• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kistamässan 2018

Jonker

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Tierp
HBK-Nr
20617
Medlemskap
2025
Jo då ,jag har väll sett fram emot att få vädra munlädret på mässan ,så idag dök de upp ett info om att ett visst märke utövat påtryckningar mot Kistamässan att ,om inte detta företag försvinner så kommer inte vi vara där ( säger en general agent ) . Jag trodde en mässa var för att visa upp sig mot konsumenterna ? Och då flera märken ville synas tillsammans ? Annars hade denna general agent kunnat haft en egen mässa ! Varför gör man på detta vis ?
Ngn som har en åsikt om detta och kan hjälpa mina celler få lite att jobba med ?
 
L

Logitech

Guest
Tänkte åka på mässan , men ställer in besöket ! Är det så jäkligt , att man hotar med att inte ställa ut på mässan för att Svea Husbilar är där , så får det vara för oss . En mässa är till för alla utställare . Är man rädd för konkurrens ? Detta påminner starkt om vår regering , som utesluter ett visst parti , när viktiga frågor ska diskuteras ! Tycker att det är på rena sandlådenivån ! Så vi klarar oss så väl , utan mässan . Ser fram emot sommaren , med den husbil och prylar vi har . Väl mött , alla HBK :are !
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Har Caravan Stockholm torrt under fötterna angående avstängningen så är det väldigt lätt att gå ut med anledningen och då är det Svea som lär tappa ansiktet. Med tanke på hur vissa generalagenter försöker frysa ut kunder med privatimporterade bilar så tror jag dock att Sveas version stämmer rätt bra.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Kom ett svar från kista mässan

Caravan Stockholm Hej Martin, tack för att du hör av dig till oss. Caravan Stockholm vill vara ett skyltfönster för så många stora märken som möjligt. I många år har vi tillsammans med ett antal importörer och återförsäljare byggt upp Caravan till en mötesplats för >10000 besökare. Dessa importörer och återförsäljare är våra trogna kunder och har starkt bidragit till Caravans framgång. I kontakt med vissa nya aktörer har vi däremot varit otydliga med mässans idé. Detta har orsakat frågor och kommentarer vilket vi beklagar. Vi kommer att se över våra processer och rutiner inför Caravan 2019. Mvh Caravan teamet
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Har jag fattat rätt så är alla företag som ställer ut på mässan representanter för ett eller flera husbils- eller husvagnsmärken och visar på mässan upp NYA bilar och vagnar. Svea säljer väl så vitt jag vet bara begagnade bilar, så jag vet inte riktigt varför dom skulle ha en plats på just den mässan. Eller har jag missuppfattat något?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Tror du inte att utställarna tar inbyten? Och var tar dom bilarna vägen i så fall? Det finns nog en o annan gravad hund att leta efter på den här mässan. Hur som helst, nån konkurrens verkar man ju vara behärskat intresserad av. Husbilsmarknaden i Sverige verkar ha oligopolliknande inslag. Nån större konkurrens när det gäller priser verkar inte finnas. I princip alla bilar som säljs i Sverige är importerade, vanligen från Tyskland, jämför priserna mellan handlare där o här, det kostar ju en del att köra bilarna t Sverige plus en liten rätt försumbar summa för att registrera etc. Trots det är det svenska priset så mycket högre. En ny plåtis för ca 500’ i Tyskland kan vara prissatt till över 600’ när den säljs i Sverige. Prutmån finns minsann.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Tror du inte att utställarna tar inbyten? Och var tar dom bilarna vägen i så fall? Det finns nog en o annan gravad hund att leta efter på den här mässan. Hur som helst, nån konkurrens verkar man ju vara behärskat intresserad av. Husbilsmarknaden i Sverige verkar ha oligopolliknande inslag. Nån större konkurrens när det gäller priser verkar inte finnas. I princip alla bilar som säljs i Sverige är importerade, vanligen från Tyskland, jämför priserna mellan handlare där o här, det kostar ju en del att köra bilarna t Sverige plus en liten rätt försumbar summa för att registrera etc. Trots det är det svenska priset så mycket högre. En ny plåtis för ca 500’ i Tyskland kan vara prissatt till över 600’ när den säljs i Sverige. Prutmån finns minsann.

Var det riktat till mig?
I så fall tror jag inte du läste vad jag skrev riktigt. Att de utställande handlarna också säljer begagnade bilar gör väl inte att Svea säljer några nya som de kan visa på mässan?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det har du förstås rätt i. Men det hindrar ju inte att dom säljer begagnade bilar också. Men mest intressant är hur svenska handlare lyckas hålla upp priserna. Jag lutar åt att det handlar om dålig konkurrens och där ingår förstås också att hålla upp priserna på begagnatmarknaden. Där kan man nog ana varför mässan agerade som dom gjorde.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Var det riktat till mig?
I så fall tror jag inte du läste vad jag skrev riktigt. Att de utställande handlarna också säljer begagnade bilar gör väl inte att Svea säljer några nya som de kan visa på mässan?

Ett helt riktigt konstaterande, och att på en mässa visa de begagnade fordon man för tillfället har i lager kan knappast vara intressant för någon part.

Eller var det kanske sina förmedlingstjänster man tänkte marknadsföra på mässan? Eller sin vinterförvaring? Eller...?

"Vårt Team har över 20 års erfarenhet..." skriver man på ett ställe på sin hemsida, och eftersom bilden visar 8 personer blir det i snitt på 2,5 år per person.

"Därför har Svea Husbilar under åren tagit fram och förfinat ett förmedlingskoncept..." skriver man på ett annat ställe.

Intressant att notera är då, att Svenska Husbilsgruppen AB (som företaget egentligen heter) registrerades 2016 (Svenska Husbilsgruppen AB - Företagsinformation) och under sitt första verksamhetsår hade en omsättning på knappt 4 miljoner kronor.

Hur som helst, så har de fått mycket spaltutrymme, åtminstone på denna sajt, på grund av sitt "tilltag".

Eller, som någon en gång uttrycket det: "Jag skiter i vad de skriver om ig, bara de skriver om mig!"

Pålle
 
Toppen