• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Italien-hund ett eller treårs rabiesvaccin?

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Jag har förstått det så att tre års rabiesvaccination egentligen skall vara ok inom hela EU, men att vissa länder som Italien ändå kan tänkas kräva ett års vaccination.
Men då kommer frågan, kan man vaccinera med tre års vaccinet Nobivac om själva vaccination är gjord inom ett år eller måste man använda Rabisin som gäller ett år???
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
951
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Italien-hund ett eller treårs rabiesvaccin?

Vi har för avsikt att åka ner till sydfrankrike och vår veterinär rekommenderar att vi ger hunden 1års-spruta, det är ju inte så roligt att förklara för en italienare/fransman att i Sverige säger de att alla EU-länder ska acceptera 3-årsspruta.
Detta kommer att bli vår 4:e resa utomlands med hund och hitintills har ingen velat se hundens pass, men man vet ju aldrig!
Trevlig resa!

mvh Birgittha
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Italien-hund ett eller treårs rabiesvaccin?

Hej!
Ang resa till Frankrike.
Har varit kontakt med Franska ambassaden i Stockholm för att få reda på vad som gäller när vi åker ner till Frankrike.
Damen hänvisade mig att gå in på
www.ambafrance-se.org Sen under fliken Kom till Frankrike där står det vad som gäller.
Revaccinationen av Rabies ska ske i enlighet med tillverkarens rekommendationer. Tyson är vaccinerad med Nobivac och det är ett 3 årsvaccin som allstå gäller i 3 år.
Dessa uppgifter finns att skriva ut på svenska , engelska och franska.
Yvonne
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Italien-hund ett eller treårs rabiesvaccin?

Jag hittar ingen info om 3-årsvaccin på Franska ambassadens hemsida.

Även att jag har ett EU-papper där det står att 3-årsvaccin ska gälla i alla EU-länder, måste jag hos min svenske veterinär i Portugal vaccinera varje år.
 
G

Granducan

Guest
Sv: Italien-hund ett eller treårs rabiesvaccin?

Hej !
Vi hade vaccinerat våra hundar med Nobivac Rabies förra året och det skulle vara giltligt i 3 år, men det accepteras inte av Italien så det blev en ny tur till veterinären och spruta med Merial Rabicin som är giltlig ett år. Innan vaccinationen kontaktade jag Sva (Statens veterinärmedicinska anstalt) och kollade att det var o.k med omvaccination och fick svaret att det var lugnt kanske t.om. en fördel då hunden fick ännu mera antikroppar. Förutom detta skulle hunden avmaskas hos veterinär i avreselandet och ha ett giltligt friskintyg. Allt detta om resa med hund i Italien stod att läsa på Italienska turistbyråns hemsida för ca 4 veckor sen , men nu är det borttagen och står inget om att resa med hund. Vet ej om det betyder att det blir andra regler. Jag har nu gjort allt enligt vad som stod och reser den 27 april till Italien. Det är väl bara att hoppas att allt blivit rätt enligt deras krav men jag tänker inte stanna och fråga i tullen utan bara smyga förbi. Vi har aldrig heller tidigare behövt visa några papper på våra hundar men jag skulle aldrig våga chansa utan gör mitt bästa för att det ska bli rätt.
:yes:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Italien-hund ett eller treårs rabiesvaccin?

Yvonne & Frank har självklart helt rätt men det krävs en del möda och språkkunskaper att övertala en fransk (/italiensk) tjänsteman, att han/hon har fel! Bifogat (igen) ett hjälpmedel som trots datumet fortfarande gäller. Klicka på bilden för läsbarhet!
Julian
RabiesVaccineValidity.jpg
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Italien-hund ett eller treårs rabiesvaccin?

EU regler är en sak att övertyga fransmänn, italienare är svårt. Men som någon säger 3 års vaccin gäller i hela EU. En av hörnstenarna i EU är att det som gäller i ett EU land skall också gälla i övriga EU länder. Men jag håller med, det är svårt övertyga. Jag har åkt med hund i 8 år och behövt vissa hundpasset 5 eller 6 gånger och då var det på campingar. Stannar aldrig vid någon tull och har aldrig gjort. Hunden har alla sprutor som fodras så jag har inget vara räd för.

Är man osäker kan man prata med en veterinär och ge hunden en 1 års spruta.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Italien-hund ett eller treårs rabiesvaccin?

Även på svenska råder det inga som helst tveksamheter om vad som gäller!

Artikel 5 i förordningen är mycket tydlig på denna punkt.
Det är rekommendationerna från tillverkande laboratorium som anges i försäljningsgodkännandet i den medlemsstat där vaccineringen genomfördes som är gällande och under inga omständigheter de regler som är i kraft i den medlemsstat där kontrollen genomförs.
I praktiken är det datum som anges i avsnitt IV i passet ("giltigt till"), certifierad av veterinären som skall beaktas!

Allt enligt EU högsta tjänsteman på området.

Att det sedan finns tullare i södra Europa som har en egen åsikt är faktiskt mindre förvånande.:confused:
Julian
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Italien-hund ett eller treårs rabiesvaccin?

Hej !
Vi hade vaccinerat våra hundar med Nobivac Rabies förra året och det skulle vara giltligt i 3 år, men det accepteras inte av Italien så det blev en ny tur till veterinären och spruta med Merial Rabicin som är giltlig ett år. Innan vaccinationen kontaktade jag Sva (Statens veterinärmedicinska anstalt) och kollade att det var o.k med omvaccination och fick svaret att det var lugnt kanske t.om. en fördel då hunden fick ännu mera antikroppar. Förutom detta skulle hunden avmaskas hos veterinär i avreselandet och ha ett giltligt friskintyg. Allt detta om resa med hund i Italien stod att läsa på Italienska turistbyråns hemsida för ca 4 veckor sen , men nu är det borttagen och står inget om att resa med hund. Vet ej om det betyder att det blir andra regler. Jag har nu gjort allt enligt vad som stod och reser den 27 april till Italien. Det är väl bara att hoppas att allt blivit rätt enligt deras krav men jag tänker inte stanna och fråga i tullen utan bara smyga förbi. Vi har aldrig heller tidigare behövt visa några papper på våra hundar men jag skulle aldrig våga chansa utan gör mitt bästa för att det ska bli rätt.
:yes:


Tack för svar! Vad gällde beträffande avmaskningen, hur långt i förväg kan den göras?
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Italien-hund ett eller treårs rabiesvaccin?

Min svenska veterinär struntar fullkomligt i detta EU-papper. Vad göra? Det är varje år som gäller.

Avmaskningen bör inte vara äldre än 10 dagar om inte nya direktiv kommit till
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Italien-hund ett eller treårs rabiesvaccin?

Byt veterinär till en som förstår reglerna. Avmaskning är 10 dagar utom till Bristiska Öarna där gäller förmodligen ännu 24 timmars reglen.
 
G

Granducan

Guest
Sv: Italien-hund ett eller treårs rabiesvaccin?

Vi ska maska av hos veterinären dagen före vår avresa men sen kommer vi ju att turista i både Tyskland och Österrike före inresan i Italien. Men enligt deras regler ska det tydligen göras på det sättet. Enligt SVA så har alla EU länder rätt att sätta upp olika intervaller på vaccinet även om det går emot tillverkarens rekommendationer. Lika bra att följa allt så gott det går.......:yes:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Italien-hund ett eller treårs rabiesvaccin?

Jag hittar ingen info om 3-årsvaccin på Franska ambassadens hemsida.

Även att jag har ett EU-papper där det står att 3-årsvaccin ska gälla i alla EU-länder, måste jag hos min svenske veterinär i Portugal vaccinera varje år.

Hittade det inte på franska, bara på engelska och svenska först, så jag ringde upp. Enligt franska ambassaden ska det vara detta dokument
http://agriculture.gouv.fr/IMG/pdf/mouvements_non_commerciaux_UE_-_01-01-12.pdf
Nu förstår jag inte franska särskilt bra, så jag kan inte gå i god för vad det står, men andemeningen skulle vara att reglerna från det Eu land man kommer ifrån, gäller i hela Eu.

Mitt telefonsamtal med ambassaden idag var för övrigt lätt komiskt. Damen i andra ändan kunde inte förstå varför jag ville ha en utskrift på franska när jag inte förstod franska. Hon uppmanade mig att lära mig franska.

När jag försökte förklara att jag inte litade på att franska tullare var helt införstådda med Eureglementet blev hon både förtörnad och chockerad.

Sen ville jag påpeka att det inte var helt lätt att hitta till dokumentet på hemsidan eftersom det bara fanns på den franskspråkiga delen (i och för sig förståeligt kanske eftersom det var på franska) men länkarna från den svenskpråkiga delen är felaktigt märkta. Om man söker på rabies hamnar man här.
rabies

Artiklar rabies (3 au total)


Den första artikeln som sägs vara franskspråkig är i själva verket en engelsk summery.

När jag försökte tala om detta blev hon vred igen och hojtade att rabies är engelska. Det heter Rage på franska. LÄR DIG FRANSKA ropade hon igen och avslutade samtalet.
 
Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Italien-hund ett eller treårs rabiesvaccin?

Min svenska veterinär struntar fullkomligt i detta EU-papper. Vad göra? Det är varje år som gäller.
Hej Pialinn!
Om jag förstår dig rätt så är du kvar i Portugal!? Din svenska veterinär arbetar alltså i Portugal?! Du avser att ta rabiessprutan (till din hund :)) i Portugal!?
Då gäller inte allt som hittills har påståtts. Portugals regelverk känner bara till 1-års vaccin. Jag antar att 3-års vaccin överhuvudtaget inte säljs i Portugal. I så fall har din svensk-portugisiska veterinär alldeles rätt! Ta du (hunden) en 1-års spruta, så blir det säkert bra!
VH Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Italien-hund ett eller treårs rabiesvaccin?

När jag försökte tala om detta blev hon vred igen och hojtade att rabies är engelska. Det heter Rage på franska. LÄR DIG FRANSKA ropade hon igen och avslutade samtalet.
Så talar en fransk tjänsteman! Känner igen det!:D
Julian
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Italien-hund ett eller treårs rabiesvaccin?

Julien!

Jadu, så funkar EU´s gemensamma lagar. Ingen rim&reson nånstans.
Ja, Lars Ramqvist har praktik i Lagos, och jag tror dom har tillgång till 3-års vaccin här. Om jag förstod hans engelska sköterska rätt använder dom 3-års i GB, men måste vaccinera varje år.

Vet inte om 3-års vaccinet är "starkare", så det är lika bra att vaccinera min portugisiska kattpojke med det "svagare" varje år, även om jag måste ta nästa spruta i Sverige.

För att vara på den "säkra" sidan vid resa i Europa ska man nog vaccinera djuren varje år. Kanske man slipper tjafs med tullarna då.

Enda gångerna jag haft problem var i Frankrike när det var dax för ny spruta. Ville ha en 3-års, men det var tji.

I Tyskland frågade veterinären om 3-års var giltig i Sverige. (Har rest med djur sen 1999)

Passen har jag bara visat upp vid Svenska gränsen, då man måste köra på rött. Nu vet jag inte om de tagit bort den regeln.
 
Senast redigerad av en moderator:

Sihiri

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
14770
Medlemskap
2024
Sv: Italien-hund ett eller treårs rabiesvaccin?

Hej!
Man hittar det mesta på Husbilsklubben!

Nu snöade jag in på Frankrike för vi ska dit också.
Hittade detta dokumentet på franska som säger att intygande veterinär ska ange datum för start och slut av giltighetstiden för rabiesvaccinet.
Det är från 29 dec 2014 (när en del ändrade sig för resa med hund bla transport av valpar)

http://agriculture.gouv.fr/IMG/pdf/mouvements_non_commerciaux_UE-France_29-12-14_cle072c2d.pdf

Kanske bra att skriva ut och ta med sig när det är på franska.

Jag har använt 3-års vaccinet och då är det kanske är bra att ta med giltiga dokument.
Nu ska jag leta på Italien också.

Hälsningar
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Italien-hund ett eller treårs rabiesvaccin?

Min svenske veterinär i Portugal berättade när jag kom med en ny katt för ett år sen att NU gäller 3-års vaccinet även här.
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Italien-hund ett eller treårs rabiesvaccin?

Hej
Vill förtydliga att för inresa till Brittiska öarna gäller att du har 5 (fem) dagar på dig sedan du givit avmasknings tablett mot dvärgbandsmask. Var där i fjol så jag vet att det stämmer. I Frankrike ska EU regler gälla, vi har varit där flera gånger utan problem med Nobivac 3 års vaccin, men jag vet oxå att det finns de som blivit nekad att stå på enstaka campingar om man ej haft 1 års vaccin. Har dock själv aldrig råkat ut för detta. Vi har funderat på Italien men om man tittar på campingars hemsidor så är hundar förbjudna på många alternativt så har de några enstaka platser. I Frankrike där vi varit i 6 års tid har vi aldrig blivit nekad att stå på någon camping. Likaså England, ett av de hundvänligaste land vi besökt. Hundar även välkommen på puben många gånger. Vi har även stått på camping i Tyskland,Belgien & Holland och aldrig möts av något problem när vi talat om att vi har hunden med oss.

// Sylvia
 
Toppen