• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabe e bäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55370

Guest
Sv: Kabe e bäst

Min erfarenhet av många märken, först husvagn under 26 år och sedan fyra nya husbilar (varav två Kabe) säger precis tvärt om. Kabe är beundransvärda. Jag har varit "Anti Kabe" i många år, men inte nu längre.

När vi köpte vår första Kabe (2006) offrade jag mer än tio timmar på att göra jämförelse mellan tio kg broschyrer på olika märken. Vad får jag för pengarna, räknade och jämförde. Jag kom fram till att Kabe är mer prisvärd och välisolerad som året runt bil än de flesta andra husbilar. Nu har jag dessutom golvvärme fram där jag sitter och kör, plattvärmeväxlare under färd, extra värmepaket under båda framstolarna samt dessutom Webasto värmare, allt är standard. Mvh Matts Torebring
Jo Jag vet precis va du menar. Men de e inte lätt för dom andra som köper tysk/fransk byggda bilar som är vinterisolerade dom vet inte va det innebär att vara vinterisolerad Men det e som vi brukar säga FRYS när det e kallt å byt gasolflaskor ofta.Som jag sa när jag startade denna tråd KABE E BÄST :yes:
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Kabe e bäst

Jo Jag vet precis va du menar. Men de e inte lätt för dom andra som köper tysk/fransk byggda bilar som är vinterisolerade dom vet inte va det innebär att vara vinterisolerad Men det e som vi brukar säga FRYS när det e kallt å byt gasolflaskor ofta.Som jag sa när jag startade denna tråd KABE E BÄST :yes:
:DSer ut som du har en kall plåthytt Hondan:D
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Kabe e bäst

Nu har det skrivits så mycket positivt om KABE - så det börjar att kännas som att KABE är bäst.

Men jag åker ändå vidare i min Concorde, som är vinterisolerad, klarar av värma dagar och man kan medföra den last man behöver.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Kabe e bäst

Vist är där fel på kabe, det stora felet är att till verkningen ligger i sverige,

hade den flyttats till tyskland hade det vara lättare att aceptera bilen även med sämre kvallitet,
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Kabe e bäst

Nu har det skrivits så mycket positivt om KABE - så det börjar att kännas som att KABE är bäst.

Men jag åker ändå vidare i min Concorde, som är vinterisolerad, klarar av värma dagar och man kan medföra den last man behöver.

Det tycker jag ni skall göra, jag var på väg att skriva att Kabe är bäst efter Concorde. Själv tycker jag bara att Concorden är för hög, jag vill ju komma in och komma fram där jag vill så länge det beror på höjden. Så då blir Kabe bäst för oss i alla fall. Mvh Matts Torebring
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Kabe e bäst

Japp, det sitter två låga kraftiga stödhjul mitt under bilen. På så sätt kunde man halvera dimensionerna, dvs höjden, på de längsgående balkarna på Alkochassit, eftersom de inte behövde vara självbärande längre.

...nej så klart inte! :) Har hört att man satt hjul bak på husbilar för att överhänget inte ska slå i vid tvära höjdskillnader. Tror inte på lösningen men visst ställer det krav på föraren med ett lågbygge med stort överhäng.

De större Concorderna har dessa stödhjul bak. Trodde de var wheeliebars för att inte de skall slå runt bakåt när man drar iväg från rödljusen :mcride:
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Kabe e bäst

Kabe bäst..? Knappast, små ynkliga rutor och väldigt lågt i tak. Vinterisolering..? Enkelt försäljningstricks.. som dock inte alla låter sig luras av.. Det finns ju många t.o.m 80-tals bilar på vintercampingar det går väl ingen nöd på dem..
Man får väl bestämma sig, varm och gott i TV-soffan hemma, eller ngt enklare i husbilen året runt..
Förnöjsamhet är ordet.. sneglar man på andra blir man aldrig nöjd.. det kommer nyare och "bättre" varje år..
Nej tacka vet jag Knaus 640.. hög, ljus och luftig,
Kabe tycker jag påminner om en röd och vit husvagn med motor.. :D
I all Vänlighet..
Absolut
Libom
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Kabe e bäst

Trots det så säljs fler kabe än knaus 640 varje år, så något måste fel där tydligen fler som vill ha dom än du räknar med.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Kabe e bäst

Hej
Det är många som tror att en billig tysk HB är lika bra som en Svensk vinter HB.
Men låt dom tror det tills de är i Fjällen i -30 grader .
/Vidhem
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Kabe e bäst

Hej
Det är många som tror att en billig tysk HB är lika bra som en Svensk vinter HB.
Men låt dom tror det tills de är i Fjällen i -30 grader .
/Vidhem

Hej, jag har inte fått äran att testa min Burstner Ixeo i - 30...men väl -24 utan vintertäcke och vi hade det varmt och gott i bilen..gälls det Vidhem?

Pilot:wink:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kabe e bäst

En liten fundering; om Kabe-ägare hela tiden måste övertyga sig själv och andra om att Kabe är bäst, bör man nog ifrågasätta om den verkligen är det. :)

Gunnar /medlem
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Kabe e bäst

Jag trodde jag köpte "tysk kvalité" när jag köpte min första splitter nya tyska husbil av årsmodell 1999. Jag blev nästan chockad över den bristfälliga konstuktionen och avsaknaden av det mest nödvädiga. Ändå lät jag mig övertalas och köpte en ny 2003 av samma märke. Inte heller den motsvarade på långt när mina förväntningar. Min första Kabe 2006 var en "Aha upplevelse" jämfört med tidigare husbilar. Inte så underligt att jag som var "Anti Kabe" blir tvärtom, mycket positivt inställd.

Roligast av allt var nog ändå att träffa den åldrige holländaren i Lagos, Portugal, i somras. "Roligt att du åker Kabe, jag förstår mig inte på folk som köper alla andra dåligt isolerade vagnar" sa han.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Kabe e bäst

En liten fundering; om Kabe-ägare hela tiden måste övertyga sig själv och andra om att Kabe är bäst, bör man nog ifrågasätta om den verkligen är det. :)

Gunnar /medlem

Bästa jag hört på länge men det är väl så att när dom väl köpt denna bil så måste dom väl intala sig att den är bäst di har ju betalat massor för denna bil som man måste klä med massa grejor för fönstren och extravärmare där fram för att inte frysa ihjäl på vintern :twitcy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen