• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köra utomlands oförsäkrad (Folksam)

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Jahaja.. då har man genom Folksams försrog sparat ca:7000:-
Eftersom de bestämt att jag bara behöver en avställningsförsäkring på min bil..

Jag fick idag ett nytt försäkringsbrev, som jag reagerade på då det står avställningsförsäkring.
Jag kollar med transportstyrelsen och ser att bilen vart påställde sedan 2016.
Jag ringer folksam och frågar vad är anledningen till detta?
De svarar att något gått fel i deras system och att bilen bara haft avställningsförsäkring sedan början av 2017.
De förklarade att det var ju tur att inget hänt med bilen under tiden.. och att om något hänt så hade de ju självklart stått för det då det är deras system som ställt till det. Nu är bilen enligt dem försäkrad igen...

Eftersom jag har allt på autogiro har jag inte funderat eller reagerat på betalningarna då jag har fler försäkringar, och ser Folksam på varje utdrag. Jag har för vana att ringa dem då de strulat tidigare med mina försäkringar vid påställning, ett tipps till er andra är att kontakta dem vid påställning.


//Freddy
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har Länsförsäkringar & det fungerar hur bra som helst. Försäkringsbrevet kommer 2 dagar efter på/avställning. Jag har kollat på hemsidan några gånger, en kvart efter jag ställt på eller av & försäkringen har än så länge skiftats.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
För mig var det en avställning som inte gått igenom från Transportstyrelsen till Caravan Clubs försäkring. Med Autogiro och en månads eftersläpning är det inte alltid så lätt att upptäcka.

/CG
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Fick till min förvåning ett försäkringsbrev från Folksam i fredags där det stod att min försäkring kostade 14909:- vilket är lite mer än 3500:- som avtalat pris var när jag täcknade försäkringen i februari. Bilen har varit avställd sedan dess men ställde på den förra veckan.
Jag ringde givet vis dit i dag och han såg i systemet att det var fel pris men kunde ej ändra det då han sa att jag fått fel pris i min offert när jag skrev på.
Så erbjudandet blev att jag fick säga upp försäkringen även fast det inte gått ett år.
Byter troligtvis till Dina försäkringar då de ville ha 8700:- för helförsäkring och 1800:- på avställningsförsäkringen. Tycker det är dyrt hur som helst men man måste ju vara försäkrad.

Mvh Andreas
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Betalar för min Kabe 750 2012, 4892:-/år med stora försäkringen genom Caravan Club då ingår allt det normala inkl Husbilsextra, Kollision med djur, Olycksfall o krishjälp, Vägassistans och Super husbil. Jag har kommit fram till att det inte hos något annat bolag kan man teckna något ytterligare tillägg.
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Betalar för min Kabe 750 2012, 4892:-/år med stora försäkringen genom Caravan Club då ingår allt det normala inkl Husbilsextra, Kollision med djur, Olycksfall o krishjälp, Vägassistans och Super husbil. Jag har kommit fram till att det inte hos något annat bolag kan man teckna något ytterligare tillägg.
Men hur gör man om man vill ha caravan försäkring?
Måste man inte vara medlem?
En annan sak är att jag är 38år bor i villa i Stockholm och har en Globetrotter XLI 2013 dessa saker drar uppenbarligen upp priset på försäkringen om jag tolkar offerterna rätt.

Mvh Andreas
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Du ska vara medlem hos cc kostar ca 450kr/år +att om du vil ha 90 dagars utlandsvistelse ska du ha även hemförsäkring hos dom...man får sex tidningar/år
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Men hur gör man om man vill ha caravan försäkring?
Måste man inte vara medlem?
En annan sak är att jag är 38år bor i villa i Stockholm och har en Globetrotter XLI 2013 dessa saker drar uppenbarligen upp priset på försäkringen om jag tolkar offerterna rätt.

Mvh Andreas
Du har så rätt, att bo i Stockholm kostar på men har förmodligen andra fördelar. Jag tror inte din ålder har någon negativ inverkan men platsen du bor på kan nog höja premien.
Jag har varit medlem i Caravan Club sedan 80-talet och tycker jag fått tillbaka medlemsavgiften flera gånger om, och då tillhör inte jag dom som "snikar" mig fram. Men jag kan lova dig att bara genom färjerabatter och tillbehörsrabatter får du tillbaka en hel del och så det här med försäkringen. Men som sagt valet är fritt.
Ha de gott!!
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Nu har jag skaffat mig en Caravan club försäkring (Super husbilen inklusive extra allt)
den kostar 6652:- det tycker jag var helt OK.
Mycket trevligt bemötande, bytte även på vår Lexus då dom var 2200:- billigare per år där också med samma skydd.

Tack för tipset @Tommy & Elisabeth
PS. Gammal Lima/Sälen bo. Mina föräldrar bor i Sälen By.

Mvh Andreas
 

Ohlin

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Ystad
HBK-Nr
13892
Medlemskap
2024
Vad är där för självrisk på Caravan clubs glasförsäkring. Har för mig att det är en procentsats och det kan bli dyrt. Någon som vet?
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Glöm inte att glasförsäkringen på CC har 35 % i självrisk, Folksam 1500:- kanske 10000:- extra.kostnad för en ruta på 30000:- ( det gäller att ha superhusbils helförsäkringen med självrisk på 1500:- tecknad )
Sedan ser jag något som inte framgår vilket är värdeminskning på olika delar, kyl, värmepanna mm vilket kan ge nästan ingen ersättning, som på en skadad markis 5 år gammal ny pris 20000:- - 50% + självrisken totalt 13500:-
Dags att lusläsa avtalen ordentligt tydligen.
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
När ni ändå behandlar försäkringar och skatten till staten, så varför kan vi inte påverka försäkringsbolagen att ta ut sin helförsäkring utan att bilen är påställd- gäller oss som kanske står 6 månader i Spanien- blir en hel del pengar. Transportstyrelsen har inget emot att bilen är avställd och tar ingen vägskatt då- men om försäkringsbolagen behöver mera pengar så låt oss ha bilen helförsäkrad utan att betala bilskatt-
 

Leif E

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
17113
Medlemskap
2024
Fr.o.m 1 januari 2015 så godkänner inte vare sig Folksam eller Caravan Club förs. avställningsförsäkring utomlands. Finns det något bolag som fortfarande godkänner det?
 

Leif E

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
17113
Medlemskap
2024
Tack för tipset! Läste Caravan Club försäkringens villkor och där står att avställningsförsäkringen inte gäller utomlands men tydligen har superhusbilsförsäkringen ett undantag som gör att den gäller så då är problemet löst.
 
J

Jarn

Guest
Tack för tipset! Läste Caravan Club försäkringens villkor och där står att avställningsförsäkringen inte gäller utomlands men tydligen har superhusbilsförsäkringen ett undantag som gör att den gäller så då är problemet löst.
Enligt deras villkor:

SuperHusbil
För hel- eller halvförsäkrad Husbil i Caravan Försäkring kan du teckna försäkringen SuperHusbil. SuperHusbil kan dessutom behållas om husbilen avställs i Vägtrafikregistret.
 
Toppen