• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

F

F.d. 25463

Guest
Hej på er alla glada!
En fråga jag försökt hitta svar på är vad man ska välja?
Ren eller modifierad sinusvåg på invertern? Kjell o co har både och men det skiljer ju mycket i pris.Jag tänkte mig en på 1000W.
Jag har 2x 105 Amp bodelsbatterier och 2x 90w solceller
Jag har tänkt använda den till kaffebryggare ett par gånger om dagen och ett X-box 360 då och då vid dåligt väder. Även fruns hårblås på 550w kommer användas några min om dagen.

Vilka prylar är egentligen för känsliga för modifierad sinusvåg?
Tacksam för tips,råd och erfarenheter.
Mvh Pelle i Eskilstuna
 
J

Jarn

Guest
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Jag har en 1000W modifierad sinusvåg från Kjelle, främst inskaffad för just fruns hårtork.
Funkar kanon för det, använder den även till att ladda laptop o andra prylar utan problem. Även till äggkokaren förra semestern gick bra :)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

En sak som definitivt inte tål modifierad sinus är apparater som innehåller induktionsspolar, som till exempel Brauns tandborstladdare. Blåste både min och hustruns första gången vi testade den nya invertern med modifierad sinus.
Sonys androidplatta fick också spader - men gick inte sönder.
Däremot funkade både Dell- och Asus-datorn och mobilen utan problem.

Köpte en ny inverter med ren sinuskurva. Nu funkar allt utan problem.
 

Janoeva

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
3000
Medlemskap
2025
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Hej
Jag monterade med en ren sinus skulle ochså bara ladda lite ock köra fön
Efterhand blir behoven större och modern utrustning kräsnare på att villa ha ren sinus
Skulle man bytta bil tar man den med sig
Det ända jag inte driver med invertern idag är kaffebryggare tycker gasol blir bra.
Optimalt är en nätpriorterad har idag en med inbyggd men om det blivit köp idag hade det blivit en separat prioenhet
Kolla med Awimex de har bra grejor
Tips 1500 W
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Jag kan inte förastá varför man skall gá omvägar.
Först 12v sedan modifiera den till 230v och sedan tillbaka till 12v igen, det billigaste och enklaste en 12v kabel till X-box, datorer, telefoner,mm det finns annars sá fár man tillverka en . 5 volten kan man använda en 7805 med god kylning. Om man nu inte vill köpa en orginal 12v kabel.

Kaffekokning betár av en stark värmetillsats, denna värme fár man enklast av gasspisen, det finns tusentals kaffekokare till gasspisen.själv har jag det hemma och enligt kaffeälkarna ett godare kaffe.
Köp inte aluminium använd rostfritt.

Ren sinuskurva? det är nog sá att det är nödvändigt idag dá det använd switshade nätdelar idag som har mindre format och väger minre mm.

En ren fyrkant skulle duga att värma kaffe i en kaffekokare som inte har nágon modern elektronik alls.
 

Bilagor

  • images.jpg
    images.jpg
    4,7 KB · Visningar: 1.829
  • cafetera.jpg
    cafetera.jpg
    5,5 KB · Visningar: 1.830
  • atxto360.jpg
    atxto360.jpg
    13,2 KB · Visningar: 13
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Håller med om att det blir onödiga förluster när man transformerar upp och sedan ner igen, men ibland finns inget val.
Det finns inte någon 12-19v dc-dc omvandlare som passar Sonys tabletkontakt, så där har vi inget val. Inte heller när det gäller tandborstladdarna.
Laptoppen kör vi numera med 12-19v trafo. Och mobilen har en 12v laddare. Nämnde dem för att tala om att det funkar med inverter.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Håller med om att det blir onödiga förluster när man transformerar upp och sedan ner igen, men ibland finns inget val.
Det finns inte någon 12-19v dc-dc omvandlare som passar Sonys tabletkontakt, så där har vi inget val. Inte heller när det gäller tandborstladdarna.
Laptoppen kör vi numera med 12-19v trafo. Och mobilen har en 12v laddare. Nämnde dem för att tala om att det funkar med inverter.

¿?¿?¿ Det finns universal laddare 12´19v du skriver ju själv att du har en till laptopen.
Jo jag vet att det kan vara problem med kontakter till vissa apareter, ibland ha jag fátt klippa av orginalkablar och sätta en standard kontakt i kabeln nära transformatorn och kan pá sá sätt använda samma kabel till 230 och 12v.

Tandborste vill jag inte uttala mig använder en helt vanlig manuell som tandläkarna rekomenderar.tandborste.
Men samma sak här den fungerar pá ett batteri pá nágra volt. Ság att det finns med transformator i stickkontakten.

Att vara beroende av 230v i en husbil ser jag som en stor dummhet, men att ha det kan vara bra ifall.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Noen switchede power tåler firkant, andre brenner opp av en modifisert sinus.
Som regel er disse småforsyningene helt kapslet så en må knuse de for å finne ut hvordan de er laget. Men det ser ut til at de som brenner har en liten transformator først som tar spenningen ned til noe som er enklere å lage regulator for enn de andre som tåler allt og bare har noen dioder og jobber direkte fra høy spenning i switchen. Har sett at disse normalt har merkespenning 90 - 250V AC, men det finnes også med trafo og slik inngang så det er bare prøving og feiling som skiller ut hva som ikke tåler modifisert sinus.

Men som Juan skriver det beste i bilen er DC-DC - her finnes det mye og for en med loddebolt er det ikke vanskelig å få til varianter som ikke finnes i handelen. En kontakt fra en strømforsyning kan lett monteres på en annen slik at en får de 19V til en dings som ellers bare kan forsynes fra lysnettet.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Jag har haft en liknade åsiktsbyte med min arbetsgivare gällande storlek på/behov av inverter i husbil/buss.
Han bygger nu sin andra husbuss (eller huslastbil) och har liksom i den förra ingen DC alls alls i bodelen!
All el är 230V och han har en enorm inverter på flera kW.
Han kör micro och bryggare, har ett vanligt 230V kylskåp och har 230V belysning samt uttag i hela bodelen.
Han anser att det är det enda rätta, jag är tveksam.
Då det är 24V fordon blir strömen till invertern halverad jämför med en vanlig husbil men det är givetvis ändå frågan om enorma nivåer, intressant lösning men inget för mig.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Kjenner og et par buss/lastbil selvbyggere som er av samme mening, de ender som regel med å montere en Dometic dieselgenerator på mang kW som dundrer og går mesteparten av tiden. Men disse fyrene har og vanlige husholdnings spis på 230V - denne alene krever oppstart av kraftverket! For det andre klarer en stor inverter - eller el fra stolpe på campingplass. Men spisen som krever 25A knekker det meste.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

I en husbil/Buss som parkeras använder man batterier som man vill att dom skall räcka sá lánge som möjligt.
Vad man kan spara pá mest ár värme som man ersätter med gas eller diesel.

När det gäller transport av elektrisitet sá är det mindre förluster med höga spänningar. Därför används i fasta instalationer 380 och 230V AC

När det gäller elektrisk utrustning l sá används lágre spänningar som 5-20V. Detta gäller numera med ljus som ledlampor
Med all förändring av all spänning sá har man förluster samma med höjning som sänkning.
Kylskápet finns med kompressor 12/24V med en liten förbrukning 80-75watt. Det finns massor med elutrustning med 12/24V som drar lite effekt lämpligt till husbilar och lastbilar.
Att tro blir man inte klokare av, utan att ta reda pá den vetenskapliga delen.
Han blir beroende av elstolpar och elverk.
Friheten är att kunna stá flera dagar utan att tänka pá energin i batterierna.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

¿?¿?¿ Det finns universal laddare 12´19v du skriver ju själv att du har en till laptopen.
Jo jag vet att det kan vara problem med kontakter till vissa apareter, ibland ha jag fátt klippa av orginalkablar och sätta en standard kontakt i kabeln nära transformatorn och kan pá sá sätt använda samma kabel till 230 och 12v.

.............

Har funderat i samma banor - köpa en extra laddare och klippa kontakten. Men Sonyn vill ha 10,5V i denna kontakt med 4 ledare. Vet inte vilken roll alla ledarna har så det är lite klurigt. Det kanske finns någon laddstyrning eller liknande?

Min tandläkare rekommenderar Brauns eltandborstar, så dom kommer vi att köra vidare med.
 

Bilagor

  • 20130504164.jpg
    20130504164.jpg
    736,1 KB · Visningar: 11

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Braun finnes og i batteriutgave, benytter 2 stk AA celler som varer over ett år.
Den ladekontakten ligner på Ericsson sin gamle mobil-sladd.
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Min egna erfarenhet av inverter är den på 3000w kont som jag har i min servicebil och den har modifierad fyrkantvåg,den har använts till det mesta inklusive pinnsvetsen och den enda apparat som inte gillat den är faktiskt dewalt´s laddare till borrmaskinsbatterierna.
Den matas av 2st gula optima på 55ah st och det går att köra rätt så mycket med 1,5hk kompressorn innan bilen inte startar.
Tomgångsförbrukningen är ganska låg för den står på för det mesta fast å andra sidan körs bilen alla arbetsdagar.

I husbilen sitter det en 1500w också med modifierad sinus som används till det mesta,den matas av bodelsbatteriet som är ett gammalt 75ah fritidsbatteri som sett sina bästa dagar.
Om man brygger kaffe och sedan rostar lite bröd i brödrossteen brukar spänningslarmet stänga av den vilket kanske inte är så konstigt
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Nej jag tror jag ändrar mig och byter till en elspis, dammsugare och sätter rubbet pá 230V...Till och med en elmotor som driver husbussen

Jag hade missat denna helt otroliga prudukten som kommer att rádda alla.
Kommer nu att säga upp kontraktet jag har hemma med elbolaget.

Elutag pá insidan och solcell pá utsidan! Window Socket – Solar Energy Powered Socket by Kyuho Song & Boa Oh » Yanko Design
 

Bilagor

  • window_socket3.jpg
    window_socket3.jpg
    56,2 KB · Visningar: 22

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Nej jag tror jag ändrar mig och byter till en elspis, dammsugare och sätter rubbet pá 230V...Till och med en elmotor som driver husbussen

Jag hade missat denna helt otroliga prudukten som kommer att rádda alla.
Kommer nu att säga upp kontraktet jag har hemma med elbolaget.

Elutag pá insidan och solcell pá utsidan! Window Socket – Solar Energy Powered Socket by Kyuho Song & Boa Oh » Yanko Design

Tusen TACK Juan.Norte för tipset på den här fantastiska uppfinningen . Nu har jag skickat efter och monterat 10 st. sådana här fantastiska "kontakter". För enkelhetens skull så har jag borrat 10 hål i taket och satt kontakterna där. Då kan jag ju koppla in vad som helst i dom. Det kommer ju att hänga lite sladdar från taket inne i husbilen men det gör ju ingenting. På jul och nyår så kan man ju hänga t.ex. lite girlanger och pepparkakshjärtan i dom!:D

Med vänlig hälsning.
Walle.
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Kan väl passa på att nämna om Brauns laddbara rakapparater (som vi tycker är bra)många av dom laddas via medföljande sladd från 230 v, själva kontakten transformerar ner spänningen till 12v. Då kan man kanske tänka - klipp bort 230v kontakten o sätt på en cigg kontakt istället o ladda direkt från 12v. MEN GÖR INTE DET!!! för då laddar ni sönder apparaten på en gång. Själva laddregulatorn sitter nämligen inte i apparaten,utan i 230v kontakten, Men den går bra att ladda från 230v modifierad sinus inverter.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Kan väl passa på att nämna om Brauns laddbara rakapparater (som vi tycker är bra)många av dom laddas via medföljande sladd från 230 v, själva kontakten transformerar ner spänningen till 12v. Då kan man kanske tänka - klipp bort 230v kontakten o sätt på en cigg kontakt istället o ladda direkt från 12v. MEN GÖR INTE DET!!! för då laddar ni sönder apparaten på en gång. Själva laddregulatorn sitter nämligen inte i apparaten,utan i 230v kontakten, Men den går bra att ladda från 230v modifierad sinus inverter.

Vår Braun rakapparat tål också modifierad sinus, men OBS detta gäller inte Brauns tandborstar! Laddaren kvaddar direkt om den får oren strömming.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inverter med ren eller modifierad sinusvåg?

Min inverter med ren sinus har lagt av och måste ersättas. Är det någon som har erfarenhet av denna eller annan liknade i lågprisklassen?
Växelriktare 150 W > 12/24 V till 230 V växelriktare | Kjell.com
Den kommer i och för sig från samma fabrikant som den som lagt av - Velleman - men priserna på bättre alternativ verkar dra iväg (det är väl så att man får vad man betalar för).
Övriga lågprisalternativ jag tittat på verkar sakna varning för låg batterispänning. Annars kanske denna kunde varit nåt
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elf..._vaxelriktare_med_ren_sinusvag_och_usb-utgang
År Elfa kända för att tillhandahålla högre kvalitet än Kjell generellt sett?
 
Toppen