• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag som försöker lämna mörkret.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Vi är kraftigt försenade pga mitt virusutslag vilket skapar nästa problem. Nu är det i senaste laget att åka på sommardäck samtidigt som vi fortfarande inte vet när vi kan åka. Sitter i revsax och funderar på att ändå köpa vinterdäck. Undrar om böterna i Tyskland inte är i samma storleksordning som "nya" odubbade vinterdäck?

Du har fungerande el och kan värma dig med 230V vart än du kommer och "campar". Så gjorde vi också så länge vi hade problem med vår diesel-panna. Engelsmän brukar ha en elkamin i sina husbilar som tillför extra värme när dom är el-anslutna. Billigare än dieselpannor med alla problem som följer med...
 
F

F.d. 22252

Guest
Tryckte lite fel på tangenterna.
Avaktar hittills i i Sverige tills våren kommer söderut, Mars borde väl vara hyfsat väder och kroatien är ju en gammal favorit billigt god mat.
Det handlar tyvärr mycket om hälsan hur det blir.
Husbilen mår nog bäst av att bli körd, stillastående i fuktigt väder är inte bra för någon bil, tycker annars det är roligare att köra husbil än vanlig personbil oavsett komforten.
Följer ett antal som kört söderut och oftast blir det inte många mil, själv avverkar jag 50 svenska mil lätt men trafik söderut gör att det spelar ingen hur snabb bilen är. Jappe körde ner på 4 dagar förra året (dec 2016) han sa att sista dygnet gjorde han 120mil med en äldre skåpbil.
Respekt!
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Hej,
Inspirerande att läsa om alla Er, som drar söderut med sina husbilar.
Hoppas själv vara på väg kanske nästa vinter.
Lycka till och skriv gärna vad, som händer.

WillerWalle
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Att åka söderut innan "vintern" med regn, halka, blötsnö och brutna armar & ben är numera ett MÅSTE för oss! Vi avundades alla som vågade ta steget in i det okända med olika kulturer, språk, matvanor och inte minst få kvadratmeter att röra sig på. Nu är vi där själva och är lyckligare än någonsin då vi känner att vi lever och kan njuta av allt nytt vartenda dag!

Mandelträd blommar och fåglarna kvittrar, vad mer kan man önska sig som pensionär en januari månad?
mandelblom.jpg
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej på er alla ! angående att köra många mil som var på tapeten så är ju det högst individuellt ! men att sitta bakom ratten en massa mil kan vara en risk inte bara för sig själv utan även för andra ? det är många faktorer som spelar in här men men trötthet är att jämställas med rattonykterhet ! och således straffbart ! lagom är nog bäst i alla avseenden !
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
angående att köra många mil som var på tapeten så är ju det högst individuellt !
Helt rätt, vi har fått mycket användbart tips från Sir McLain om ca 20 mil/dag vilket fungerar faktiskt väldigt bra för oss. Ibland kan det bli bra mycket mindre eller t.o.m. dubbelt/trippelt så mycket, beroende på tid på dygnet (om vi startar "tidigt" eller är på väg hem), eller om det är en veckodag (fre-sön) när ortsbefolkningen ska ut och campa ,o.s.v...

Ska jag vara riktigt ärlig och avslöja våra "svagheter" så är det att vi normalt sover till 10:00 snåret innan det är dags för Mercadona, frukost och efterföljande tandborstning, toa-besök & övriga hygien-åtaganden : ) Det ger kanske inte så många mil/dag, men "so what"...?

earth-moon.jpg
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Vi brukar köra i tvåtimmars pass. Hunden vill gärna ut och nosa på en tuva efter två timmar. Sen hur många sådana pass det blir det varierar.
För det mesta drar vi iväg vi tio tiden, stannar vid tolv och rastar hunden och passar på att ta lite att äta samtidigt. Sen körning två timmar till och då brukar vi stanna för dagen. Brukar bli 15-20 mil per dag, lagom långt när man har semester.
Jag har för det mesta GPS;en inställd på undvik motorvägar, gillar inte den monotona körningen på motorvägarna. Där kör vi bara om vi ska ta oss snabbt från a till b.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen