• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa T-sprit i Spanien

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag trodde jag hade en dunk T-röd kvar, det hade jag inte. Var köper man t-sprit och vad heter det på Spanska?
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej tror det heter aguarras och bör finnas i järnaffärer ? kanske vår expert los suecos har synpunkter och kan hjälpa dig mer exakt ? lycka till ?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
hej tror det heter aguarras och bör finnas i järnaffärer ? kanske vår expert los suecos har synpunkter och kan hjälpa dig mer exakt ? lycka till ?

Tack för förtroendet, men skamset måste jag säga.... ingen aning!

Aguarras är det i alla fall inte, det köper man i färgaffären och är terpentin på svenska, eller lacknafta, det är väl ungefär samma sak, eller?

Föreslår att du säger så här; ”Alcohol técnico/etanol, que no debe ser consumido.” På svenska; ”Teknisk alkohol/etanol, som inte skall förtäras”.

Att nämna ”röd”, på spanska ”rojo”, kanske bara är förvillande om det är så att det bara vi i Sverige som färgar teknisk sprit röd, vem kommer inte ihåg rödspriten.... :)

Berätta gärna sedan vad det står på flaskan.

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Brukar köpa Alcohol de quemar till fiskeröken och spritköket.Finns överallt.Större livsmedel butiker, järnaffärer och hos butiker som säljer campingutrusning.Kinesbutiker är billigare.
Mvh.s670sl

Nu blir jag tveksam, vi har Alcohol de quemar här hemma, men det använder vi som tändvätska, nog det vanligaste sättet att använda det.

Googlade på spanska och det bekräftar att det används som tändvätska och rengöring...

Här är 5 sätt att använda alcohol de quemar;
5 usos del alcohol para quemar en casa

Tvätt av fönster, kakel, rostfritt, ta bort limrester och kökstvätt.

Då kommer frågan vad skall du använda T-spriten till?

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kan också heta Alcohol para bebidas alcoholicas .Enligt frugan används olika namn i olika delar av landet Som sill i Göteborg och strömming i Sthlm.
S670sl
:) Nu gick det nog lite för fort.... ”alcohol para bebidas alcohol”, blir på svenska ungefär ”alkohol för alkoholatiga drycker”..... fråga frugan. :)

Tror hon menade ”alcohol tecnico o etanol, que NO debe ser consumida”. D.v.s. precis tvärtom.

Ja, annars är det bara att köpa en flaska vodka i närmaste affär, men det går kanske lika bra med t.ex. vodka.

Men visst kallar man saker helt olika, i olika delar av Spanien, men alcohol para quemar tror jag är så vanligt och spritt, så namnet är det samma i hela Spanien.

Trevlig lördagskväll önskar vi från Altea.

TommyD
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
:) Nu gick det nog lite för fort.... ”alcohol para bebidas alcohol”, blir på svenska ungefär ”alkohol för alkoholatiga drycker”..... fråga frugan. :)

Tror hon menade ”alcohol tecnico o etanol, que NO debe ser consumida”. D.v.s. precis tvärtom.

Ja, annars är det bara att köpa en flaska vodka i närmaste affär, men det går kanske lika bra med t.ex. vodka.

Men visst kallar man saker helt olika, i olika delar av Spanien, men alcohol para quemar tror jag är så vanligt och spritt, så namnet är det samma i hela Spanien.

Trevlig lördagskväll önskar vi från Altea.

TommyD
Vi har båda rätt .Enligt henne kallas den modellen av spritkök som har en liten flaska liggande på sidan .Bebida alcoholica.För övrigt blir inte så trevlig lördagskväll.Skall starta om ett par timmar och leverera en ny hyrbil till Girona.Kunden lyckades göra cabriolet av sin hyrbil.Försökte köra under en bro som var 2,6m med en bil som är 2,9m.Sånt händer.
Mvh.s670sl
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Lördag kväll även i kära, gamla dear old Sweden to...
Alla inläggare o läsare ska veta att jag sitter o kör copy/paste
på allt nyttigt som skrivs på detta eminenta forum.
Tänker skapa ett "bra-o-ha-dokument"
tillhanda inför nästa vinter
om jag äntligen kommer iväg söderöver då.

Trangia-köket är nog berört av
ovanstående sprit-resonemang, bra.
Känns däremot som den lampolja min strorm-lykta behöver
nog hellre får åka med söderöver,
tills jag o lokale järnhandlaren kan dofta tillsammans,
på original-slatten, sen kan vi strunta i uttalet
o fokusera på doft-fri förbränning :)

Ohops, doft-fri förbränning :)
kan det bli en ny diet business?
Någon i branschen?... ;-)
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Fiskröken ABU ställer jag på min gasolgrill ..så slipper man sabbade t- röd.
Leffe S
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Då kommer frågan vad skall du använda T-spriten till?
Jag har ett spritkök, Origo 3000, som jag behöver spriten till.
En kompis tyckte jag kunde koka spriten själv till det men jag har lite ont om plats i bilen så hembränningsapparaten får inte plats :twitcy:
Jag är mycket nöjd med det för övrigt! Det har gått åt ca 6 liter sprit hittills och då kokar jag kaffe på morgonen och ibland mitt på dan och lagar jag middag på det nästan varje dag.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Jag har ett spritkök, Origo 3000, som jag behöver spriten till.
En kompis tyckte jag kunde koka spriten själv till det men jag har lite ont om plats i bilen så hembränningsapparaten får inte plats :twitcy:
Jag är mycket nöjd med det för övrigt! Det har gått åt ca 6 liter sprit hittills och då kokar jag kaffe på morgonen och ibland mitt på dan och lagar jag middag på det nästan varje dag.

Tack, nu har jag lärt mig något nytt,

Ja, då kan du använda "Alcohol de quemar", som finns lite överallt som t.ex. järnaffärer, byggvaruhus och Leroy Merlin där vi köpte flaskan som vi har som tändvätska. Kostar 2-3 Euros/l.

Lycka till.

TommyD
 
Senast ändrad:
Toppen