• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kokande bodelsbatteri

Orebro76

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Örebro
HBK-Nr
25806
Medlemskap
2021
Igår när vi kom hem och parkerade på garageuppfarten bredvid husbilen som står på underhållsladdning. Hörde vi ett pip inifrån husbilen, gick och öppnade dörren och vilken lukt som jag möttes av. Kolmonoxid varnaren tjöt för fullt. Öppnade fönster och vädrade så mycket det gick. Kollade avlopp och allt som kan tänkas. Alde vattenburen värme etc. Kollade bodelsbatterierna och kände då att lukten kom därifrån, det ena av bodels batterierna var varmt och man hörde att det "bubblade" om det. Kollade laddnings panelen och ser att det var en laddström på ca 5-10 A... Ryckte ur 220V strömmen till bilen och har tagit ur batterierna. Det ena batteriet hade 13V direkt mätt efter att jag tog ur det, det som luktade hade 11.9V. Är det ngn annan som råkat ut för detta? Lukten verkar sitta kvar rejält, vill gärna ha tips på hur man får bort lukten. Håller på och kollar på nya batterier, de gamla var Biltema 12V 105Ah SMF bly batterier underhållsfria (från 2010). Funderar på AGM/GEL eller liknande, men frågan är om laddaren i bilen från 2003 klarar att ladda de batterierna. Bifogar en bild på laddaren (EBL). Bilen är en Niesmann Arto 69G från 2003.

Tacksam för all hjälp!
 

Bilagor

  • EBL.jpg
    EBL.jpg
    38,7 KB · Visningar: 177

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.608
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hej.
Batterier är förbrukningsartiklar så du får nog vara nöjd med de åtta år du fått ut.
11.9 volt o kokar kan betyda att en en cell är kortsluten och batteriet är helt förlorat.
Din laddare är lite klen (10/15 A) för två batterier. Om du ändå är där o river så förslår jag exempelvis två Biltema AGM 95Ah samt en modern Ctek laddare på uppåt 20A.
 
F

Fd.47585

Guest
Råkade ut för exakt samma sak på vår bil -13 i våras. Lukten försvann av sig själv och jag bytte bägge batterierna i bodelen (var två original 105Ah vanliga blybatterier) och satte in två vanliga 100 Ah. Höll de vanliga blybatterierna drygt 5 år (och 6000 mil) och de nya kostade 3700:- för två så kör jag på det igen istället för dyrare AGM eller annat. Som kuriosa så kan jag berätta att på semestern några veckor senare gav även startbatteriet (också original) upp i Tyskland, då var assistansförsäkringen värd varje krona, bärgaren hjälpte oss att starta bilen och körde före till sin verkstad som bytte startbatteriet. Totalkostnad inkl montering av nya vart 1380:-. Det var exakt samma sorts batteri som satt där som i bodelen.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Ett sätt att få bort unken lukt ur bilar lärde jag av av en gammal bilhandlare. Ställ en skål med ättika i något/några dygn i bilen! Jag har inte provat det på just doften av kokt batteri men det kostar ju inget (nästan) att prova!
 

Orebro76

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Örebro
HBK-Nr
25806
Medlemskap
2021
Hej! Har nu köpt 2 90 Ah Bosch Start/Förbrukning - Batterilagret Webshop .
Hoppas att de kommer fungera bra. Enligt säljaren är de helt slutna, jag frågade nämligen om slang för det satt det på mina gamla batterier, dessa slangar går ut under bilen. Gissar att gas/vatten skall kunna expandera ut den vägen. Men enligt säljaren är dessa nya batterier helt slutna och inga gaser etc skall kunna uppstå. (Jag frågade om ventilation etc). Inga nya batterier har en funktion så att det skall gå att montera på slang.
 
F

Fd.47585

Guest

Orebro76

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Örebro
HBK-Nr
25806
Medlemskap
2021
Exakt vad jag var ute efter när jag pratade med försäljaren. Frågade flera gånger om det, för om batteriet skulle mot all förmodan koka måste det ju finnas en ventil eller liknande som släpper ut trycket. Bäst är ju då att det finns ett uttag så man kan släppa ute det under bilen.Vilket märke är det på era batterier? Mvh Henrik
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Läser tråden med intresse för efter senaste 30 mila färden, förmärkte jag typisk "batterilukt" men avfärdade detta som något tämligen normalt. Men så verkar det alltså inte vara?
Men detta berör bara under färd alltså ej då bilen står på laddning via solcell och kabel.
Då är det kanske bilens eget batteri det gäller och ej bodelsbatterierna? Får kontrollkontrollera.
mvh
Fincan
 
Toppen