• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kompressorkylskåp 12V startar ej

F

Fd.47585

Guest
Skulle nog tro att den brända säkringshållaren kan vara orsaken, är det svartbränt så ökar nog motståndet rejält i den punkten. Prova att dra en kabel (med säkring) direkt från batteriet till kylskåpet och kolla om det startar då, i så fall är det nog bara att byta säkringshållaren så funkar den gamla kabeln. Min ellärare (när jag läste el/teleteknik) pratade om just detta med brända punkter, det får aldrig lagas, skall bytas då det svarta ökar motståndet och kan orsaka hög värme och därmed brand :-(
Lycka till med felletande och berätta hur det går/gick :)

Leif R
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tack för bra tips Leif, det är precis vad jag har gjort. Ny kabel, ny säkringshållare, ny säkring (utan inbyggd lampa) och raka vägen till kylskåpet. Som du själv skriver, det verkar som att motståndet har ökat någonstans (troligen i själva kylen) för jag mätte upp idag att skåpet slutar fungera vid ca 7A!!! Verkar som att den stänger sig själv för att återigen sätta igång efter en stund. ...men det blir faktiskt kallt i frysfacket.

Kabel med 4,5mm2 är helt OK, batterispänningen är 14,53V och kylen vilande (frånslagen, vredet på insidan) drar 0,02A. Sätter jag på kylen, då kör den igång och lägger sig en kort stund på 5A för att sedan stanna vid 6,9A. Spänningen sjunker bara 0,15V (svar till Montreal)...

Proceduren upprepas efter en kort stund...
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Nu har jag bett Dometic att hjälpa mig eftersom alla mina idéer nu är uttömda. Skulle vara förargligt om ett kylskåp inte skulle hålla längre än 3 år. Har jag gjort något fel? Spänningsfall på bara 0,15V borde vara OK, tack vare rätt kablage (HBK-medlemmars förtjänst, jag är bara arbetskraft och ibland "bra lyssnare" ; )

12 000 kronors fråga:
  • Kylen stannar vid 7A (troligen pga för stort motstånd för kompressorn? varför? kompressorfel?)
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jo då, fick nyss svar från Dometic som menar på att kylen inte ska förbrukas mer än 3A och att det är fel på den. Felet kan bero på 2 saker, antingen att det har varit för varmt bakom kylen, vilket troligen har skadat kompressorn, eller att "oljan" som smörjer kompressor har runnit åt sidan (pga lutning) och skapat problem. I så fall bör man vänta några timmar så att oljan hinner komma på plats (vi har väntat i mer än 20 timmar under 2 dagars tid).

Om jag minns rätt, vi upptäckte korta avbrott i kylningen (kompressor-stopp) redan i somras i Norge då vi vistades på 1 300 - 1 500 m.ö.h. där grusvägarna var oftast väldigt branta.

Får se om vi kan få hjälp från Dometic, det hade varit sjysst av dom i så fall... Fortsättning följer!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Kom precis hem från Dometic där vi har lämnat vårt kylskåp. Tyvärr, garantin har gått ut efter 2 år, så TO+GU, nu blir det att skrapa i mjölkkassan... Konstigt att det inte finns någon fabriksgaranti på "fabriksfel" heller, verkar som deras leverantörer gör helt perfekta kompressorer?

I alla fall, nu ska kylen testas under spänning i 24 timmar. Under tiden är kylskåpet anslutet till en dator som loggar allt som händer. Utöver en oplanerad reparationskostnad, vi kommer även att drabbas av en ganska lång väntetid så det blir ingen Lysekil på ett tag. Det ligger rätt många produkter för lagning långt före oss, men personalen vi träffade verkade vara både trevlig och serviceinriktad så det känns bra ändå... Bra början! Fortsättning följer...

...och så "lite" klaver-syndrom för lässugna:
Det började bli trångt uppe i himlen, så det bestämdes att endast de som hade haft en riktigt dålig dag när de dog skulle släppas in. Sankte Per stod som vanligt och tog emot dem som ville komma in:
– På vilket sätt dog du? frågade han första mannen för dagen.
– Åh, det var hemskt, svarade mannen. Jag var säker på att min fru hade en affär så jag åkte hem för att ta dem på bar gärning. Jag letade i hela lägenheten, men kunde inte hitta honom någonstans, så jag gick ut på balkongen – vi bor på åttonde våningen – och där hittade jag honom hängande på utsidan av balkongräcket. Jag hämtade en hammare och slog honom över fingrarna, han ramlade ner men landade i ett stort buskage, så jag gick in och rullade kylskåpet över räcket så att det landade på honom och krossade honom. Påfrestningen av att göra allt det där gav mig en hjärtinfarkt så jag dog knall och fall!

Sankte Per kunde inte göra annat än att hålla med om att mannen haft en ganska rutten dag och eftersom det var ett svartsjukemord han hade begått så bestämde sig Sankte Per för att släppa in honom. Strax därpå kom det en till man.
– På vilket sätt dog du? frågade Sankte Per.
– Usch, det var riktigt hemskt, svarade mannen. Jag gjorde aerobics på balkongen till min lägenhet på nionde våningen, när jag plötsligt stukade foten och halkade över räcket. Jag lyckades få tag i räcket till balkongen våningen under, men då kom det nån jävla galning och började slå mig över fingrarna med en hammare. Lyckligtvis landade jag i ett stort buskage när jag föll, men då öste killen ett kylskåp över mig så att jag krossades och dog.

Sankte Per skrattade gott åt historien och släppte in mannen. Bara någon minut senare kom det en tredje man.
– Berätta om dagen du dog, sa Sankte Per i vanlig ordning.
– Okej, tänk dig följande: Jag sitter naken och gömmer mig i ett kylskåp…
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2024
Hej,Jag undrar vad det är för modell på ditt kylskåp? Funderar på att köpa ett och sätta in i husbilen.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Du skriver tre år. Snart eller passerat? Vi har tre års reklamationsrätt i Sverige. Om det ännu inte gått 36 månader kan du ställa vissa krav på säljaren. Du har bevisbördan (men säljaren kan mot kostnad felsöka) och felet ska vara ursprungligt. Om så är fallet kan du kräva:
  • Avhjälpande, det vill säga att säljaren rättar till felet
  • Omleverans, vilket innebär att du får en ny likvärdig vara
  • Prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet
  • Hävning av köpet, vilket betyder att du får pengarna tillbaka
  • Att hålla inne med betalning
  • Skadestånd, vilket är ersättning för merkostnader du fått på grund av felet.
Läs mer på Konsumentverket.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Det väsentliga är om felet inträffat inom 3 år sedan ska man inom skälig tid rapportera

När måste man som konsument meddela näringsidkaren om ett produktfel?

– Konsumenten måste agera ”inom skälig tid”, men det finns ingen specifik tidsgräns. Ett klagomål som framförs inom två månader räknas alltid som att det gjorts inom skälig tid.

Reklamationsrätten i Sverige - Konsument Europa
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Så här ser vårt kylskåps tidslinje:
1) Kylskåpet köptes någon gång 2014 under byggtiden från transportbil till husbil
2) Startdatum: färdigbyggd husbil levererades till oss 2015-05-29
3) 2-års garantitid gick ut 2017-05-29
3) 3-års reklamation passerad 2018-05-29

Reklamation gjordes alltså 2,5 månader för sent så nu är det upp till Dometic att konstatera vad som är fel och hur felet uppstod. Vi 2 som konsument kan bara hoppas på lite Goodwill från Dometic. Återkommer annars med hur ärendet har hanterats av leverantören...

upload_2018-8-27_14-33-44.png

Viste du att kylskåp är en Svensk uppfinning?
Här kommer fler guldklimpar som fortfarande används!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om jag inte är ute och cyklar så var det baltza von platen som kom på iden med att använda gas för att kyla ner, jag har glömt hur det gick till men tror att han fick se när gas släptes ur en gasflaska och att det då bildades is.... Sen råkade han ut för en olycka tror att det var när han provade olicka gaser.... Tyvärr gick det så illa att han belv blind.... Och om jag inte mins fel så miste han också en eller båda händer.... Shit hapens...
Hoppas det löser sig positivt med er kyl...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Nu har Dometic kunnat logga kylskåpets förbrukning under 2 x 24 timmar och fått fram att snittförbrukning ligger på 1,8Ah vilket är 0,5Ah mer enligt specifikationen på 1,3Ah. Kompressorn utför sitt arbete, dvs den kyler som den skall, men jag tycker ändå att 0,5Ah låter lite mycket, inte minst med tanke på att vi öppnar kylskåpsdörren ganska ofta under dagen. På loggen syns inte att man har öppnat kylskåpsdörren under testtillfället !

Hela alltet känns ganska otryggt inför årets övervintring. Är det verkligen värt att chansa och riskera panikåtgärder, panikkostnader och inte minst den tid som krävs för att hitta en auktoriserad kylreparatör/kylservice i Spanien?

Min tanke nu är att byta ut kylskåpet mot en ny och betala ev. mellanskillnad (om det går). Alternativet är att köpa nytt i Tyskland då det går att hitta (i alla fall på nätet för 8 500:- ) ett kylskåp som är 3 - 4 500:- billigare än här hemma (ca 13 000:).

Bifogar Dometic fina logg från senaste mätningen. Svart sträck över "Ampere" är min egen för att lättare se gränsdragningen mot förra året då förbrukningen låg på ca 3,6 Ah (nu ligger det över 4Ah):
MDC-90 logg aug-2018.jpg
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! Vad tar dom för att byta kompressor? Antar att skåpet är uttaget ur bilen och då är det ju lättare för dom att byta kompressor. Det är väl den kostnaden Ni får jämföra med ett nytt skåp.


Mvh Sanddammaren
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sanddammaren, svaret är: vet ej vad det skulle kosta att byta kompressor och fylla systemet med ny kylmedia, men tanken är att få en skälig "mellanskillnad" i.o.m. att skåpet bara är 3 år gammalt (& kanske gått i högst 2 år). Med andra ord lite "goodwill" från leverantören skulle inte skada. Kollade med andra forum och det visade sig att vanligaste problemet är att kompressor blir varm pga för stort "motstånd" men det där med "hur motstånd uppstår" hux-flux är mig en gåta. Vi har en solcellsdriven fläkt som går hela tiden och det är aldrig varmt ovanför kylen annars hade vi märkt det.

Hoppas Dometic hör av sig under morgondagen. Forts. följer...
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Nytt kylskåp är på plats och drar el enligt specifikationen. Den gamla som tog ca 0,5A mer i snitt fick jag behålla och ska göra i ordning för antingen försäljning (är du intresserad?), eller framtida "backup"...

Det är fortfarande så att jag har kraftigt spänningsfall i kablarna som går från batterier till kylskåpet (14,53V sjunker till 12,07V, ett spänningsfall på -1,46V) och vad beror detta på? Matning med twin-kablar sker från 3m (16mm2) till 1,5m (4,5mm2) och sedan till en böjlig gummikabel 1,5m (2,5mm2) som i sin tur är ansluten via en sockerbit till kylskåpets egna lilla stump på 0,5m (1,5mm2). Totalt handlar det alltså om ca 14 m kabel (t.o.r.), en hopkok olika dimensioner och hör och häpna, upp till 5 olika skarvar. Kanske inte så konstigt med ett spänningsfall på oacceptabla 10%.

Så här kan jag inte ha det, allt under 4,5 mm2 skall bort. Gummikabel på 1,5 m används bara för att kylskåpet ska kunna dras in/ut för att ställas på en avlastningsyta. Här ska jag sätta en Andersson handske som snabbkoppling när/om kylen behöver ut. Och varför ska kylen behöva dras ut över huvud taget? Jodå, bakom kylen går SOG-ens ventilation upp genom taket, kylskåpets solcellsdrivna takfläkt, TV-antenn's och TV'ns 12V-kabel, 230V-uttag, ytterligare en 12V cigg-uttag + 4st. USB-laddarnas kablar. Rätt mycket som kan krångla i mitt liv framöver, haha...

Nu kommer frågan: hur vet jag att min minuskabel (som jag tror är 16mm2) har bra chassi-kontakt? Hur kollar man detta?

4mm2.jpg
Dometic menar på att dom installerar 2mm2 per meter kabel (twin?). Om jag räknar att min t.o.r. längd är totalt 14 meter till min 45W förbrukare, då kommer 4mm2 att räcka fint. När jag mätte ström med finkänslig Amperemeter, då visade A-meter att kylskåpet faktiskt drog 3,6Ah...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Kan du inte dra minus från kylskåpet direkt till chassiet? Då halverar du ju i princip kabelsträckan du räknar på.
Mycket bra förslag Roger67, det är bara det att jag har ingen kontakt med chassit bakom kylskåpet (allt är "madrasserat"). Min 16mm2 minus-kabel (3m) går idag direkt till minus-plinten där chassit-kabel är ansluten. Jag skulle kunna lägga båda ringkabelskor på samma plintskruv kanske(?).
 
Toppen