• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa husbil första gången 400-600k

F

F.d. 29742

Guest
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Märkligt att de säljer husbilar med fyra bäddar med 500 kg om man knappt kan få med det mest basala. Ändå en stor investering man gör.

Velat fram och tillbaka. Många åsikter. En del påstår att man klarar sig galant o andra inte. Men när jag läser smålänningens och Jessikas inlägg så känns det mer o mer som c1 Körkort gäller. Måste kunna ha full kyl. Med cyklar, grill, vatten oCH diesel, markis o campingbord o stolar

Stort tack för alla kloka råd ❤️
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Märkligt att de säljer husbilar med fyra bäddar med 500 kg om man knappt kan få med det mest basala. Ändå en stor investering man gör.

Velat fram och tillbaka. Många åsikter. En del påstår att man klarar sig galant o andra inte. Men när jag läser smålänningens och Jessikas inlägg så känns det mer o mer som c1 Körkort gäller. Måste kunna ha full kyl. Med cyklar, grill, vatten oCH diesel, markis o campingbord o stolar

Stort tack för alla kloka råd ❤️


Det behöver inte vara så. Det finns vissa fordon som har mycket vikt kvar medans andra har mindre (eller inget). Om ni tittar på en husbil som ni verkligen gillar, be att få den vägd. Våran bil har 200kg till godo när den är klar för resa så det finns faktiskt bilar som klarar 3500 kg med marginal. Se bara till att veta vad den väger, sen kan man bestämma.

Lycka till
 
F

F.d. 29742

Guest
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Läste att den har 592 kg lastvikt. Elnagh baron 22.

Vatten 100 kg
Två vuxna och två barn 250 kg
Fyra cyklar 60 kg
Utemöbler 25 kg
Grill 5 kg
Olika verktyg 10 kg
Sängkläder 25 kg
Husgeråd 25 kg
Mat och dryck 30 kg
Hygienartiklar och annat i badrum 5 kg

Detta blir 495 kg.

Då är inte markis, diesel, ac, solcell, kläder, och cykelställ medräknad. 100 kg kvar till detta då. Om jag inte glömt något.

Är inte diesel medräknad så är det ju kalkat i vikten. 90 liter = 90 kg.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Man kan inte räkna fram lastförmågan utifrån den angivna tjänstevikten. För att veta säkert måste man väga den aktuella bilen. Tjänstevikten är en teoretisk vikt som inte nödvändigtvis avspeglar verklig vikt.
Det finns massor av trådar här om detta.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Innan vi hiitade vår nuvarande husbil fastnade vi för en fin frankia med totalvikt 3850kg.
Åkte och vägde den innan köp fanns bara 190kg kvar upp till totalvikten!!!!
Det blev inget köp där.

I vår nuvarande husbil som har allt+ lite till har vi ca.500kg kvar upp till totlvikten när vi är ute å rullar, den har på pappret 1020kg lastkapacitet.
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Såg en bil idag som hade bra lastluckor, men det räckte tydligen inte för dom hade monterat en takbox också.
Godkänd för 5 personer och en lastvikt enligt pappret på hela 280kg.


Det mest skrämmande jag har hört är 85kg kvar i lastvikt.

Vi är bara två, skulle vara väldigt tveksam på att köpa en husbil som har 650kg eller mindre i lastvikt. Dessutom vill vi inte ha en tyngre bil än 3500kg.
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Jag tror du måste väga bilen (och veta vad som är i vid det tillfället) innan du bestämmer dig! Har du 592 kg kvar att lasta med förare, ev fast monterade tillbehör och fulla tankar, så funkar det ju, men du måste ha alla fakta för att kunna fatta ett bra beslut! :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Skrekk eksempel var hva en bekjent av meg i Norge opplevde, han kjøpte en helt ny bil med totalvekt 3500 kg. Etter noen mnd kjørte han på en vekt og fant at han hadde over 500 kg overlast, hjem og hel tømming av bilen og nytt besøk på flere vekter. Bil med halv tank diesel tomme vanntanket null personlig utrustning kun fører (noe overvektig) og fortsatt stoppet vektene på litt over 3600 kg.

Han var rask med å bytte inn bilen (samme sted han hadde kjøpt den) og denne gangen tok han en tur på vekten før han aksepterte bilen. Fyren har diabetes og kan derfor ikke ta C1 kjørkort så han er begrenset til 3500 kg totalvekt.
 
F

F.d. 24554

Guest
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Läste att den har 592 kg lastvikt. Elnagh baron 22.

Vatten 100 kg
Två vuxna och två barn 250 kg
Fyra cyklar 60 kg
Utemöbler 25 kg
Grill 5 kg
Olika verktyg 10 kg
Sängkläder 25 kg
Husgeråd 25 kg
Mat och dryck 30 kg
Hygienartiklar och annat i badrum 5 kg

Detta blir 495 kg.

Då är inte markis, diesel, ac, solcell, kläder, och cykelställ medräknad. 100 kg kvar till detta då. Om jag inte glömt något.

Är inte diesel medräknad så är det ju kalkat i vikten. 90 liter = 90 kg.

Bra med en uppställning där man ser att alla småsaker tillsammans väger en del.

Som jag förstått tjänstevikt för en husbil innehåller denna följande:

1 förare på 75kg
Vattentank fylld till 90% (gråvattentanken kan vara tom)
Bränsletank fylld till 90%
gasolflaskor fyllda till 90%

Det innebär att det skulle försvinna ca 150kg i kalkylen och att det fortfarande skulle finnas ca 250kg kvar till extrautrustning och kläder. Att köra med full vattentank och full gråvattentank antar jag är ganska ovanligt?

Detta förutsätter att bilen är korrekt invägd vid registreringsbesiktningen. Privatimporterade bilar verkar skilja sig då de vägs med den extrautrustningen som sitter på.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Vi startar alltid med full vattentank (170L)
och allteftersom vi förbrukar vattnet så hamnar det i gråvattentanken,
som till slut är full (120L)
Så nog släpar vi runt på vatten i någon form, och det kan dröja innan man kommer åt att fylla/tömma.

Jag skulle inte räkna bort vattenvikten vid ett husbilsköp.
OBS! att vissa idag räknar tjänstevikt med reducerad vattenmängd, typ 20L.
 
F

F.d. 29742

Guest
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Stort tack för all hjälp. Köpte en elnagh baron 22 idag.

Bra utrustad. Solcell, backkamera, gps, markis, tvantenn, gasolugn stor kyl, etc. Gått 400 mil.

Prutade till mig. Utematta, extra gasolflaska, cykelställ. Lite annat småplock.

570 000kr.

Det vi föll för var.

Hyfsad lastvikt 592 kg.
3,5 ton. Tog körkort nov 1996. 5 mån för sent. Billigare och köra. Visst kan jag alltid ta c1-kort men smidigt och dessutom billigare köra i Europa.

Våningssängar för barnen. Eller för oss vuxna om man vill sova själv.
Långa sängar 220 cm så även jag som är 193 cm ligger bra.

Två bord. Med två extra platser om någon vän någon gång vill hälsa på så finns det sju sovplatser.
Alkov så man alltid kan sitta vid borden.

Under 7 meter.
Rejält lastutrymme.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Härligt inköp! Hoppas du blir nöjd. Du går väl med i klubben nu!? :spinny:
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Du har väl vägt husbilen.
Arne.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Nej. Tack för rådet Arne. Har inte betalat ännu. Ska se om jag hittar någonstans man kan väga den i Jönköping.

Återkom gärna när du vägt den, jag är lite sugen på en sådan, eller till och med ditt exemplar misstänker jag så jag gissar att du köpt den i tenhult?

//Peter
 
F

F.d. 29742

Guest
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Återkom gärna när du vägt den, jag är lite sugen på en sådan, eller till och med ditt exemplar misstänker jag så jag gissar att du köpt den i tenhult?

//Peter

Köpte den i tenhult. Bengt sa att det var någon mer intresserad. Var det du alltså?

Hör av mig när den är vägd.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Köpte den i tenhult. Bengt sa att det var någon mer intresserad. Var det du alltså?

Hör av mig när den är vägd.

Nä, riktigt så djupt har vi inte diskuterat just den bilen, dock är vi fortfarande lite småsugna på rimorn med våningssäng

//Peter
 
Toppen