• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa NY GPS ?

Marguerite

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Haninge
HBK-Nr
17256
Medlemskap
2026
Vi skall skaffa en ny GPS inför vår resa genom Europa i höst/vinter/vår.

Vi vill kunna ställa in längd-vikt-bredd- HÖJD och känna oss nått så när säkra på att inte hamna fel. Vi har en "stor" bil på 5 ton så det känns viktigt.
I Sverige har vi använt Googel... så vi har ingen GPS i dagsläget.

Ge oss tips....

/Hälsningar Marguerite
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Köpa NY GPS ?

Vi gillar iPad med Navigon där man kan lägga in storlek och vikt. Kostar några hundralappar men det tycker vi det är värt.
Men det finns många åsikter om vilken app som är bäst.
 
F

F.d. 53320

Guest
Sv: Köpa NY GPS ?

jag köpte garmin camper hos teknikmagasinet. den har även röstkomando så det räcker att säga gata o ort så kommer rutten upp.överlägsen enligt mitt kunnande.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Köpa NY GPS ?

Jag köpte en Samsung platta med tvillingkort till mobilabonnemanget.
Till plattan köpte jag Sygic truck.
I Sygic truck kan man ställa max hastighet, längd. bredd, höjd, vikt mm

Detta gick på €89 för Sygic (livstids uppdateringar), och ca 2000kr för plattan.

Nu har jag en 10" navigator, samt alla funktioner i en smart phone.

Så löste jag problemet med ny navigator.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Sv: Köpa NY GPS ?

Hej,
Jag skulle rekommendera Snooper Ventura S6800 för 350 engelska pund. GPS är speciell framtagen för husbilar, innehåller camping och stellplatser; t.ex. Bordatlas, ACSI, med mera. Den kan kompletteras med däcktryck sensorer, som är viktig säkerhetsoption. Jag har den sedan ett år. Den har fungerat perfekt under 600 mils sommarresa i Italien 2016.

Innan dess hade vi blandade känslor för GPS; har använt Gramin 760, Tomtom i telefonen. Senare har jag köpt Navigon (har den kvar i surfplattan) samt Copilot (i mobilen) men inget behov att använda dessa sedan Snopper tog över första platsen.
Info om Snooper; Snooper Ventura Caravan & Motorhome Navigation - Buy Direct From Manufacturer
MVH
Janne
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Köpa NY GPS ?

Vi har föregångaren till den du beskriver och den har vi nu haft i ett antal år och den fungerar jättebra. Den innehåller också Bordatlas, Allan Rogers och ACSI m.fl.
Vi har livstids kartuppdateringar. När kartorna uppdateras, uppdateras också Bordatlas och allt det andra.

De egna POI:sen försvinner inte när man uppdaterar och det har aldrig varit fråga om omstarter och annat strul. Uppdatera och kör, enkelt så det förslår.

Skärmen är på 7" och har en upplösning som räcker och blir över. Den visar i vilken fil man skall lägga sig i på motorvägarna för att slippa göra halsbrytande manövrar i sista momangen. Här finns också en hel hoper med POI's för livsmedelsaffärer, bensinstationer, restauranger mm. mm.

Inställningarna för längd, bredd, höjd och vikt gör att man slipper fastna i trånga gränder.

//Evanders
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Köpa NY GPS ?

Hej,
Jag skulle rekommendera Snooper Ventura S6800 för 350 engelska pund. GPS är speciell framtagen för husbilar, innehåller camping och stellplatser; t.ex. Bordatlas, ACSI, med mera. Den kan kompletteras med däcktryck sensorer, som är viktig säkerhetsoption. Jag har den sedan ett år. Den har fungerat perfekt under 600 mils sommarresa i Italien 2016.

Innan dess hade vi blandade känslor för GPS; har använt Gramin 760, Tomtom i telefonen. Senare har jag köpt Navigon (har den kvar i surfplattan) samt Copilot (i mobilen) men inget behov att använda dessa sedan Snopper tog över första platsen.
Info om Snooper; Snooper Ventura Caravan & Motorhome Navigation - Buy Direct From Manufacturer
MVH
Janne
Går det att lägga in egna poi, tex Husbilsklubbens husbilsplatser?
Vilket format har filerna.
 

klas Andersson

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
13911
Medlemskap
2024
Sv: Köpa NY GPS ?

Hej det finns många trådar om gps som många har skrivit.Den som vi har det är en Garmin dezl 770 LM den är helt perfekt jag satt en kväll och reseplanerade en resa ner till Portugal och det tar några minuter så har den räknat ut hur långt det är ner dit jag kommer inte ihåg vilken stad jag sökte på men det var 376 mil ner jag hade en garmin 760 LMT men den sa att resan var för lång så den kunde inte räkna ut hur långt ner det var så köp inte någon billig gps H/ klas
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Köpa NY GPS ?

Ja det går att lägga in egna POI's. Vi har lagt in de platser vi tyckt vara bra eller andra bra-att-ha-platser. Man lägger till dem när man är på platsen.

Jag vet faktiskt inte i vilket format filer ligger i, det har inte varit aktuellt att lägga in POI's i stora sjok eftersom vi redan har Bordatlas och ACSI.
Vi är inte medlemmar i Husbilsklubben men hittar ändå platser att övernatta på.

Det finns, enligt deras hemsida, över 24.000 campingplatser/ställplatser i 31 länder inlagda.
Det finns vidare över 2 miljoner POI's över hela Europa inlagda så vi har inte behövt mer än så.

Vi tycker som sagt att GPS:en är bra och har absolut inga planer på att skaffa en platta med en småbråkig app. Kartmaterialet är Here's.

//Evanders
 

Marguerite

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Haninge
HBK-Nr
17256
Medlemskap
2026
Sv: Köpa NY GPS ?

Tack för alla svar...

Fast i-map kräver att man har en i-phone... :) eller hur? Då blir det dyrt
Vill också att den finns på Svenska.
och att man kan ladda ner/spara platser man får tips om.

Vill ha en GPS som inte kräver telefon, har Samsung både telefon och platta men då är man helt beroende av att telefonen funkar... och den delen har vi inte riktigt klurat ut inför resan ännu


Skall nu kolla på dessa:

Garmin 760 LMT-d
Garmin dezl 770 LM
Snooper Ventura S6800
Sygic truck
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa NY GPS ?

Vill ha en GPS som inte kräver telefon, har Samsung både telefon och platta men då är man helt beroende av att telefonen funkar... och den delen har vi inte riktigt klurat ut inför resan ännu

Använd plattan som navigator, placera den i mitten så att både förare och passagerare kan se och knappa. Dessutom är navigeringsapparnas funktioner överlägsna fasta GPSer, i synnerhet nu när onlineläge gäller i hela EU.
 
F

F.d. 54202

Guest
Sv: Köpa NY GPS ?

Eftersom du skriver att du inte vill använda dig av varken telefon eller platta, så vilj jag slå ett slag för Garmin och deras senaste model som är framtagen extra för Camping, Garmin 770 LMT-D Camper. Den har rätt många smarta funktioner du uppger storlek på bilen (du kan ha flera fordon) Höjd- varnar då för låga passager, varnar även för skarpa kurvor, skolor mm. En annan riktigt bra funktion är att den delar skärmen vid på och avfarter på större vägar så att det blir lättare att hitta och lägga sig i rätt fil. Livstids uppdatering av kartor är ju också rätt bra, samt den väl tilltagna storleken på skärm, Trafik information nuläge samt andra plus funktioner som funkar bra vissa kräver dock att den har en uppkoppling. Den har vissa för installerade appar för Camping och husbilsliv, och är lätt att manövrera/handhavande. Det är heller inga problem med att lägga in egna poi, typ HBK Ställplatser BoarAtlas mm, eftersom Garmin är en av de"Stora" på marknaden så finns oftast POI filer just för Garmin. Men en Gps navigator är ju dom de är och en bra papperskarta ska ju alltid med på resan,
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har en Garmin med vikt/höjd begränsningar, men du kan inte lita på detta helt, har fått vända ett flertal gånger pga av vikt/höjd.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Köpa NY GPS ?

På vilket sätt är navigeringsapparna överlägsna en vanlig GPS?

I personbilen har vi en som har inbygt SIM-kort och alltså är ständigt uppkopplad utan kostnad för att få de senaste uppdateringar om köer, olyckor, vägarbeten mm.

När du lägger in en adress räcker det oftast med några få bokstäver så får du upp en hoper förslag sen är det bara att trycka, in lämpligt val, eller prata in vart du skall.

Vill man lägga in rutter är det lika enkelt. Man uppdaterar alla kartoroch annat via Wifi så det behövs ingen kabel eller PC för detta.

Vidare finns det en blåtandskoppling till din mobil vilket gör att du kan använda GPS:en som handsfree.

Överbevisa mig varför en app i en platta är överlägsen en ren GPS. Kartmaterialet är det samma.

//Evanders
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa NY GPS ?

Vilken fast GPS har 10 tums skärm med upplösning på minst 2048*1536 och tar fram 7 ruttval?

Vilken GPS kan användas för att få vägavgifter, bomstationer, vägkameror i realtid, väderprognoser, trafikflyt, färjor m.m.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Köpa NY GPS ?

På vilket sätt är navigeringsapparna överlägsna en vanlig GPS?

I personbilen har vi en som har inbygt SIM-kort och alltså är ständigt uppkopplad utan kostnad för att få de senaste uppdateringar om köer, olyckor, vägarbeten mm.

När du lägger in en adress räcker det oftast med några få bokstäver så får du upp en hoper förslag sen är det bara att trycka, in lämpligt val, eller prata in vart du skall.

Vill man lägga in rutter är det lika enkelt. Man uppdaterar alla kartoroch annat via Wifi så det behövs ingen kabel eller PC för detta.

Vidare finns det en blåtandskoppling till din mobil vilket gör att du kan använda GPS:en som handsfree.

Överbevisa mig varför en app i en platta är överlägsen en ren GPS. Kartmaterialet är det samma.

//Evanders

Vilken GPS är detta?
 
Toppen