• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa husbil

F

F.d. 52598

Guest
Hej alla vanner
Jag ar nykomling i husbilslivet. Jag tankte kopa en husbil och vill garna ha tips av er vad man bor tanka på. Kanske ni har nagra speciella marken som ni kan rekommendera eller kanske nagon serios husbilshandlare. Tankte kopa en begagnad husbil.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Ge lite mer info om vad du själv har tänkt så blir det lättare att ge råd. Tex storlek vikt, årsmodell, budget osv.
 
F

F.d. 52598

Guest
Hej Lasseboy
Tack for ditt snabba svar. Jag skulle vilja ha bil for 4 personer och med fransk badd. Har raknat att lagga runt 200.000-300.000. Har hort att vanliga problem ar fuktskador, vaxellada och da 5 ans vaxel.
Nar jag tittar pa Blocket mm sa ar priserna valdigt varierande. Jag ar forvirrad i denna djungel och har blivit varnad for att det ar manga oseriosa i branchen. Jag ar helt ny inom detta med husbilar varfor jag ser har om jag kan fa hjalp av er manga med erfarenhet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Problemet med 5an ble redusert fra omkring 2002 og forsvant rundt 2006. Enklere er det en JTD så er det veldig få som har fått problem, er det multijet så ser det ut til at problemet er vekk. Det er de eldre med TD og iTD motorer som er mest rammet - den gamle D var for svak til å kunne dra bilen på 5an ved så lave hastigheter at det ble problem. Fuktskader er noe mange biler blir rammet av, se etter missfarging av vegger inne - er det så løp. Ut over det visuelle så må det til en fukttesting, selv om en faktisk kan kjenne at deler av veggen inne er kaldere å ta på enn andre deler - dette er fukt. Fukt i golvet blir oftest til råte, er ofte skjult under skap og dusch.

Det finnes eldre biler som knapt kan få skade av fukt, andre som har svært avgrensede områder som kan skades.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Knut gav svar på det mesta i sitt svar.
Men lastvikten är en viktig punkt, kan du så åk och väg bilen så du verkligen vet att du har den lastvikt du behöver ha om det ska va 4 personer i bilen. Köp inte en bil som inte är fukt testad. Har du tagit körkort före 1996 juni så kan du köra tyngre husbilar än 3500 kg, det enda med tyngre är att du i vissa länder får skaffa en box för att betala vägavgifter. Sen om du vågar så kolla på mobile.de importera en husbil, med lite tur kan du få en betydligt nyare husbil för de pengar du tänkt lägga ut, finns många trådar på detta forum som kommer ge dig svar på nästan allt.
 
F

F.d. 52598

Guest
Hej Topaz

Tack for ditt svar. Har sett den har på Bkocket tror jag det var. Kan vara intressant, Forsta fragan. Ar bilen fukttestad och inga fuktskador?

Mvh
Thomas
 
F

F.d. 52598

Guest
Hej Lasseboy

Tack for tipset mobile.de. Intressant. Kanner du till dom och vet du nagon som kopt husbil dar. Ska se ocksa vad som galler for importer fran Tyskland.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej Lasseboy

Tack for tipset mobile.de. Intressant. Kanner du till dom och vet du nagon som kopt husbil dar. Ska se ocksa vad som galler for importer fran Tyskland.


www.mobile.de hittar du försäljning av alla möjliga fordon, även husbilar. De som annonserar där är allt från firmor till privatpersoner. Du kan jämföra det med Blocket här i Sverige men enbart för fordon och enormt mycket fler fordon till salu.

Vi är många osm via www.mobile.de hittat och importerat våra husbilar. Som alltid finns en del at tänka på.

1.) Skriv ALDRIG på kontrakt utan att du sett/tittat på bilen.
2.) Betala ALDRIG innan du sett/besiktigat bilen. Vissa har erfarenhet av att betala handpenning till större firmor och det har fungerat bra.
3.) Vissa handlare är oseriösa. Läs på allt du kan om firmorna. Ställ frågor på forum (likt detta). Googla (det finns mycket matnyttigt att läsa på om innan). Det är säkert någon här som har erfarenhet av firman där din bil du är intresserad av finns.
4.) Leta helst reda på 2-4st intressanta objekt OM det inte blir affär av med #1.

Att importera bil är sedan inte speciellt svårt. Börja med att söka här på forumen. Tror du kan hitta det mesta där.

Något att tänka på är att om du skall importera den som begagnad (dvs. slippa moms 25%) måste bilen vara minst 6 mån gammal.

Min erfarenhet av handlare i Tyskland är:
1.) Wohnmobil Arena är riktigt seriösa. Var väldigt bra att ha att göra med när vi importerade bil 2011.

Wohnmobilarena Reisemobilhandel & Reisemobilvermietung Adria-Pössl-Hobby Home


2.) Den andra firman vi har handlar av Niese Caravan rekommenderas INTE. Riktigt oseriösa och gör allt för att forcera affären samt lura dig. Vi förstod tidigt, på plats, att så var fallet. Men valde trots detta att ändå köpa bilen då skickaet och priset var ok. Men känslan, av bemötandet/attityden och stilen, gav en sur/tråkig eftersmak.

Undvik dem!!! :mad:


Home

Mvh!
// Niklas
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Har köpt 2015 en husbil i Tyskland stor firma utanför Frankfurt, allt gick väldigt bra. Nu ska vi ner i mars och hämta en ny även denna Utanför frankfurt, som är challanger och sunlight återfärsäljare som funnit i nästan 30 år, allt har vart väldigt bra fram till nu och tror att allt kommer löpa fint. Dock har jag struntat i vissa husbilar när man kollat upp firman och det har vart små bilhandlare som fått in en husbil eller en verkstad som bara reparerar eller liknade då har jag letat vidare. Skulle inte våga köpa privat heller.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Om du aldrig haft husbil förut hyr en först för att se vad du tycker om husbilslivet. Tänkt på att före påskrift och köp måste bilen alltid vägas. Gäller framför allt bilvikter under 3500 Kg. Det finns allt för många tunga bilar som man knappt kan åka 4 pers i utan att få överlast . Lös medlemskap i Husbilsklubben då får du tillgång till hela forumet, där kan du läsa allt som skrivits om husbilar och husbilsköp (medlemsavgiften blir som en billig försäkring). Om du känner / vet någon som har husbil be den att följa med för att titta och lämna synpunkter före köp. Ha inte för bråttom det finns massor att välja på. Lycka till
 
Toppen