• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Katt i husbil?

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag har gett upp att vår katt ska åka med på våra turer. Han vägrar gå i koppel och skriker hela tiden när vi provade att köra en runda med honom. Tycker att det är synd om honom. Vill inte tvinga honom till nåt han absolut inte vill. Vi får försöka hitta ett hem till honom medan vi är borta i vinter.
Jag tackar för alla tips och tycker att ni gärna fortsätter skriva i tråden om era katter i husbilar!
Vår hund, Rossi, älskar att åka husbil! Så fort vi öppnar dörren så ska han upp i buren.
 

Love autocamper

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Haninge
HBK-Nr
18934
Medlemskap
2024
Man kan inte alltid lyckas med våra "pälsklingar"! Lycka till med att hitta ett vinterhem till er misse. Vår Svante säger inte ett ljud när vi åker i vår båt som låter en hel del. I husbilen pratar han ibland medan i vår personbil kan han hålla igång en hel del.☺
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Katten vill vara kvar hemma, så det kan ta en halvtimme innan den accepterar att den är på semester
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Vi hittade ett vinterhem till vår katt där han trivs utmärkt. Vi har beslutat att han får vara kvar där. Synd att flytta runt på en 15 år gammal katt.
Vi ska skaffa en kattunge som vi ska lära att åka husbil.
Tips och idéer hur vi ska göra emotages med tacksamhet.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Ett tips (om du har möjlighet) är att från början välja en kattras, som tillhör den lite lugnare typen...
som lätt fogar sig i att vara kopplad och trivs med att leva livet som en innekatt.
Vi skaffade en Ragdoll för några år sedan och det är inga problem att ha med honom i husbilen.

Kissen har funnit sina favoritställen att vara på och i det stora hela är det bara myggnätet,
som han inte begriper eller förstår vilken funktion den uppfyller.
Vadå, är det ingen klösbräda?, kan man läsa i hans stora förvånade ögon vid bannornas utdelning.

Å andra sidan är inte jycken bättre på den fronten, försöker trycka upp nätdörren med huvudet före.
Ibland ser myggnätet ut som en ballong, innan någon förbarmar sig och skjuter upp dörren i sidled...

Frampå nattkröken ska kissens uppdämda energi förbrukas och då går det undan inne i husbilens
utrymmen till övrigas invånares förtret. Man drar täcket över huvudet och försöker ignorera rallyt.

Kissen tycker, att det är synnerligen lämpligt tillfälle att hela husbilen utforskas och
bakom stängda dörrar och utrymmen kan det finnas något väldigt spännande, måste undersökas!
Han inbillar sig, att han kan få upp en stängd toadörr genom att frenetiskt krafsa på densamma.
Det enda som egentligen händer, är att han lyckas få upp en något sömndrucken husse
och då är det en välsignad lycka, att djur inte begriper det talande ordet.

Jodå, visst kan vi ta med honom i husbilen..., men jag gissar att både kissen och undertecknad är
minst lika glad över den barmhärtige samarit som oftast finns till hands och som gärna ser efter
(o)-djuret. Vi har det alldeles förträffligt på var sitt håll under husbilssemestern....

Men i stort tror jag, att det fungerar alldeles utmärkt med katt (trots min historia, den bjuder jag på) ;).
 

Love autocamper

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Haninge
HBK-Nr
18934
Medlemskap
2024
Vår Svante ("äkta" bondkatt) 11 år fick en "lillasyster" förra året. Siggelina nu 17 mån (äkta norsk skogkatt).
Siggelina har precis som Svante fått vänja sig vid husbilen i lugn och ro innan vi åkt en runda med den. Står parkerad i vår trädgård. Allt har gått mycket bra. Nåja, nästan.. Vi har köpt ny sandlåda i Tyskland, Siggelina vill krafsa både på duschväggen och i lådan. Nu går inte det!
 

Bilagor

  • 20190720_215321.jpg
    20190720_215321.jpg
    1,5 MB · Visningar: 43
  • 20190721_132838.jpg
    20190721_132838.jpg
    1,5 MB · Visningar: 37
  • 20190717_204709.jpg
    20190717_204709.jpg
    1,6 MB · Visningar: 37
Toppen