• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Intregerad husbil längd 7,40 vs plåtis

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
993
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Många och intressanta synpunkter i tråden. Efter 11 säsonger i en delintegrerad plastis överväger vi nu på allvar att gå ner lite i storlek, och byta till en plåtis. Vår uppfattning är lite annorlunda än vad som skrivs i en del tidigare inlägg, trots att vår bil bara är 6,5 lång har vi fått avstå från en del fina platser på små campingar och ställplatser söderöver i Europa. Kanske oftare på grund av höjd eller bredd än på längd. Vi har inga planer på att använda bilen vintertid i Sverige så vårt nyttjande kanske mer liknar de som bor på kontinenten. "Kan de trivas i plåtis så kan nog vi också" är tanken. Lite tveksam för hur det blir vintertid i Sydeuropa dock, det kan väl vara nog så uschligt väder emellanåt. Man kanske får utöka boytan med ett rejält, men litet, förtält för att slippa stänga in sig i bilen hela tiden?
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Troligen inte, som någon sade tidigare, man kanske måste ta måtten med en nypa salt, men väggarna i en plåtis är väl knappast tjockare än 30-40mm, det isoleras ju i princip bara mellan "spanten" och sedan en tunn skiva med tapet/tyg. Malibu anger 1930mm, så i närheten av de måtten är det nog. En vanlig husbilsvägg är väl oftast 35-40mm ungefär.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Många och intressanta synpunkter i tråden. Efter 11 säsonger i en delintegrerad plastis överväger vi nu på allvar att gå ner lite i storlek, och byta till en plåtis. Vår uppfattning är lite annorlunda än vad som skrivs i en del tidigare inlägg, trots att vår bil bara är 6,5 lång har vi fått avstå från en del fina platser på små campingar och ställplatser söderöver i Europa. Kanske oftare på grund av höjd eller bredd än på längd. Vi har inga planer på att använda bilen vintertid i Sverige så vårt nyttjande kanske mer liknar de som bor på kontinenten. "Kan de trivas i plåtis så kan nog vi också" är tanken. Lite tveksam för hur det blir vintertid i Sydeuropa dock, det kan väl vara nog så uschligt väder emellanåt. Man kanske får utöka boytan med ett rejält, men litet, förtält för att slippa stänga in sig i bilen hela tiden?
Problemet blir att få plats med tältet både vad gäller utrymme och vikt.
 
F

F.d. 24550

Guest
Där ser man hur olika man använder sin husbil. Vi åker ju inte runt för att besöka specifika campingar eller ställplatser utan för att uppleva specifika sevärda platser. Men vi har heller aldrig haft problem att hitta något ställe att övernatta på. I så fall är det för att det varit fullt. Vi bokar aldrig något i förväg.
 
F

F.d. 55374

Guest
Hur fixar ni köksbestyr o annat i en liten bil ? Hustruns köksbänk hos oss är 1,9 m lång och den storleken verkar hon behöva.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Många och intressanta synpunkter i tråden. Efter 11 säsonger i en delintegrerad plastis överväger vi nu på allvar att gå ner lite i storlek, och byta till en plåtis. Vår uppfattning är lite annorlunda än vad som skrivs i en del tidigare inlägg, trots att vår bil bara är 6,5 lång har vi fått avstå från en del fina platser på små campingar och ställplatser söderöver i Europa. Kanske oftare på grund av höjd eller bredd än på längd. Vi har inga planer på att använda bilen vintertid i Sverige så vårt nyttjande kanske mer liknar de som bor på kontinenten. "Kan de trivas i plåtis så kan nog vi också" är tanken. Lite tveksam för hur det blir vintertid i Sydeuropa dock, det kan väl vara nog så uschligt väder emellanåt. Man kanske får utöka boytan med ett rejält, men litet, förtält för att slippa stänga in sig i bilen hela tiden?

8 år i södern varav de 3 senaste i en plåtis. Trivs jättebra och snart blir det den 9:e gången! Har även ett förtält där man kan ha möbler ute, en liten ugn och cyklarna.
 

Bilagor

  • IMG_1217.jpg
    IMG_1217.jpg
    344,2 KB · Visningar: 49

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
993
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Problemet blir att få plats med tältet både vad gäller utrymme och vikt.
Jag tror det löser sig. Det finns ju gott om fjälltält som tål hårt väder på fjället utan att väga mycket. Då borde det också finnas lätta och hållbara förtält som funkar (i lite mer skyddat läge än fjället). I tillbehörskataloger inriktade mot plåtisar tycker jag mig se att det gör det.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Jag tror det löser sig. Det finns ju gott om fjälltält som tål hårt väder på fjället utan att väga mycket. Då borde det också finnas lätta och hållbara förtält som funkar (i lite mer skyddat läge än fjället). I tillbehörskataloger inriktade mot plåtisar tycker jag mig se att det gör det.
Nja, de (fåtal) tält vi kollat på vägde 15-20 kg. Lite tyngre än ett Hilleberg fjälltält på 1,8 kg :)
Men jag blir gärna överbevisad :)
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
993
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Nja, de (fåtal) tält vi kollat på vägde 15-20 kg. Lite tyngre än ett Hilleberg fjälltält på 1,8 kg :)
Men jag blir gärna överbevisad :)

Jag menade inte att det skall vara riktigt lika lätt som ett fjälltält, det vara bara en liknelse för att säga att det borde finnas bra tält som inte väger bly. 15-20 kg ligger inom lastkapaciteten i min kalkyl. Nu blev det nästan en tält-tråd istället för en bil-tråd....
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Förtält till husbil? Kan vara ett symptom på att man valt för liten bil. Eller att man stannar för länge. ;)

Eller att man vintercampar och vill ha någon stans att göra sig av med all snö från kläder/skor (läs pjäxor) mm. Innan man tar in dem i bilen.

Markis göre sig dessutom icke besväret vid snö och hård vind. Dvs även här fungerar ett litet förtält som bekvämt väderskydd vid in-/utgång från den varma ombonade bodelen.

Fungerar på såväl små korta bilar byggda på plåtskåp som större längre bilar byggda på specialanpassade bodelschassin.
 
Toppen