• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köra utomlands oförsäkrad (Folksam)

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är verkligen frikostigt, undra om det villkoret består när dom har fått transportera hem ett par bilar och deras besättning där bilen bara varit avställningsförsäkrad? Det blir ju ganska rejäla kostnader.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
957FE462-C4FF-45C2-AECD-8E00BA8B4584.png
Glöm inte att glasförsäkringen på CC har 35 % i självrisk, Folksam 1500:- kanske 10000:- extra.kostnad för en ruta på 30000:- ( det gäller att ha superhusbils helförsäkringen med självrisk på 1500:- tecknad )
Sedan ser jag något som inte framgår vilket är värdeminskning på olika delar, kyl, värmepanna mm vilket kan ge nästan ingen ersättning, som på en skadad markis 5 år gammal ny pris 20000:- - 50% + självrisken totalt 13500:-
Dags att lusläsa avtalen ordentligt tydligen.

Självklart gäller det att läsa villkoren. Vad gäller avdrag för ålder på saker så gäller det alla försäkringar. Du kan ju inte få ersättning för t ex en ny markis om den skadade är 10 år gammal.
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Fick till min förvåning ett försäkringsbrev från Folksam i fredags där det stod att min försäkring kostade 14909:- vilket är lite mer än 3500:- som avtalat pris var när jag täcknade försäkringen i februari. Bilen har varit avställd sedan dess men ställde på den förra veckan.
Jag ringde givet vis dit i dag och han såg i systemet att det var fel pris men kunde ej ändra det då han sa att jag fått fel pris i min offert när jag skrev på.
Så erbjudandet blev att jag fick säga upp försäkringen även fast det inte gått ett år.
Byter troligtvis till Dina försäkringar då de ville ha 8700:- för helförsäkring och 1800:- på avställningsförsäkringen. Tycker det är dyrt hur som helst men man måste ju vara försäkrad.

Mvh Andreas
Intressant att de säger att du fått fel pris i offerten! Skall du ta konsekvensen av att de gjort fel? Man känner sig ibland nästan livegen när man har med försäkringsbolag att göra. Vi har Länsförsäkringar och har hittills, tack och lov inte behövt utnyttja den. Ej heller haft den avställd då vi köpte den i maj.
 
Toppen