• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag har kompisar i skogen :)

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023
Träffade på dom här i går, en våning ned bodde det även (vad jag tror är) ett par flugsnappare. Riktigt coolt i skogen nu!
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    67,1 KB · Visningar: 8
  • 3.jpg
    3.jpg
    66,8 KB · Visningar: 7
  • 4.jpg
    4.jpg
    56,9 KB · Visningar: 5
  • 5.jpg
    5.jpg
    67,5 KB · Visningar: 4
  • S0024284 copy.jpg
    S0024284 copy.jpg
    32,4 KB · Visningar: 18
  • 1.jpg
    1.jpg
    78,4 KB · Visningar: 13
F

F.d. 24477

Guest
Sv: Jag har kompisar i skogen :)

snygga bilder!

Häng mig inte! men, är det inte en liten hackspett samt en blåmes?
 
H

hianders

Guest
Sv: Jag har kompisar i skogen :)

Porwoll - jag tycker det ser ut som en Nötväcka!! Blåmesen är mindre.

Inger/fru hianders
 
H

hianders

Guest
Sv: Jag har kompisar i skogen :)

Med viss envishet upprepar jag att det är en Nötväcka. De har ett speciellt sätt att gå upp och nerför en trädstam. Vi har och har haft så många hemma i Korskrogen.

fru hianders/Inger

PS Svar på inlägg 6,inte på ödlan!!! DS
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Jag har kompisar i skogen :)

Lite närbilder!

Hackspetten är en hona av Större hackspett (vilket det är, inte Mindre hackspett). Här som jämförelse en hane (det röda i nacken!):

Facit 3020, större hackspett, hane (Large).jpg IMG_0438 (Large).jpg

Här en närbild på nötväckan:

IMG_0122 (Large).jpg

Och eftersom även blåmesen var på tal:

IMG_0262 (Large).jpg

aake
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Jag har kompisar i skogen :)

Jag har sagt upp kompisskapet Hackspetten.
Varje år hackar han sönder fågelholkarna. Från början förstora han det lilla småfågelhålet, när jag sen montera plåt runt hålet så hackar han ovanför:mad:

Nya framstycken är klara för montering, om han misssköter sig i år också så blir det en heltäckande plåtfront på holken.
Han ska inte vinna denna kamp.

IMG_1744.JPG
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jag har kompisar i skogen :)

Jag fick en fågelkompis - på riktigt - en gång. "Millan" (katt) kom hem med en blåmes i munnen. Fågeln var lite tilltufsad men inte allvarligt skadad. Jag befriade Millan från bytet, lät fågeln vila sig en stund och gav den vatten. Efter en dryg timme såg den pigg ut igen så jag släppte den och såg hur den vinglade iväg mot närmaste körsbärsträd. Där satt den länge och återhämtade sig efter chocken. Vi fick någons sorts kontakt den gången, blåmesen och jag.

mbl.jpg

Flera gånger efter den dagen kom blåmesen och hälsade på i samma körsbärsträd och satt länge och försökte förklara för mig att den nu var helt återställd och redo för ett fullvärdigt fågelliv igen!

Millans mes.jpg

Jag kände faktiskt igen just denna blåmes bl.a. därför att den tog sig tid att försöka kommunicera med mig och inte bara hängde vid fågelbordet som alla de andra fåglarna.

Varje gång jag närmade mig fågelbordet så skrämde jag iväg alla fåglarna. Var min kompis där så stannade den kvar, nästan helt orädd.

Jappe
 
Senast ändrad:

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Jag har kompisar i skogen :)

Lite sent men.....
Det är en Kopparorm, Kopparödla eller Ormslå vilket är samma men definitivt inte Hasselsnok.
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Jag har kompisar i skogen :)

Har också kompisar i skogen....Havsörnen i snön är en ung omärkt hona. Den i trädet är en 5 årig hane född i Oxelösund på besök hemma hos mig.
 

Bilagor

  • DSC09146.jpg
    2,3 MB · Visningar: 3
  • DSC09287.jpg
    DSC09287.jpg
    1,5 MB · Visningar: 8
Senast redigerad av en moderator:

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Jag har kompisar i skogen :)

Har gjort ett lite bidrag för att minska bostadsbristen hos mina småfågelkompisar.
Det blev 7 st holkar med 25 mm öppning och 8 st med 32 mm.
Jag han knappt går ned från stegen efter monteringen när tilltänka hyresgäster inspektera holkarna. En talgoxe visa intresse för holk 13.
IMG_1769.JPG
 
Toppen