• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kallstarts problem

catinca

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
24738
Medlemskap
2024
Hej på er!

Vi har problem med att starta våran Husbil Fiat Elnagh Duke 420L 2006 när den är kall.
Har kollat bränslefilter samt alla glödstift,men likväl är den svårstartad när den är kall.
Den startar alltid,men man får köra länge på starten.
Någon här på Forumet som har varit med om något liknande.
Eller vet om en BRA Fiat verkstad runt omkring Uddevalla.

MVH Catinca
 

Uffeman

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25498
Medlemskap
2024
Kanske en spricka i filterhållaren eller bränsleslang så bränsle rinner tillbaka ?? Trestad fritidsfordon i Herrestad kanske kan hjälpa eller tipsa om annan verkstad?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Hej på er!

Vi har problem med att starta våran Husbil Fiat Elnagh Duke 420L 2006 när den är kall.
Har kollat bränslefilter samt alla glödstift,men likväl är den svårstartad när den är kall.
Den startar alltid,men man får köra länge på starten.
Någon här på Forumet som har varit med om något liknande.
Eller vet om en BRA Fiat verkstad runt omkring Uddevalla.

MVH Catinca

Hej...Du kan testa att öppna tankloket innan kallstart
Läcker diesel
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hej på er!

Vi har problem med att starta våran Husbil Fiat Elnagh Duke 420L 2006 när den är kall.
Har kollat bränslefilter samt alla glödstift,men likväl är den svårstartad när den är kall.
Den startar alltid,men man får köra länge på starten.
Någon här på Forumet som har varit med om något liknande.
Eller vet om en BRA Fiat verkstad runt omkring Uddevalla.

MVH Catinca
Ja, det finns en bra FIAT-verksted som också är auktoriserat Bosch-center. Lastvagnscenter ( 0522-172 00) ute på Kuröd i Uddevalla. Jag har anlitat dom ett antal gånger & tycker dom är duktiga.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Hade samma problem på vår förra husbil Burstner med fiat motor , det visade sig vara pumpen som packades om sedan var det problemfritt , har för mig att det gick på i runda slängar 10000 att fixa på verkstad. Men det är inte säkert att det är det felet, men den tappade bränsletrycket
 
Toppen