• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan tvingas stänga sin camping pga nya centrala ställplatser

F

F.d. 15918

Guest
Vi tog in på den campingen för två år sedan eftersom det var fullt på ställplatsen.
Trångt, ofräscht och i princip ingen service alls. Dit åker vi aldrig igen!
//Nisse
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Boforsudden är ofta full och många vänder och åker vidare, hur många av dom åker till campingen någon mil utanför samhället??? Mycket dåligt reportage av SVT...

Har skrivit till SVT och sagt till dom att det vore på sin plats med lite faktagranskning också...
 

fridisinykvarn

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
8271
Medlemskap
2024
De som äger campingen har inte följt med i utvecklingen. De hade kunnat ordna med ställplatser som motsvarar behovet för husbilsturisterna. Man har klart stått kvar vid sitt tidigare tänk. Normalt måste man se över sin affärsidé. Ett företags affärside brukar max hålla i 10år.
 
E

Ericsson c52

Guest
Undrar hur det blir med ställplatsen när dom börjar ta betalt,jag har varit där men stannade inte tråkigare ställe får man ju leta efter även om det var gratis
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Undrar hur det blir med ställplatsen när dom börjar ta betalt,jag har varit där men stannade inte tråkigare ställe får man ju leta efter även om det var gratis

Va..? Karlskoga som framröstades till Sveriges husbilsvänligaste kommun för två månader sedan av oss medlemmar och den här ställplatsen har speciellt nämnts som orsaken.

Tror inte du delar din uppfattning med andra medlemmar som besökt Boforsudden, eller...?

TommyD
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Om nu campingarna vill hävda sig i konkurensen så kanske de får titta på sin prisbild och att allt är fräscht å snyggt och även underhållet på campingen men det finns även flera husbilsåkare som aldrig vill in på en camping av olka orsaker så fram för fricamping mer
 
F

F.d. 56455

Guest
Har läst flera inlägg om att Campingplatserna inte hängt med i utvecklingen, kan bara instämma i detta. Allt för många av dem hänger kvar vid det gamla, ofräscha servicehus, betala mycket för lite. Varför inte se över om det inte går att ordna med "Qvik stop" för de husbilsåkare som bara vill övernatta och köra vidare nästa morgon, de kanske inte vill ha varken el eller annan service? men betalar för en plats att stå på bara.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att campingarna skulle tänka om tror jag är väldigt svårt, dom sitter fast i sitt gamla tänk om hur det skall vara. Campingägarna skulle behöva göra en 3-veckorsresa i husbil tillsammans med en typisk husbilsresenär både i Norden & ner i Europa bara för att få klart för sig hur husbilslivet ser ut. Dom skulle få uppleva hur utländska campingar & ställplatser ser ut & fungerar. Då kanske poletten trillar ner.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Alla som påpekar att det gäller att ”hänga” med i konkuransen har givetvis rätt. Men om kommunen använder skattemedel för att ordna ställplatser kan man inte längre tala om konkurens. Om jag förstått det rätt var det den problematiken som ledde till diskusionen. Ställplatser o campingar kostar o det gäller för den som är värd att se till att gäster vill komma. Men kommun o stat har annat att använda pengarna till !
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det är köpmännen i tätorter som ligger på angående centrumnära ställplatser, precis som på kontinenten. Jag tror knappast att campingar förlorar på detta eftersom de har sin trogna skara med husvagnar.
Dessutom blir det allt fler båtklubbar som tjänar en extra slant på husbilister.
Häromdagen Smedjebacken, idag Karlsborg båda med fina sanitetsanläggningar och med full (överfull) beläggning.
 
S

Sören-6830

Guest
Alla som påpekar att det gäller att ”hänga” med i konkuransen har givetvis rätt. Men om kommunen använder skattemedel för att ordna ställplatser kan man inte längre tala om konkurens. Om jag förstått det rätt var det den problematiken som ledde till diskusionen. Ställplatser o campingar kostar o det gäller för den som är värd att se till att gäster vill komma. Men kommun o stat har annat att använda pengarna till !

Självklart ska kommuner och städer vara med och anordna parkerings- och ställplatser mm. Det är ju de som oftast äger marken där detta är lämpligt. Som så ofta beskrivits här vill ju husbilsfolket ofta stå någorlunda centralt, campingplatserna ligger för det mesta lite längre utanför.
De husbilister som vill besöka en camping gör säkert det trots att mer centralt belägna ställplatser finns, så jag tror inte för ett ögonblick att etablerande av ställplatser betyder att campingarna tappar inkomster i någon nämnvärd omfattning.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag ser kommunernas ställplatser som en service för oss husbilsåkare & näringslivet i kommunen & visst kan kommunen avgiftsbelägga ställplatsen vilket Karlskoga i detta fallet tänker göra. För avgiften 150:- man WIFI, dusch, toa, el, vatten 6 möjlighet att bli av med sopor, grå- & svartvatten, precis vad en husbilsresenär kan behöva & detta till ett moderat pris. Campingarna däremot har satsat på lekland, bassänger, restauranger, pubar med trubadurer mm för att kunna plocka in ännu mer pengar & det är en risk dom får stå för själva. Få campingar har quick-stops & jag förstår inte varför. Marknadsekonomin styr. Har man för dålig service, otrivsamt, ligger ocentralt, dyrt ( som campinggäster uppfattar det) etc. så får man finna sig i att det går utför eller försöka ändra på sin affärside' & sina missförhållanden. Om det skulle vara förbjudet att övernatta utanför campingar & inga ställplatser fanns, vem skulle dom då skylla sina misslyckanden på, varandra?:D
 
Senast ändrad:
F

F.d. 15918

Guest
Lite OT men ändå inte, det jag kan verkligen irritera mig på är det husbilsägare som använder ställplatserna som campingar, för mig är en ställplats=1 övernattning och jag kan förstå att campingägarna gnäller att ställplatserna tar gäster då vissa står 4-5 dagar.
//Nisse
 
Toppen