• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Komradio

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Hej alla.

Ni som har kommradio monterad i bilen, vad för annten har ni, och var har ni moterat den. Köpte i helgen en radio men den butiken hade bara magnetannten och det går inte att fästa den på ett vettigt ställe. Jag skulle vilja ha en fönsterannten så man inte behöver borra i bilen, är det någon som vet var man köper en sådan. Vad kör ni på för kanal och FM band.

Greger& Astrid
 
F

F.d. 29758

Guest
Sv: Kommradio

Hej på Er. För att kunna svara på frågan, så måsta jag veta vilken typ av radio Ni köpt, Är det en PMR-radio, eller en 27 MHz - radio som går på en helt annan frekvens. En annan fråga är, Finns det ett antennuttag på radion, som gär att det går att ansluta en annan antenn, än den som sitter på vid köpet ?
Janne-B-HBK227
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Kommradio

När du skriver komradio så utgår jag ifrån att det är 27MHz du menar.
Det finns knappt någon fönsterantenn att få tag i så jag rekommmenderar att du limmar en galvad eller inplastad plåt på lämligt ställe och använder magnetfotsantennen.
Använd sedan ett SWR-instrument för att justera antennlängden.

Nästan alla antenner kräver någon form av jordplan och med antennen monterad på ett fönter blir detta inte bra och då är alternativet att hitta en båtantenn som passar. Dessa är byggda som en dipol och avsedda att monteras på ett plastdäck. Tyvärr så blir nog dessa något för långa. En oförkortad 1/4 våglängd på 27 MHz är hela 2,65m!

Vet att det tidigare fanns förkortade versioner med mittenspole och fönsterfäste men kan inte finna någon sådan på nätet.

Dessa PR-apparater har relativt hög uteffekt och en missanpassad antenn kan orsaka att slut-transistorn blir så varm att den går sönder så var noga med SWR-förhållandet.
SWR = ståendevågförhållandet vilket visar den reflekterade effekt som antennnen inte kan göra sig av med och som går till baka till sändaren och orsakar värme.

Hittade en fönsterantenn hos Conrad.
Där finns också en förkortad vindruteantenn som limmas.
Conrad.se - Europas största postordervaruhus inom elektronik och teknik
 
Senast redigerad av en moderator:

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: Kommradio

Jag använder kanal 10 i bilen och brukar även ha basstationen på 10.an
Anrop basen i Mörrum.
Mörrum 1660 , för att inte blanda ihop det med husbilen där jag använder HBK 1660
 

Eva och Ronald

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
STAFFANSTORP
HBK-Nr
559
Medlemskap
2024
Sv: Kommradio

Hej på Er. För att kunna svara på frågan, så måsta jag veta vilken typ av radio Ni köpt, Är det en PMR-radio, eller en 27 MHz - radio som går på en helt annan frekvens. En annan fråga är, Finns det ett antennuttag på radion, som gär att det går att ansluta en annan antenn, än den som sitter på vid köpet ?
Janne-B-HBK227


Hej Janne
Det vet du väl, inga yttre antenner på PMR så då blev det bara en kvar.

Hur gick det i Växjö?
 

Eva och Ronald

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
STAFFANSTORP
HBK-Nr
559
Medlemskap
2024
Sv: Kommradio

Många har både 27MHz (CB) och PMR radio och några har amatörradio oxå.
Hela Amerika är nerlusat av lastbilar/husbilar med CB så antenner finns till alla möjliga
lösningar.

Internet är en bra lösning att leta på.
 
F

F.d. 29758

Guest
Sv: Kommradio

Hej Ron. Någonstans här på nätet har jag fått reda på att det skall finnas en PMR-radio med löstagbar antenn, vilket gör det möjligt att ansluta en yttre antenn! APRS mötet i Växjö gav en del info, och mer kommer väl i Vårgårda !
Hälsa Eva 73 deJanne /SM7DEW / HBK 227
 

Eva och Ronald

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
STAFFANSTORP
HBK-Nr
559
Medlemskap
2024
Sv: Kommradio

Jag tror nog inte jägarna skulle vilja ha oss på sina freq.
Visserligen jagar vi runt på vägarna :)
Det finns ju 6 kanaler på 444.xxx oxå där får man ha 5 watt och yttre antenn.

Ha de bra.
 

LeffeB-57

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
57
Medlemskap
2025
Sv: Komradio

Vad då "aja baja" får man inte ha ytttre annten?
//Leffe
 
Senast ändrad:

Eva och Ronald

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
STAFFANSTORP
HBK-Nr
559
Medlemskap
2024
Sv: Komradio

Jag har läst någonstans att man inte får ha yttre antenn på PMR radio.
Såg ett utdrag av PTS bestämelser för PMR radio på internet men kommer inte ihåg var.
Men det är så mycket man inte får som vi gör ändå
Dom är normalt gjorda för för kortdistans komunikation och sätter man yttre antenn så
ökar man ju på distansen betydligt.
 

LeffeB-57

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
57
Medlemskap
2025
Sv: Komradio

Tack för upplysningen Roland.
Ditt svar förklarar varför kompisen hör mej när jag inte kan höra honom.
//Leffe
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Kommradio

Hej Ron. Någonstans här på nätet har jag fått reda på att det skall finnas en PMR-radio med löstagbar antenn, vilket gör det möjligt att ansluta en yttre antenn! APRS mötet i Växjö gav en del info, och mer kommer väl i Vårgårda !
Hälsa Eva 73 deJanne /SM7DEW / HBK 227

JA DET FINNS EN PMR MED YTTRE ANTENN och som ÄR GODKÄND för extern antenn (den som är med; 17cm och 2,7 kabel) om man inte modifierar den. Se tråden PMR-Info inlägg nr 10; http://www.husbilsklubben.se/forums/t24468/

Jag har köpt en för att som medlem i arbetsgruppen radiosamband kunna testa och redovisa det som är bra för oss husbilsägare. Se tråden PMR-Info för mer information om olika PMR och förutsättningar!

I dagarna skall jag till Kjell & Co för att köpa en bättre övergång mellan antennsladden och apparaten så den blir lättare att koppla loss. Det verkar vara en FME-kontakt idag som jag tänkt ersätta med en BNC. Återkommer med mer fakta.
Hälsningar Hasse (HBK 904 finns på PMR kanal 6/11 på väg till och på Ragglanda)
 

Eva och Ronald

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
STAFFANSTORP
HBK-Nr
559
Medlemskap
2024
Sv: Kommradio

Tack för info !

Jag får tydligen läsa på :) men från början var det inga yttre antenner.
Kul att möjligheten finns så att nu alla som lagt ner en slant på det här med
PMR har möjligheten att kompletera med en PMR station som har möjligheten
att köra yttre antenn.
Då kan man ha den som en fast station i husbilen och ha sina gamla till att
förflytta sig i omgivningen.
Har några stycken av dom där liggande här.
Topcom TwinTalker 3500 & Telcom TE-150.
Den sistnämda har jag byggt om så man har PMR/LPD/KDR
PMR har då 8 kanaler 446MHz / LPD har 69 kanaler på 433/434MHz som är radioamatörernas 70 cm band och slutligen KDR 6 kanaler på 444 MHz
Söker ni på den i google så får ni många träffar. Sök även på 446 + PMR så har ni mycket info vad som finns att göra på dessa freq.
Och följande modifikationer kan man göra på en Telcom TE-150.

Band Channels/Frequencies
PMR 446 8 Channels 446MHz
KDR 444 6 Channels 444MHz
LPD 69 Channels 433/434MHz
WT 20 Channels 421MHz
FRS 14 Channels 462/467MHz
PRS 40 Channels 477MHz
P 8 Channels Pos Aus PMR?

Många runt om i världen har helt enkelt kopplat ihopa sina PMR stationer med en dator och använder dom som en länk via intenet.
PMR446 Forum :: PMR446 Personal Mobile Radio
PMR 446 Internet Repeater Gateway - UK152
Så sätt upp en länk hemma leta reda på en där ni är och snacka med ungarna som inte vilje föla med på resan.
Ok, SKYPE eller nya OOVOO.com fixar det men då blir ni låsta vid datorn om ni inte har en skype telefon.
Ha det så roligt i sommar med era radioprylar, jag själv kommer att röra mig runt i Sverige och försöka vara qrv på alla freq som jag har med i Hbilen.
Och vara synlig dessutom.
Har sett att min hemsida har många besökare linkade från husbilsklubbens sidor, Norge, Danmark och
från många platser i norr till söder.
Vi ger oss iväg runt midsommar och kommer att vara borta i tre veckor.
Då skall jag om möjligt vara igång med alla kameror.
Kommer prova grejorna i helgerna om vi får ett ryck att köra en sväng.
Bara jag får min bakspoiler som jag beställede från Skånecamp för snart 2 månader sen :-(
Kom och hälsa på om ni råkar hamna på samma plats som vi är.
Kartan under kamera bilden talar ju om var vi är :)
Hoppas nu Tele2s mobila bredband har täkning där vi är.

Hoppas nu solen lyser över oss alla i sommar och ha det så bra!

Glömde länken på Tonys liknande min CAM men han är i USA.
Live Streaming Video
Sen har ni Terry, men har just nu 10 dagars semester.
Terry's Most Excellent Truck Cam
Något att titta på innan jag kommer ut på vägarna.
 
Senast ändrad:
Toppen