• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter i garaget

Greger66

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Enköping
HBK-Nr
10921
Medlemskap
2027
Jag tänkte fast installera en inverter i garaget för att driva en waeco kylbox, någon som har några tankar kring kabel dimension, jag tänkte dra direkt från batteribanken ?
Min tanke är att alltid köra via invertern så när vi står på 220 så laddas batterierna så det borde fungera, och utan 220 (vid färd eller ställplats utan 220) så hoppas jag solcellerna hjälper till, och annars får jag knäppa av invertern om det blir längre tid utan 220 och dåligt med sol eller är det kanske bättre att köra direkt 220 när det finns och koppla bort invertern ?.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inverter i garaget

Waeco coolfreeze bokser kjører direkte på 12V, men kan og benytte 24V eller lysnett. De høyere spenningene konverteres internt til 12V! Det er bortkastet energi å benytte en inverter sammen med disse boksene. Men du kan ha en kabel til sterkstrøm, er det spenning på denne klipper logikken til å benytter denne for å spare batteri.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Inverter i garaget

Jag tänkte fast installera en inverter i garaget för att driva en waeco kylbox, någon som har några tankar kring kabel dimension, jag tänkte dra direkt från batteribanken ?
Min tanke är att alltid köra via invertern så när vi står på 220 så laddas batterierna så det borde fungera, och utan 220 (vid färd eller ställplats utan 220) så hoppas jag solcellerna hjälper till, och annars får jag knäppa av invertern om det blir längre tid utan 220 och dåligt med sol eller är det kanske bättre att köra direkt 220 när det finns och koppla bort invertern ?.

Vi kopplade vår inverter så nära batterierna för att inte ha så långa kablar mellan batteriet och inverten och drog sedan en kabel till garaget och ett 230V uttag just för kylboxen. På så sätt kan du använda inverten inne i HBn oxå om det skulle behövas.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Husk at for arealberegningen så må du bruke samlet lengde kabel både pluss og minus. Så er det 5 meter mellom batteri og inverter regn på 10 meter. Og en liten 500W inverter trekker over 40A, vil en legge inn litt sikkerhetsmargin så regn 10W pr A - korrekt er 12W pr A. En lang kabel blir fort både tykk og tung - med pris i samme klasse.
 
Toppen