• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag tror polisen maskar

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Det tycks vara en allmän uppfattning att utländska medborgare bara kan ta sig mark och bygga sina läger. Jag är inte av den uppfattningen. Vidare är de flesta poliser missnöjda med sina arbetstider och löner. Hänvisar till ett TV-program igår där detta debatterades. Efter 24 timmar kan vilken polis som helst flytta på bosättare. Då kostar det inte samhället så mycket.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Jag tror polisen maskar

Vid årets Årsmötesträff i Norrköping så var det ett antal sk asfaltläggare som stod på den platsen vi hade blivit hänvisade till. Det gick då inte att flytta på dessa trots polisens, kronofogdemyndighetens o kommunens inblandning. Så jag tycker att denna tråd har med husbilslivet att göra.
Lennart
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Jag tror polisen maskar

Att polisen maskar är nog inte troligt. Felet är snarare underbemanning, våra makthavare & vårt rättssystem där ingen vill ta i denna kontroversiella fråga. Då man är ute med husbilen skall man kunna utnyttja rastplatser etc. utan att behöva utsättas för olägenheter.

Bennie
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Jag tror polisen maskar

Och i slutänden är det ändå vårt fel. Eller snarare dem av oss som alltid bara tycker synd om de ”stackare” som inte har någonstans att bo och ”tvingas” till att bete sig som dom gör.
Dessa ger snyftmedia sådan bränsle och medvind så att ingen vågar ställa sig i skottgluggen, sätta ner foten och ta tag i problemet.
 

Kabekatten

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022
Sv: Jag tror polisen maskar

Läser man utländsk press så är det inte något smickrande man läser om hur Sverige hanterar den stora mängd invandring samt tiggare vi tar emot.
Utsatta flyktingar behöver hjälp men på vilket sätt måste nog lösas med ett internationellt bättre samarbete än vad som sker idag.
Nej ... jag har inget bra recept på hur det skall åtgärdas. Känner bara att det inte funkar idag tyvärr.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Jag tror polisen maskar

Vid årets Årsmötesträff i Norrköping så var det ett antal sk asfaltläggare som stod på den platsen vi hade blivit hänvisade till. Det gick då inte att flytta på dessa trots polisens, kronofogdemyndighetens o kommunens inblandning. Så jag tycker att denna tråd har med husbilslivet att göra.
Lennart


Vi bör sluta med att kalla de här grupperna för "asfaltläggare" och "irländare" utan istället använda deras rätta namn.
Vad skulle vi tycka om man i utlandet kallade företeelsen t.ex för "svenska träarbetare".
Här är det till övervägande delen tiggare som nattetid uppehåller sig på rastplatser för att sedan med bussar köras ut till sina respektive områden.
För oss är det ett problem men det är än värre för lastbilstrafiken där allt fler inte vågar ta sina vilotider på dessa platser då de vid upprepade tillfällen utsatts för stölder.
Här ser vi allt fler lastbilar som istället letar sig in i samhällena för övernattning.

Dessa rastplatser har helt förlorat sitt syfte då de inte går att använda till det som de är avsedda för.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Jag tror polisen maskar

Vad har detta inlägg med husbilsliv att göra?

Hade polisen gjort sitt hade vi inte behövt sätta upp blockeringar på rastplatser. Inte heller haft jättestora avhysningar i Malmö med kravaller och negativ publicitet. Det är endast polisens fel att det blir så stor affär av det hela. Syftet med det är att polisen vill ha mer resurser. Jag tycker det är fel väg att gå genom att låta medelsvensson lida för detta.

Mitt inlägg handlar endast om när utländska medborgare tar sig rätten att ockupera mark i Sverige och bygga upp läger samt polisens underlåtenhet att bibehålla normal ordning. Inget annat.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Jag tror polisen maskar

därför att husbilsägare är ofta tillfälliga bosättare ! förekommer även mer stadigvarande sådana med som vägrar fälla in sina markiser campingbord grillar o all annan bröte de har med sig så vi tillfälliga kan få en natt med ? :)
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Jag tror polisen maskar

Hade polisen gjort sitt hade vi inte behövt sätta upp blockeringar på rastplatser. Inte heller haft jättestora avhysningar i Malmö med kravaller och negativ publicitet. Det är endast polisens fel att det blir så stor affär av det hela. Syftet med det är att polisen vill ha mer resurser. Jag tycker det är fel väg att gå genom att låta medelsvensson lida för detta.

Mitt inlägg handlar endast om när utländska medborgare tar sig rätten att ockupera mark i Sverige och bygga upp läger samt polisens underlåtenhet att bibehålla normal ordning. Inget annat.

Men Kenth. Du vill väl inte att polisen ska hitta på egna lagar. I länder som fungerar så tror jag inte vi vill leva i. Polisen agerar på uppdrag. I allt som gäller avhysning. Rastplatser beslutar Transportstyrelsen om. Även de måste gå via kronofogden. Och följa svensk lag. Sedan när beslutet ska verkställas ber kronofogden om assistans från polisen. Lagarna och eu-regler kan vi tycka mycket om. Men det är inget annat än politiska beslut. ( redigerat tillägg, jag gillar givetvis inte heller att rastplatserna ockuperas)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Jag tror polisen maskar

Bara undrar,,vad har polisen och husbilsklubben med invandringen att göra,och vad har detta med polislöner att göra?
Vi skall bara vara glada att poliser finns,som arbetar mer i det tysta än vad vi någonsin blir informerade om.
Vänligen Ingrid
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Jag tror polisen maskar

Jag läste en artikel om tiggarlägret i Malmö som just revs.
Det finns tre lagar som polisen kunde använts sig av för att avhysa tiggarna efter 24 timmar. Dessa använde de sig inte av (p g a feghet?). De var väl rädda att bli uthängda i snyftmedia som rasister.
Kommunen gjorde heller inget till att börja med. När situationen blev ohållbar ålade kommunen ÄGAREN till tomtmarken att forsla bort ockupanterna samt skräpet och betala för detta, om inte ägaren gjorde det skulle kommunen göra det på ägarens bekostnad. Det beräknades att det skulle kosta ägaren ca 375 000:-
Om ägaren krävdes på pengarna känner jag inte till.
Sverige i ett nötskal.
:swoon:
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Jag tror polisen maskar

Polisen agerar inte på privat mark om inte markägaren bett om det, och då rinner dessa timmar iväg snabbt.
Det du skriver om gäller allmän plats där det i kommunliggaren står att det är campingförbud enl. lokala föreskrifter.
 
Toppen