpmedel: https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Så här står det på mitt registreringsbevis:
Skattevikt, kg: 3850 Tjänstevikt, kg: 3045 Totalvikt, kg: 3850 Ursprunglig totaltvikt, kg: 3850 Max släpvagnsvikt, kg: 1900 Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750 Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750 Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 750

Det innebär att med ett B innan 1996-07-01 får personen dra ett släp med max totalvikt på 750kg.

Ett bra hjälpmedel: https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

Hej.

Du har alldeles rätt, under förutsättning att bil och släp tillsammans väger 3500 kg eller mindre.

Jag hänvisar igen till www.körkortsportalen.se

M v h / Roland
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Hej.

Du har alldeles rätt, under förutsättning att bil och släp tillsammans väger 3500 kg eller mindre.

Jag hänvisar igen till www.körkortsportalen.se

M v h / Roland

B-behörighet​
• Du har rätt att köra en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3 500 kg.
• Du får dra en lätt släpvagn som väger högst 750 kg i totalvikt.
• Du får även dra släpvagnar som väger mer än 750 kg i totalvikt, förutsatt att bilens​
och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3 500 kg.

Detta hittade jag på http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/Korkort/12005-kora-bil-slap.pdf

Jag tuder det som om man alltid får dra en släpvagn med 750kg totalvikt om dragbilen är godkänd för det.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Hej!
Nej där verkar vi ha olika åsikter. Jag drar min slutsats av kalkylatorn o regbeviset.
Med vänlig hälsning erik

Kalkylatorn är ett program. Som programmerare så litar jag inte till 100% på något program.

Jag satsar på vad Transportstyrelsen säger.
Sedan kan en bil pga bromsarnas prestanda eller annat vara typad så att den inte får dra över en viss vikt.

Vill man vara helt säker så bör man fråga någon som kan. Problemet är att det inte verkar finnas någon ledtråd om vem som verkligen kan något. Har frågat polisen förr och de vet inte mycket. Som tur är har jag en trafikskolelärare boende i närheten.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

Hej.

EPersson: Jag hävdar fortfarande min åsikt samtidigt som jag medger att skrivningarna på
Transportstyrelsen och Körkortsportalen ger utrymme för olika tolkningar.

Kristina & Janne: Det skall bli spännande att se om du kan få ett korrekt svar och att det redovisas här.

M v h / Roland
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: kontrollvägning

En lätt släpvagn får alltid dras om föraren har körkort för dragfordonet.
En släpvagn räknas som lätt om den sammanlagda totalvikten är högst 3500 kg eller om släpet väger max 750 kg.

Släpvagn - Wikipedia

Lasse
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: kontrollvägning

En lätt släpvagn får alltid dras om föraren har körkort för dragfordonet.
En släpvagn räknas som lätt om den sammanlagda totalvikten är högst 3500 kg eller om släpet väger max 750 kg.

Släpvagn - Wikipedia

Lasse

Med andra ord. Dragfordon med totalvikt 3500kg får dra ytterligare 750kg.
Fast då endast om dragfordonet har en tillåten "Max sammanlagd bruttovikt" på minst 4250kg.
 
Toppen