• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kenwood/Garmin

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Lite osäker på vad du menar. Det finns lite olika uppdateringar.
1. Kartuppdatering. Dyrt och det fungerar med äldre karta men man missar nyare väger.
2. Uppdatering av Garmin navigationsmjukvaran (firmware) Om den uppdateras fungerar navigationsdelen bättre (om den nu strulat) Det är dessutom gratis.
3. Uppdatering av själva Kenwood enheten. Gratis o kan fixa eventuella fel/buggar i stereo/video delen.
 

asakaett

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
25383
Medlemskap
2024
Lite osäker på vad du menar. Det finns lite olika uppdateringar.
1. Kartuppdatering. Dyrt och det fungerar med äldre karta men man missar nyare väger.
2. Uppdatering av Garmin navigationsmjukvaran (firmware) Om den uppdateras fungerar navigationsdelen bättre (om den nu strulat) Det är dessutom gratis.
3. Uppdatering av själva Kenwood enheten. Gratis o kan fixa eventuella fel/buggar i stereo/video delen.
Lite osäker på vad du menar. Det finns lite olika uppdateringar.
1. Kartuppdatering. Dyrt och det fungerar med äldre karta men man missar nyare väger.
2. Uppdatering av Garmin navigationsmjukvaran (firmware) Om den uppdateras fungerar navigationsdelen bättre (om den nu strulat) Det är dessutom gratis.
3. Uppdatering av själva Kenwood enheten. Gratis o kan fixa eventuella fel/buggar i stereo/video delen.
 

asakaett

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
25383
Medlemskap
2024
Ja det var främst kartuppdateringar jag undrade över. En bekants hela anläggning slutade att fungera och vid service sa det den behövde uppdateras. Kan va så att de krävde ny mjukvara, vet inte med säkerhet.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Min Kenwood/Garmin slutade i november att fungera efter en uppdatering av kartorna.
Det är bara Gps delen som slutade fungera, resten fungerar som vanligt.
Skickat in till svenska importören i slutet på december för reparation men inte hört något ännu.

Gpsdelen nu reparerad och det tog kenwood på garanti trots lite äldre än 3 år.
Det interna minnet var kasst och byttes ut plus att dom uppgraderade mjukvaran så nu funkar
den faktiskt bättre än innan, lite rappare i gps delen.
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har en Kenwood och är inte nöjd. Garmins navigator är ju från förra årtusendet vad gäller funktion. Handsfree oanvändbar pga. dålig ljudkvalité. DAB fungerar inte trots extra antenn (givetvis provat i Tyskland och Norge). Cd och dvd-spelaren är aldrig använd, sånt använder man väl inte längre. Det enda som fungerar bra är fm-mottagningen.

Så nu har jag fått prata lite skit om ett hatobjekt och känner mig lite bättre. Byt ut skräpet till en telefon eller padda och navigera med Google eller Apple istället, fungerar oerhört mycket bättre.
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Är det ett måste att uppdater gps:n för att Kenwood övriga enheter skall fungera

Vi hade en Garmin-navigator i en Kenwood i en tidigare husbil. Efter uppdatering av kartorna började den leva ett eget, helt säkert intressant men irriterande, liv. Omöjlig. Övriga enheter i Kenwood fungerade perfekt.

Gav till slut upp och använde annan navigator, men fortsatte nyttja de andra Kenwood enhterna.

// J Peter
 
Toppen