• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontakt till fläktmotstånd kupefläkt.

Ingemar B

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Laholm
HBK-Nr
11760
Medlemskap
2024

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Dessa motstånd är något Dj... skit.... undrar om inte alla fiat ägare har råkat ut för samma problem..... Min kontakt brann när jag var i West Sahara... och där finns inga vekstäder för Fiat.... Så jag borrade hål i den del som motståndet sitter på, då två stift hade brunnit i andra delen (hanen)... klippte kablarna :eek: och förlängde dem...sen löddade jag kablarna direkt på motståndet:confused: .... monterade de två stifften som fortfarande fungera:eek:.... sen var det bara att köra vidare och njute av alla fläkthastigheter:cool:.... Synd att bilden blev dålig, men min kamera klarade inte av sanden i W.S :swoon:.... så jag tog bilden med mobilen...
 

Bilagor

  • 20180529_132901.jpg
    20180529_132901.jpg
    446,5 KB · Visningar: 109

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, inte alltid men rätt ofta när hastighetsmotstånd och kontaktstift "brinner" smälter och blir förstörda så beror det på att själva fläkten har kärvat till sig och går trögt och därmed drar mer ström än normalt och som då får strömförsörjningen att gå sönder eller smälta, och kanske i kombination med oxid på kontaktytorna som minskar spänningen framme vid fläkten som ytterligare får upp värmen.
Om det går att smörja fläktens lager och rengöra den lite så kan fortsatta problem försvinna.

M.v.h. JANKRO.
 

Ludde

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Varberg
HBK-Nr
86
Medlemskap
2025
Hej. Detta är inget svar direkt, men jag köpte ett sådant motstånd efter att min fläkt bara gick på fyran. Det visade sig att en kabel brunnit av. Frågan jag skulle vilja ha svar på: vilken temperatur är normal nar fläkten arbetar? Mitt motstånd blev 200 grader. Det var då inte monterat i kylkanalen utan låg inkopplat men löst.
 
Toppen