• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan tvingas stänga sin camping pga nya centrala ställplatser

F

F.d. 24550

Guest
Och något som irriterar mig är detta ständiga gnällande om "campingbeteende" och egenpåhittade regler vad gäller ställplatser. Är det några som har fastnat i gamla hjulspår så är det väl ni? Gör oss alla en tjänst och lägg ner!
 
F

F.d. 15918

Guest
Och något som irriterar mig är detta ständiga gnällande om "campingbeteende" och egenpåhittade regler vad gäller ställplatser. Är det några som har fastnat i gamla hjulspår så är det väl ni? Gör oss alla en tjänst och lägg ner!
Hur menar du nu, för min del är det inte egenpåhittade regler utan sunt förnuft, vill du stanna en vecka på en plats tar du in på en camping, eller är det inte ”Gratis” så lockar det inte? Blir så jävla trött på snåljåpar som ska utnyttja allt till max och helst inte betala en krona, vill du stå en vecka, åk ut i skogen, men ställ dig inte på en Ställplats!
//Nisse
 
F

F.d. 24550

Guest
Du glömmer att det är upp till ställplatsägaren att bestämma vilka regler som gäller på den egna ställplatsen. Många tillåter flera dagars vistelse samt både grill, möbler, markis osv. Det är upp till dig hur du vill göra, men låt andra också få göra som de vill när de inte bryter mot några regler.
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Campingägare på krigsstigen igen
Som vanligt så är det ju så här att på camping ligger man still i en á två veckor med kortare
utflykter men med HB står man över natten för att nästa morgon åka vidare för att se ett turistmål
eller en ny stad´s centrum där det finns mycket att se eller till en ny trakt, eller en ny ställplats med
den service jag vill ha för dagen

Under en vecka kan det bli 6-7 ställplatser beroende på vart man åker.
Men allt detta vet ju ni alla men vet alla campingägare det och SCR som bråkar så ofta

Den service jag behöver är att tömma svart/grå vatten, tanka vatten,el-plats en natt ev.,
tvättmaskin, Dusch, gasol, bränsle beroende dagsbehovet



Finns då ställplatsen i centrum så gynnar det företagarna på orten med skatteintäkter som följd och finns turistkontoret i närheten är det möjligt att det blir en natt till om man får stanna - kanske tre
Står man på en ställplats är man på rull mesta dels , på camping står man still med lite öppet i plånboken
Senaste helgen blev det 96 mil och tre ställplatser med summa 290- i avgifter och inköp på E-center
i Söderhamn

Så en camping som satsar på ställplats eller quickstop och ligger riktigt nära centrum då kan jag kanske stå där. Tvivlar ändå för det ska va i centrum om jag ska besöka orten, staden för att nå det mesta gående.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Nu börjar vi urspårning av tråden, bättre vi försöker hålla oss till det trådskaparen ville. Trådskaparen kan stänga tråden när han vill.

Börja nya trådar om vi skall prata om annat.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Mitt inlägg hamnade alldeles fel. Det avsåg en camping vid Lago di Garda.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det är inte gratis ställplatser för husbilar som är det största hotet mot campingarna. Deras på sikt största hot är bränsle och fordonsbeskattningarna

I våras talade jag med ägaren till en av våra största campingar och han var av samma åsikt. Deras absolut största kundgrupp är husvagnarna och de numera ganska stora husvagnarna kräver i sin tur stora dragbilar och med den ökande beskattningen av såväl fordon som bränsle leder det till att färre har råd att använda dem.
Han trodde själv på en vikande marknad för campingarna på några års sikt av just de här anledningarna.
 
Toppen