• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa ny husbil

Blommen

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Habo
HBK-Nr
7671
Medlemskap
2025
Hej på er!

Vi sitter och funderar på om 2014 är året då det är dags att byta bil.
Har tittat runt en hel del i cirka 1,5år nu, och börjar väl bli ganska kloka på vad vi vill ha.

Vi köpte vår nuvarande Burstner T603 våren 2011 och den har varit bra men det känns som om vi vuxit ur den lite och vill ha något nyare och bekvämare.

Det vi letar efter är en halvintegrerad bil på ca 7-8meter.
Motor på minst 150hk.
Enkelsängar eller möjligtvis queensbed.
Stort garage.
Bekväm sittgrupp.
Separat rymlig dusch.
Bra kök med ugn,spisfläkt och stort kylskåp.
Värmare med elpatron.
3800 eller gärna 4250 kg totalvikt. (Hög lastfömåga)
Markis, cykelställ och solpaneler (Går väl iof montera på nästan alla bilar)
Utvändig dusch och utvändigt gasoluttag. (Är väl samma sak där)
Kvinnan i hushållet vill också ha gott om förvaringsutrymmen inne i bilen, något vi varit väldigt nöjda med i Burstnern.

Nu kommer då frågan,
Vilket märke skulle ni välja utifrån dessa kriterier?
Motivera gärna,speciellt om ni kan rekommendera nån speciell säljare eller om ni haft eller har nån liknande bil.
Vad har i så fall varit bra respektive dåligt?

Kan också tillägga att vi bor i Jönköpingstrakten med tanke på försäljningsställen.
Och priset bör hålla sig på sexsiffriga nivåer.

Ser fram emot många intressanta svar!

Med vänlig hälsning.
Urban och Mia.
 

Lisa & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
343
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
3151
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny husbil

Adria Matrix Supreme 687 SL.
Vår 4:de husbil. Här tror jag att vi får allt vi vill ha.
150 hp, enkelsängar, stort garage, stor sittgrupp,
separat dusch, kök med ugn stort kyl + frys,
vattenburen värme + lite extra tillval.
Vi handlar hos Bossings i Linköping, den hittills
överlägset bästa handlare vi köpt av. Det är bara
leveransen kvar, mitten av mars, sen vet vi.....
 

rofo0001

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
8401
Medlemskap
2025
Sv: Köpa ny husbil

Rapido 7065FF kan vara ett alternativ, vet ej om det går att få externt gasol uttag.
Jag har beställt en 7065 Design Edition med leverans i april
 
Senast ändrad:

Blommen

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Habo
HBK-Nr
7671
Medlemskap
2025
Sv: Köpa ny husbil

Ja Kabe är definitivt en bra husbil! Men vi har inte hittat nån modell som fullt ut uppfyller kraven. Dom har dock fantastiskt sköna sängar och sittgrupper!

Adria ligger mycket bra till.
Vi hade i stort sett bestämt oss för en Corall 670SL, men sen började det mer och mer luta över mot Matrix,mest för den större sittgruppen.

På Elmia träffade vi sen en mycket trevlig försäljare från Löddeköpinge som gjorde oss intresserade av LMC....:oops:

Det är besvärligt..nästa gång vill vi verkligen ha den helrätta bilen för oss!

Angenäma bekymmer dock!:)
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny husbil

Titta på helintegrerade också. Det blir mera rymd fram och idag är de inte mycket dyrare. En Knaus Skyi levererar allt du letar efter. Husbilslandet rekomenderas dom är riktigt bra handlare.
 

Blommen

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Habo
HBK-Nr
7671
Medlemskap
2025
Sv: Köpa ny husbil

Tack för alla förslag och synpunkter!

Rapido ska vi ta en närmare titt på, ifall den finns med höga enkelsängar och garage.
LMC ska vi också titta vidare på. Vi tittade på en intressant helintegrerad LMC på Elmia som hade allt vi sökte och försäljaren skulle undersöka om det gick att få samma planlösning i en halvintegrerad.

Anledningen till att vi inte vill ha helintegrerat kan verka löjlig, men vi tycker dom är fula :D
Jag tycker också det skulle kännas konstigt att sitta så långt inne i bilen och köra (busskänsla) har dock aldrig kört nån.
När vi närmar oss pensionsåldern och kan unna oss lite mer ledigt,då tror jag nog att det blir en helintegrerad för utrymmets skull.

// Urban o Mia
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Köpa ny husbil

Jag tycker också det skulle kännas konstigt att sitta så långt inne i bilen och köra (busskänsla) har dock aldrig kört nån.

// Urban o Mia

Avståndet till fronten från förarsätet är ungefär samma på en halv respektive helintegrerade bil med samma chassi.
Kan upplevas som man sitter långt inne i bilen på en helintegrerade men det är för att framrutan är längre fram:wink:.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Köpa ny husbil

Hej
Det är väl bara att du beställa en ny HB, så får du ju HB utrustad efter dina å gummans behov,svårare än så är det inte.
Lycka till
/Vidhem
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Köpa ny husbil

Hej !

Om ni skall köpa nytt , varför inte välja 4500kg. För bra lastvikt ! Den skall ju en dag säljas.
 
F

F.d. 50410

Guest
Sv: Köpa ny husbil

Vi köpte en ny McLouis MC4 74 i våras med queenbädd.
Jag kan rekommendera er att titta på dessa. Mycket utrustning och ett mycket bra pris. Vi har kört 800 mil i sommar och är jättenöjda. 2014 års modeller är lite annorlunda och det finns både med enkelbäddar och Queenbädd och går att få med över 4 ton vad jag vet. Dessutom är det en nedfällbar bädd över dinetten som ger möjlighet till 4 bäddar på ett enkelt sätt utan att måsta krångla med att bädda dinetten, eller ha en helintegrerad. De som säljer Mc Louis är också mycket trevliga och hjälpsamma. Finns i Stockholm och Allingsås bl.a.
Lycka till!
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Köpa ny husbil

Skulle vara intressant med ett test av hur skrammel, knirr och knarr utvecklas i olika bilar efter 3-4 000 mil, tyvärr är det väl svårgenomförbart.
Skulle tro att lättbyggena inte har kvar samma stabilitet i påbyggnaden som de tyngre, mer förstärkta bilarna.
Nog måste det väl påverka om man använder lättare (bortsett från kolfiber), tunnare och vekare material i uppbyggnaden?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Köpa ny husbil

Lättare material måste inte vara vekare, med en intelligent konstruktion och rätt material kan det t.o.m. vara starkare, och det gäller inte bara kolfiber, som f.ö. inte är den starkaste armeringen i plastkompositer.:)
 
Toppen