• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kistamässan 2018

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Ja, då får vi väl konstatera att alla som besöker en husbilsmässa är helt ointresserade av begagnatmarknaden....(tror inte någon tänkt sig att begagnade bilar skulle ställas ut, meningen var nog att informera om alternativ till nytt)

Ja, om man går på en mässa så vill jag påstå att syftet är att få se nya produkter.
Alternativ till nytt finns nog hos de flesta handlare.

Jens
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Nu är det väl knappast så att husbilförmedlarna skulle fylla mässan med begagnat, man ville väl ha en monter för att visa upp vad som finns till försäljning och visa hur förmedling/försäljnig går till/kostar.
På detta vis är det på båtmässan har aldrig sett en begagnad båt där!

Anser fortfarande att detta inte är ett syfte på en mässa.

Är jag intresserad av sådant får jag kontakta olika aktörer i branschen som hjälper mig med detta.

Att ringa en tillverkare av fritidsfordon för att få veta vad kommande modeller kommer att erbjuda finner jag mer svårbesvarat.

Vill även tillägga att jag inte har något emot Svea Husbilar, eller andra aktörer!

Däremot hyllar jag gärna Caravanhallen som alltid varit tillmötesgående.

Jens
 
D

Deleted member 11118

Guest
Vad är det som säger att det alltid måste vara som det är nu. Utvecklingen går framåt så jag blir inte förvånad om det om några år även vissas upp begagnat på mässor, vad är det som säger att det för all framtid bara är nya saker på mässorna.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu är jag vare sig mässgeneral eller branschföreträdare som du vill göra gällande
utan en som troligen har mer koll en som kollar mellan två hundöron!
sen köper jag din historia om Charlies möbler etc och visst är beg sidan större än nybils
så är det i dom flesta branscher.
men som flertalet andra påpekat en mäss går man på för att få se nyheter inte skåpmat,
/ Bengt

Nej titeln branschföreträdare var självklart inte ämnat för dig. Nej, till en riktig branschföreträdare som vi har i klubben och som skrivit i tråden. En person som jag har mycket stor respekt för, hans kunnande och det arbete han gör för branschen.

Mässgeneraler brukar vara de som uttalar sig om mässornas inriktning och övergripande mål och ditt uttalande gav den säkra undertonen, men du kanske i alla fall är hens kusin? :)

Ja, det är jag som står bakom Alice vita små öron. Ditt konstaterande att du har bättre koll låter jag självklart stå oemotsagt, du verkar vara en man som verkligen har koll på allt. Lite avundsjuk på dig är jag självklart.

Nu är jag nog en riktig velpelle som tenderar se det mesta i grått och inte allt i svart eller vitt.

I det här aktuella fallet, ser jag sjävklart inte en campingmässa med likhetstecken med en arena för begagnade husbilar.

Som Sören-6830 redan skrivit i inlägget 59 så tror jag inte heller att någon har haft för avsikt att ställa ut begagnade bilar, nej det var troligen produkten/konceptet man erbjuder som man ville föra till torgs på mässan.

Nya grepp ses normalt alltid som ett hot för den redan etablerade branschen och jag kan förstå att Sveas frejdiga inhopp irriterar de etablerade aktörerna.

Min egen erfarenhet, har gett mig uppfattningen att husvagns-/husbilsbranschen i Sverige är konservativ. En bransch som levt i en relativt skyddad miljö, inte speciellt konkurrensutsatt eftersom alla i princip arbetar efter samma modeller och erbjudanden.

Därför ser jag som konsument att nya utmaningar, nya modeller för branschen är bra för mig som konsument. Föredrar att den svenska husbilsbranschen utvecklas, blir effektivare, större, starkare och som ger lägre kostnader så att man blir ett reellt alternativ till direktimporter från kontinenten.

Så tänker jag, väl medveten om att det finns många som har mycket bättre koll.

Passar på att önska alla en trevlig helg,

TommyD
 
Senast ändrad:

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Var där igår och det var som vanligt en trevlig tillställning. Visst, lite litet utbud på tillbehör och man saknar en del tillverkare, men det är ju knappast mässans fel. Saknade inte annonser om beggade bilar det minsta faktiskt. ;-)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Är inte heller intresserad av beggannonser när jag går på mässa. Tror ingen är intresserad av att gå på mässa och betala inträde för att titta på beggannonser

Däremot skulle det vara trevligt att förutom titta på nya bilmodeller även få lite alternativa ideer på hur jag kanske kan tvätta och underhålla min husbil, hur jag kan fixa matt gelcoat, Tips på smarta tillbehör som passar till den ”beggade” bil jag redan har och kanske lite alternativa ideer och förslag på hur jag kan sälja min nuvarande bil om jag nu skulle vilja byta upp mig till något av dom nya som visas på mässan.

Det senare är väl det vi pratar om här och inte 12 löpmeter helvägg med säljannonser?
 
F

F.d. 56443

Guest
Roger 67 skrev
Ideer och förslag på hur jag kan sälja min nuvarande bil om jag nu skulle vilja byta upp mig till något av dom nya som visas på mässan.
Det senare är väl det vi pratar om här och inte 12 löpmeter helvägg med säljannonser?[

Helt riktigt Roger, men det verkar vissa inte förstå!
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
"Vissa"? :)
Vad är det för fel att prata inbyte med dem som finns på mässan och visar upp de nya bilar de faktiskt är åf för då?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Inget alls, men vad gör man om dom inte är intresserade av att byta in bilen? Eller om dom skambjuder? Då är det ju bra med lite alternativ. Kan vara bra om handlaren/utställaren känner av lite möjlig konkurrens på inbytesaffären också annars är man ju helt i deras våld om man nu verkligen vill ha en av deras nybilar.

Men det är väl just den konkurrensen dom inte vill ha och det är väl därför den här tråden existerar..
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Tja, jag tycker ju inte att det är konkurrens på lika villkor då, men alla får som vanligt tycka som dom vill. :)
 
S

Sören-6830

Guest
Inget alls, men vad gör man om dom inte är intresserade av att byta in bilen? Eller om dom skambjuder? Då är det ju bra med lite alternativ. Kan vara bra om handlaren/utställaren känner av lite möjlig konkurrens på inbytesaffären också annars är man ju helt i deras våld om man nu verkligen vill ha en av deras nybilar.

Men det är väl just den konkurrensen dom inte vill ha och det är väl därför den här tråden existerar..

Kan ju också vara så att man inte ska fortsätta husbilslivet eller byta till ett billigare fordon, då är det ju inte fel att det finns företag som förhoppningsvis kan hjälpa till ifall man själv inte skulle ha lust eller förmåga.
Så visst borde förmedlare av begagnat ha berättigande på en mässa.
 
Toppen