• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa husbil första gången 400-600k

F

F.d. 29742

Guest
Vi är en familj två vuxna och två barn 7 och 9 år. Tänkt köpa husbil. 400-600 000kr. Helst 1-3 år gammal.

Ska vara välutrustad. Vi har bara b-kort för 3500 kg. Kan ju ev. ta c1 om det skulle vara värt besväret. Annars hoppas jag vi klarar oss på 3,5 ton.

Vad bör man kolla på när man söker?
Fallgropar?
Vanliga fel?
Hur är det med vikten, är det svårt att packa så man inte kommer över 3,5 ton?
Vi funderar på importera från Tyskland.



Tänkt åka en del på långresor i Europa.

Tar tacksamt emot tips. Vi ska åka på hushilsmässan på elmia.

Finns det vänliga människor som kan hjälpa oss.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Jag rekommenderar starkt ett C1 kort
Om ni ändå har tänkt på att köpa en så pass dyr bil, så varför spara på ett körkort som kostar under 10000kr.
Saker väger mer än vad man tror och skall man snåla in på saker som behövs för ett aktivt liv tillsammans med barnen så kanske de tröttnar på husbilslivet!
Nä, ta absolut ett C1kort och välj en bil som passar utan att behöva räkna på varje kilo eller behöva vara oroliga varje gång man råker se en polis.

Om man åker fyra personer i en husbil med allt vad detta innebär i fråga om en egen plats, personliga prylar, mat till fyra, ev. cyklar osv osv.......
Så är det mycket svårt att komma under 3,5ton.

Nää, ta era C-kort och välj en anpassad bil för eran familj, jag skulle gissa på att ni behöver en bevisad (egenhändigt vägd) lastvikt på minst 800kg...minst
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Ska man klara viktgränsen 3500 med en familj, så kan man köpa en äldre bil med enklare utrustning (klara att lasta mer innan maxlast), eller så får det bli tyngre bil.
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

En tyngre bil går väl att ha om man har körkort före 1 juni 1996, då går det ju att köra på vanligt B kort!
 

Sågbacken

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
16827
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Har ni inte haft husbil tidigare så börja med att hyra en så ni vet vill ha. Felköp kostar...

Själva så valde vi att köpa en Sunlight där man kan få en ny bil för samma pengar som flera år gamla bilar i andra märken. Er budget räcker gott och väl. Tänk på att det finns rejäl prutmån vid renköp.

Vi köpte en T64 som passar oss, två vuxna och en 8-åring, som ville ha en bil under 7 m. Eftersom vi köpte den ny kunde vi utrusta den som vi ville. Vi har dubbla bodelsbatterier, solceller, ugn, duo-controll m.m. Vi klarar lastvikten med fulla tankar och full semesterpackning, dock ingen större marginal. Väger oss ofta. Hade en klausul om fri uppvägning i köpekontraktet om lastvikten varit för liten.

Vilken bil som passar er beror ju på hur ni använder den. Fricamping eller campingplats påverkar ju vad man behöver. Vi står ganska sällan på campingplatser så för oss är en bra dusch, stor kyl och frys samt att klara sig utan el viktigt.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Det är ganska svårt att hålla sig under 3,5 ton om man har en lite större bil, typ över 7 m, även om den har bra lastvikt på pappret. Då är det stort garage, och då fyller man det gärna...

Vi hade tidigare en alkovbil på 599 cm med tvärställd våningssäng bak. Det var en enklare modell, och tomvikten låg nog runt 2800. Garaget var litet, och vi hade inga problem att hålla oss under 3,5 ton.

Fundera först över vilken planlösning ni vill ha, vad ni vill kunna få plats att packa och om ni vill kunna använda den på vintern. Sedan om typ av uppvärmning, motor, kyl/frys-storlek, ugn?, ac osv.

Att köpa i Tyskland är smidigt. Vi köpte vår första husbil där när barnen var 10&12.

Elmia är trevligt! Där kommer ni att ha mycket att titta på! :)

/Jessika
 
F

F.d. 29742

Guest
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Tack för fantastisk fin feedback.
Gäller hitta rätt kompromiss med att vara lättkörd och samtidigt funktionabel. Det som väger kan jag tänka mig är fyra cyklar, bord och stolar.

Lutar kanske mot husbil med c1-körkort så man får upp lastvikten. Min fru har kort innan 1996 och jag fixar det enkelt. Men vi väger fortfarande fram och tillbaka. Behöver nog ha det mer konkret framför mig. Vad det är man får försaka om man kör på 3,5 ton. Vilken utrustning får man skippa och personliga saker.

Kostnaden för c1 kortet är ju inte mycket att tala om. Utan tänker mer på att en 3,5 ton är smidigare att köra.

Har tänkt mig en välutrustad maskin, vilket jag borde kunna få med den budgeten.

Vi kommer både fricampa och campa. God tillgång till el och stor kyl och frys är önskvärt.

Vill kunna köra i städer. Hur är det att parkera och köra en bil som kommer över 7 meter?

Tycker det är svårt att veta vad man ska titta på.
Höga tvärställda sängar känns bra eftersom man får stort garage. Dubbelsäng i mitten känns det som det går bort yta eftersom man går i sången åt båda hållen. Tvärställd blir ju bara en sida och det är mot befintlig hall. Yta som kan användas till annat tänker jag?

Sen kommer nästa fråga till vad som räknas som kvalité och budget bland husbilar. Bland Vanliga bilar har vi våra fem premium-märken Volvo, Audi, Lexus, Mercedes och BMW.

Vad räknas som kvalitetsmärken bland husbilar och vilka är mer budget?

Svårt och ställa frågor på elmia husbilsmässan. Alla talar för sitt och det är rätt stimmigt. Men ska vara fullmatad med frågor.
 

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Elmia är fantastiskt, men kan bli överväldigande. Så mitt råd är att förbereda dig noga före elmia så du har en plan för vad ni vill titta på. Annars är det lätt hänt att man är mer förvirrad efter mässan än före.
 
F

F.d. 29742

Guest
Sv: Köpa husbil första gången 400-600 000kr

Har ni inte haft husbil tidigare så börja med att hyra en så ni vet vill ha. Felköp kostar...

Själva så valde vi att köpa en Sunlight där man kan få en ny bil för samma pengar som flera år gamla bilar i andra märken. Er budget räcker gott och väl. Tänk på att det finns rejäl prutmån vid renköp.

Vi köpte en T64 som passar oss, två vuxna och en 8-åring, som ville ha en bil under 7 m. Eftersom vi köpte den ny kunde vi utrusta den som vi ville. Vi har dubbla bodelsbatterier, solceller, ugn, duo-controll m.m. Vi klarar lastvikten med fulla tankar och full semesterpackning, dock ingen större marginal. Väger oss ofta. Hade en klausul om fri uppvägning i köpekontraktet om lastvikten varit för liten.

Vilken bil som passar er beror ju på hur ni använder den. Fricamping eller campingplats påverkar ju vad man behöver. Vi står ganska sällan på campingplatser så för oss är en bra dusch, stor kyl och frys samt att klara sig utan el viktigt.

Så ni klarar 3,5 ton. Full semesterpackning innefattar det tre cyklar?
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Hej Åskan
Jag har haft exakt samma problem som du, med barn i exakt samma ålder. Efter att ha ägt en alkovbil med våningssäng (6,3m 3,15 hög) så började jag leta efter...mindre bil! Varför? Dels insåg vi att vi är sommarkampare dvs massor av innerutrymmen är totalt onödigt då vi är utomhus mest hela tiden och dels att vi totalt prioriterade en liten smidig bil som tar oss dit vi vill och inte dit vi "får" eller kan åka. Det är fler vägar och städer än man tror som har mkt tydliga regler på max 3,5 ton och det är ännu vanligare i södra EU tex. En bil som kan parkeras på vanliga platser är mkt bra...

Allt detta gjorde att jag letade bil som var 6 m och med låg egenvikt, smal och inte så hög. De finns byggda för 4 och vi har över 600kg lastvikt i vår nu, äkta vikt jag har vägt mätt och vägt igen. Kommer inte till max med 4 cyklar, bord, stolar, AC, kajak och normal packning.

Känslan att köra en lite smidig bil, med farthållaren satt på 110 och noll oväsen inne är mer värt än jag först trodde. Vi har helt enkelt hittat den perfekta bilen för oss. Rådet du fått redan att titta ordentligt, hyra eller låna nåns bil är bra. Det tog mig 1 vecka med gamla bilen för att ha en lista på ett antal saker jag bara måste ha i nästa bil ;-)

Är nu tvungen att sälja bilen då vi inte kommer kunna åka på 2 år och det känns mkt dumt att ha den stående så länge, men kommer köpa en exakt lika dan igen.

Om detta låter som din bild av vad ni behöver så kika tex på
Hymer Exsis-i 414 (eller andra i serien som är mkt lätta)
LMC 595
Rapido 803F (dock lite tyngre)
Carthago compact line 138 (dyr men fin)
Pilote G600L

N.
 

Sågbacken

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
16827
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Ja, tre cyklar, bord, stolar, grill m.m.
Alternativt skidutrustning men då får cyklarna och de flesta utemöblerna stanna hemma.
 
F

F.d. 29742

Guest
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Tack för ett informativt svar Nihog.

Jag är inne på mycket av dina tankar. Det som gjort mig är skeptisk är att en del påstår att man får svårt att klara vikten. Men du har tydligen klarat det trots tunga saker som bord, stolar och cyklar.

Ska kolla på bilarna du tipsade om. Tack för dina tips. Otroligt värdefullt.

Ska kolla på starlight med som är billiga.
 
F

F.d. 29742

Guest
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Hymer Exsis-i 414 ser ju riktigt intressant ut. Vekar dock vara svårt att få tag i den i Sverige. Kollade även på mobil.de fanns bara tre st där från 2014 senare.

Finns det andra vagnar som liknar den Hymer och andra sidor än mobil.de?
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Hymer Exsis-i 414 ser ju riktigt intressant ut. Vekar dock vara svårt att få tag i den i Sverige. Kollade även på mobil.de fanns bara tre st där från 2014 senare.

Finns det andra vagnar som liknar den Hymer och andra sidor än mobil.de?

Exsis finns i många modeller. (403 bilar på Mobile) Här finns en broschyr där du kan läsa lite om dem. I slutet finns en översikt över de olika modellerna så du lätt ser de olika planlösningarna. http://www.hymercenter.se/files/broschyr_hymer_2014_exsis-i.pdf

Vi har en Exsis 674. Vi valde den modellen för att vi ville ha den fällbara sitsen innanför dörren. Vi är jättenöjda, men det är svårt att undvika övervikt... :-(

/Jessika
 
F

F.d. 29742

Guest
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Kikade på en elnagh baron 22 idag. Gillade den. Den hade ca 500 kg lastvikt.

Fixar vi 500 kg lastvikt med två vuxna o två barn. Fyra cyklar, grill, diesel, campingbord plus stolar etc?

När folk säger att man inte klarar sig under 600 kg t ex vad är det man får försaka?

Cyklar, bord, stolar, tv, grill är väl det tunga. Kläder tvättar man ju och tar med sig lite.
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

"Den hade XX kg lastvikt". Var det enligt försäljaren eller? Se till att ni får den bil ni är intresserade av vägd. Det kan visa mycket, stämmer sällan med vikten som försäljaren redovisar.

Lycka till/Hike
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Om dom säger tex 500 kg lastvikt på papperet då ska ju markis, ac och allt annat extra som plockats på bilen dras bort från den vikten...

Sen kan du börja räkna bort det du ska ha ned dig .. 50% av vatten och diesel personer och last... Blir inte så mycket kvar om det var ursprungligen 500 kg
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Håller med de andra om att kolla den faktiska lastvikten! Jag hittade modellen på mobile.de och där stod det att den vägde 3000 tom (utan förare och vatten)
500 kg låter ju jättemycket, men många bäckar små... Ibland är inte tillval som större motor, frys, markis, cykelställ osv inräknade i vikten som står på hemsidorna...
Lite gissningar:
vatten 100 kg. (om ni ska fricampa vill ni nog ha full tank)
2 vuxna+ 2 barn 250 kg?
4 cyklar 60 kg
utemöbler 25 kg
grill 5 kg
div. verktyg 10 kg
sängkläder 25 kg
husgeråd 20 kg
mat & dryck 10-50 kg ?
badrumssaker 5 kg
kartor, böcker, spel, leksaker, simfötter, gosedjur.....?

/Jessika
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Köpa husbil första gången 400-600k

Vi har 755kg lastvikt. Vägde oss när vi stack till Kroatien, 3 vuxna personer, full dieseltank, 30-40l vatten. Vi hade 10 kg överlast = körde vidare.
 
Toppen