Kistamässan 2018

Tråd startad i 'Under Markisen' av Jonker, 10 Februari 2018.

1. Jonker

Jonker HBK Medlem

Kommun:
    Tierp
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    20617
    Jo då ,jag har väll sett fram emot att få vädra munlädret på mässan ,så idag dök de upp ett info om att ett visst märke utövat påtryckningar mot Kistamässan att ,om inte detta företag försvinner så kommer inte vi vara där ( säger en general agent ) . Jag trodde en mässa var för att visa upp sig mot konsumenterna ? Och då flera märken ville synas tillsammans ? Annars hade denna general agent kunnat haft en egen mässa ! Varför gör man på detta vis ?
    Ngn som har en åsikt om detta och kan hjälpa mina celler få lite att jobba med ?

Arne44, smålänningen, stefan l och 1 annan gillar detta.
  2. Kjell1351

Kjell1351 HBK Medlem

Kommun:
    Huddinge
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    17525
    Du får nog tala ur skägget så att man förstår vad du menar!

Hälsar Kjell

Pooldigger och EPersson gillar detta.
  3. Magnus Strandberg

Magnus Strandberg HBK Medlem

Kommun:
    Jönköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    25033
    Jag läste detta oxå om kista mässan om du söker på "svea och husbilar" på goggle så lär du hitta

4. Magnus Strandberg

Kommun:
    Jönköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    25033
    Om detta är nu som det sägs. Så är det rent ut sagt förjäkligt

Hasse och Kerstin gillar detta.
  5. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12368
  6. Knut

Knut HBK Medlem Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Dristig av en generalagent om dette er sant og kan dokumenteres. Den utestengte kan utnytte dette i reklame - "XX er redd for konkuranse fra YY og forsøker å utestenge YY fra markedet."

smålänningen och Nexxo-49 gillar detta.
  7. EPersson

EPersson HBK Medlem

Kommun:
    Eskilstuna
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11890
    Trist historia men väntar nog med bilan till man fått reda på vad den andre parten säger.

chsv17 och J Peter gillar detta.
  8. Logitech

Logitech HBK Medlem

Kommun:
    Gävle
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12133
    Tänkte åka på mässan , men ställer in besöket ! Är det så jäkligt , att man hotar med att inte ställa ut på mässan för att Svea Husbilar är där , så får det vara för oss . En mässa är till för alla utställare . Är man rädd för konkurrens ? Detta påminner starkt om vår regering , som utesluter ett visst parti , när viktiga frågor ska diskuteras ! Tycker att det är på rena sandlådenivån ! Så vi klarar oss så väl , utan mässan . Ser fram emot sommaren , med den husbil och prylar vi har . Väl mött , alla HBK :are !

Peking, k.skoog, Peter75 och 8 andra gillar detta.
  9. Stengränd

Stengränd HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    11570
    Sveas motpart kommer troligtvis inte att uttala sig på sociala medier, tyvärr

Burstner T610 och Logitech gillar detta.
  10. Logitech

Logitech HBK Medlem

Kommun:
    Gävle
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12133
    Dom har väl insett , att dom har tagit sej vatten över huvudet !

Burstner T610 och stefan l gillar detta.
  11. Leif Andersson 42

Leif Andersson 42 HBK Medlem

Kommun:
    Strängnäs
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    25288
    Att med ojusta metoder försöka stoppa konkurrenter är helt förkastligt, men att jämföra det med att regeringen inte vill ha med partier nära besläktade med nynazister för att diskutera viktiga frågor tycker jag haltar lite väl mycket.

Hobby Toskana, Livibil, Nexxo-49 och 9 andra gillar detta.
  12. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Det är otroligt vilka förhastade slutsatser det dras utan att ha några fakta att gå på, bara ett mediesuget företags video? :cool:

Senast ändrad: 11 Februari 2018
    Livibil, annette.bengt, TommyQ och 8 andra gillar detta.
  13. smålänningen

smålänningen HBK Medlem

Kommun:
    Älmhult
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1442
    Har Caravan Stockholm torrt under fötterna angående avstängningen så är det väldigt lätt att gå ut med anledningen och då är det Svea som lär tappa ansiktet. Med tanke på hur vissa generalagenter försöker frysa ut kunder med privatimporterade bilar så tror jag dock att Sveas version stämmer rätt bra.

Logitech, Tommy-59, Byggare Bob och 1 annan gillar detta.
  14. Magnus Strandberg

Kommun:
    Jönköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    25033
    Kom ett svar från kista mässan

Caravan Stockholm Hej Martin, tack för att du hör av dig till oss. Caravan Stockholm vill vara ett skyltfönster för så många stora märken som möjligt. I många år har vi tillsammans med ett antal importörer och återförsäljare byggt upp Caravan till en mötesplats för >10000 besökare. Dessa importörer och återförsäljare är våra trogna kunder och har starkt bidragit till Caravans framgång. I kontakt med vissa nya aktörer har vi däremot varit otydliga med mässans idé. Detta har orsakat frågor och kommentarer vilket vi beklagar. Vi kommer att se över våra processer och rutiner inför Caravan 2019. Mvh Caravan teamet

chsv17 gillar detta.
  15. LasseG

LasseG HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Norrtälje
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    7926
    Har jag fattat rätt så är alla företag som ställer ut på mässan representanter för ett eller flera husbils- eller husvagnsmärken och visar på mässan upp NYA bilar och vagnar. Svea säljer väl så vitt jag vet bara begagnade bilar, så jag vet inte riktigt varför dom skulle ha en plats på just den mässan. Eller har jag missuppfattat något?

LennartA, annette.bengt, Starcadia och 5 andra gillar detta.
  16. Kristian676

Kristian676 HBK Medlem

Kommun:
    Falköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    16927
    Tror du inte att utställarna tar inbyten? Och var tar dom bilarna vägen i så fall? Det finns nog en o annan gravad hund att leta efter på den här mässan. Hur som helst, nån konkurrens verkar man ju vara behärskat intresserad av. Husbilsmarknaden i Sverige verkar ha oligopolliknande inslag. Nån större konkurrens när det gäller priser verkar inte finnas. I princip alla bilar som säljs i Sverige är importerade, vanligen från Tyskland, jämför priserna mellan handlare där o här, det kostar ju en del att köra bilarna t Sverige plus en liten rätt försumbar summa för att registrera etc. Trots det är det svenska priset så mycket högre. En ny plåtis för ca 500’ i Tyskland kan vara prissatt till över 600’ när den säljs i Sverige. Prutmån finns minsann.

Logitech och Roffe Pilote gillar detta.
  17. LasseG

LasseG HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Norrtälje
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    7926
    Var det riktat till mig?
    I så fall tror jag inte du läste vad jag skrev riktigt. Att de utställande handlarna också säljer begagnade bilar gör väl inte att Svea säljer några nya som de kan visa på mässan?

18. Kristian676

Kristian676 HBK Medlem

Kommun:
    Falköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    16927
    Det har du förstås rätt i. Men det hindrar ju inte att dom säljer begagnade bilar också. Men mest intressant är hur svenska handlare lyckas hålla upp priserna. Jag lutar åt att det handlar om dålig konkurrens och där ingår förstås också att hålla upp priserna på begagnatmarknaden. Där kan man nog ana varför mässan agerade som dom gjorde.

Logitech gillar detta.
  19. Ingrid o Pålle

Ingrid o Pålle HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3493
    Ett helt riktigt konstaterande, och att på en mässa visa de begagnade fordon man för tillfället har i lager kan knappast vara intressant för någon part.

Eller var det kanske sina förmedlingstjänster man tänkte marknadsföra på mässan? Eller sin vinterförvaring? Eller...?

"Vårt Team har över 20 års erfarenhet..." skriver man på ett ställe på sin hemsida, och eftersom bilden visar 8 personer blir det i snitt på 2,5 år per person.

"Därför har Svea Husbilar under åren tagit fram och förfinat ett förmedlingskoncept..." skriver man på ett annat ställe.

Intressant att notera är då, att Svenska Husbilsgruppen AB (som företaget egentligen heter) registrerades 2016 (Svenska Husbilsgruppen AB - Företagsinformation) och under sitt första verksamhetsår hade en omsättning på knappt 4 miljoner kronor.

Hur som helst, så har de fått mycket spaltutrymme, åtminstone på denna sajt, på grund av sitt "tilltag".

Eller, som någon en gång uttrycket det: "Jag skiter i vad de skriver om ig, bara de skriver om mig!"

Pålle

Livibil, annette.bengt, Jan K och 8 andra gillar detta.
  20. EPersson

EPersson HBK Medlem

Kommun:
    Eskilstuna
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11890
    Om Svea Husbilar har på mässan att göra eller ej tycker jag är en annan diskussion.
    Den stora frågan är om de ¨har haft en plats för att sedan bli "utkastade".
    Om det är så borde nog arrangören tänka till.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.