• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Invändig låsning/säkring på Plåtis mot inbrott

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Tacksam för tips! Är på G att byta min husbil mot en plåtis. I nuvarande bil har jag bra invändiga lås-lösningar (som bla hindrat inbrott trots uppbrutet lås) för att inte överraskas av inbrott under natten och vill ha det på plåtisen också. Hur har ni gjort med skjutdörr resp bakdörrarna? Går det att säkra överhuvudtaget utan alltför mycket ingrepp?
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Hej Majzzan. Klokt beslut. Det finns nog redan ett antal trådar om detta här på HBK men jag tar min lösning än en gång. Framdörrarna använder jag HEOSAFE - den som jag ser det, bästa lösningen. Bakdörrarna låser jag med en s.k. grindspärr. Du vet en sorts stålpinne som vanligtvis skjutsner i marken men som jag monterar liggande på insidan höger bakdörr och som i förskjutet läge spärrar den dörren med hjälp av den vänstra. Har lagt någon bild på det tidigare. Sidodörren låser jag utifrån med Thules eminenta skjutlås och inifrån använder vi en kasthake/krok av lite grövre modell - en sorts hake som sitter fast i B-stolpen och som har en motsvarande ögla i dörren. Tror det är lite besvärligt att komma in på det sättet då skjutdörren vid öppning vill gå utåt innan den rör sig bakåt. Hoppas du förstår vad jag menar. Vi känner oss trygga med denna lite egenfixade lösning. Har också sett en rätt ny, serietillverkad lösning för Bakdörrarna, minns dock inte var.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Tack för svar o tips! Har försökt att söka efter trådar ang detta men inte lyckats hitta någon.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Har ockdå funderat över detta men valt att inte göra några ändringar, vill komma ut lätt i händelse av brand. Litar på larm och skalskydd.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Har ockdå funderat över detta men valt att inte göra några ändringar, vill komma ut lätt i händelse av brand. Litar på larm och skalskydd.
Ja det är också något att beakta. I min nuvarande HB behöver jag bara "rycka till" i ett snöre som sitter i en båtschackel för att frigöra både bodelsdörr o hyttdörrar.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Har lås i framdörrarna, rörelselarm runt bilen. Har också tänkt på det här med att komma ut snabbt vid ex. brand och då mestadels när man ligger och sover men även när man är vaken och uppe.
Att då knöla sig fram mellan stolarna och ut genom dörrarna verkar för mig inte en optimal utrymningsväg. Bodelsdörren är den som det går fortast att ta sig ut, sen är det ju säkert att det finns delade meningar om detta.
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Ni som har köpt Heosafe till en Fiat Ducato 2016 eller senare, finns låsblecket med i förpackningen den som skruvas fast vid behov i B-stolpen?
Lars
 
Toppen