• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

F

F.d. 25463

Guest
Hej på er alla glada!
En fråga jag försökt hitta svar på är vad man ska välja?
Ren eller modifierad sinusvåg på invertern? Kjell o co har både och men det skiljer ju mycket i pris.Jag tänkte mig en på 1000W.
Jag har 2x 105 Amp bodelsbatterier och 2x 90w solceller
Jag har tänkt använda den till kaffebryggare ett par gånger om dagen och ett X-box 360 då och då vid dåligt väder. Även fruns hårblås på 550w kommer användas några min om dagen.

Vilka prylar är egentligen för känsliga för modifierad sinusvåg?
Tacksam för tips,råd och erfarenheter.
Mvh Pelle i Eskilstuna
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Min inverter med ren sinus har lagt av och måste ersättas. Är det någon som har erfarenhet av denna eller annan liknade i lågprisklassen?
Växelriktare 150 W > 12/24 V till 230 V växelriktare | Kjell.com
Den kommer i och för sig från samma fabrikant som den som lagt av - Velleman - men priserna på bättre alternativ verkar dra iväg (det är väl så att man får vad man betalar för).
Övriga lågprisalternativ jag tittat på verkar sakna varning för låg batterispänning. Annars kanske denna kunde varit nåt
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elf..._vaxelriktare_med_ren_sinusvag_och_usb-utgang
År Elfa kända för att tillhandahålla högre kvalitet än Kjell generellt sett?
För mig blev det den här 300W ren sinus växelriktaren från clas ohlson efter en diskussion i denna tråd. Så här långt har det fungerat problemfritt.
 
F

F.d. 25023

Guest

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Min inverter med ren sinus har lagt av och måste ersättas. Är det någon som har erfarenhet av denna eller annan liknade i lågprisklassen?
Växelriktare 150 W > 12/24 V till 230 V växelriktare | Kjell.com
Den kommer i och för sig från samma fabrikant som den som lagt av - Velleman - men priserna på bättre alternativ verkar dra iväg (det är väl så att man får vad man betalar för).
Övriga lågprisalternativ jag tittat på verkar sakna varning för låg batterispänning. Annars kanske denna kunde varit nåt
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elf..._vaxelriktare_med_ren_sinusvag_och_usb-utgang
År Elfa kända för att tillhandahålla högre kvalitet än Kjell generellt sett?

Jag har en sådan för att ladda elcyklarna med när vi fricampar. Har fungerat bra och inga problem att den tar för många amp ur ciggutaget. All övrig 220 (smörgåsgrill m.m..) har jag min stora inverter till. WAECO PerfectPower2002 som fungerar utmärkt, men just laddarna till elcykeln var lite kinkiga.

Jag vill inte ha en stor inverter med ren sinus. För jag brände en sådan på min förra bil och det var inte kul för plånboken.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Vad har man en inverter på blyga 300w till, den klarar bara av att ladda mobilen o laptoppen??
//Tommy:wideeyed:

Vad har man en större inverter till? Man har väl inte micro eller kaffemaskin med sig i husbilen och ändå dricker jag espresso varje dag.

350W räcker till att ladda stora Mac'en, använda handmixern i matlagning, något annat behöver vi inte 230V för!

hälsning
jyrki
 

HUSIS

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6795
Medlemskap
2024
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Kommer att använda den endast till sat.boxen , Appletv. och laddning av några paddor el. bärbara PC.
Behöver jag mera kraft så drar jag igång elverket. Tex fruns hårfön på 1800w.
Kaffebryggare och Micro har vi lämnat hemma
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Vad har man en inverter på blyga 300w till, den klarar bara av att ladda mobilen o laptoppen??
//Tommy:wideeyed:

Vi har en 1000w oxå, men med modifierad sinus. Behöver ren sinus till plattan (12-10,5 V med Sonykontakt finns inte!) och till tandborstladdarna. Alla våra övriga apparater kan köras med 1000 wattaren.
 
J

Jarn

Guest
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Min tyska är inte av den kvaliteten att jag förstår villkor mm. där. Har aldrig handlat från tyskland.
Finns t.ex. någon garanti?
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Ser ut att vara 2 års garanti som kan förlängas med ytterligare 2 år mot en kostnad beroende av varans pris.

Anschluss-Garantie | digitalo

Om du har webbläsaren Crome så kan du få sidor direkt översatta till svenska. Dock en något tafflig översättning men ofta begriplig ändå.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Min tyska är inte av den kvaliteten att jag förstår villkor mm. där. Har aldrig handlat från tyskland.
Finns t.ex. någon garanti?

Om du vill, så får du gärna kontakta mig så kan jag hjälpa dig eller förklara.
Lägg ett mail eller PM så ger jag dig mitt tel.nr.

På just denna vara går det inte att köpa till förlängd garanti, utan det är två år.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Min inverter med ren sinus har lagt av och måste ersättas. Är det någon som har erfarenhet av denna eller annan liknade i lågprisklassen?
Växelriktare 150 W > 12/24 V till 230 V växelriktare | Kjell.com
Den kommer i och för sig från samma fabrikant som den som lagt av - Velleman - men priserna på bättre alternativ verkar dra iväg (det är väl så att man får vad man betalar för).
Övriga lågprisalternativ jag tittat på verkar sakna varning för låg batterispänning. Annars kanske denna kunde varit nåt
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elf..._vaxelriktare_med_ren_sinusvag_och_usb-utgang
År Elfa kända för att tillhandahålla högre kvalitet än Kjell generellt sett?

Hade en 300 w med ren sinus inköpt på C.O. som också la av, min tekniska nyfikenhet
gjorde att jag kollade innanför skalet innan skrotning och där hittades ytterligare en säkring som hade bränt bara att byta funkar fortfarande efter 2 år.
Värt att kolla
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Jo, det är på G, har en elektronikkunnig elektriker i släkten som lovat titta på den innan den slängs. Men det är nog inte så enkelt som en säkring. Invertern är kortsluten.
När jag försökte byta 35A flatstiftsäkringen på inkommande +kabeln, så blev det en ljusbåge som smälte ena stiftet när jag försökte trycka i säkringen - ja jag vet, jag borde ha tagit bort kabeln från batteriet först.....
Därför tror jag att det slutar med nyinköp.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Jo, det är på G, har en elektronikkunnig elektriker i släkten som lovat titta på den innan den slängs. Men det är nog inte så enkelt som en säkring. Invertern är kortsluten.
När jag försökte byta 35A flatstiftsäkringen på inkommande +kabeln, så blev det en ljusbåge som smälte ena stiftet när jag försökte trycka i säkringen - ja jag vet, jag borde ha tagit bort kabeln från batteriet först.....
Därför tror jag att det slutar med nyinköp.

Jag trodde rätt - förstörd bortom all hjälp.
Beställer en AEG enligt tips ovan.
Rolandn - tack för erbjudande om hjälp. Ska rådbråka min tyska och försöka beställa från Digitalo. Jag hör av mig om jag kör fast.
 
Toppen