• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Intregerad husbil längd 7,40 vs plåtis

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Oj..nu kastar jag mig ut till hajstimmet... men jag vill påstå att en husbil 2;3x7,4m är idialisk..
vi har åkt i Norge, Tyskland, Frankrike ,Spanien osv och har aldrig haft problem att köra, parkera i städer, landsbyggd, stå på naturplatser campingar osv... att köra i små byar i Frankrike och Spanien har fungerar utmärkt. Värme,isolering och utrymmen för två pers är överlägsen mot en plåtis.
Självklart blir det svårare med en större husbil över 8m...att stå och parkera.. men en 2,3 x 7,4m känns som idealet för oss..
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag har själv en bil på 7,34 men har sett några kluriga lösningar på plåtisar med kombinerad dusch och garderob m.m.
Med en invändig ståhöjd på drygt 1,92 skulle jag kunna tänka mig en plåtis med riktig automat och stark motor, gärna en VW California med längd 6,80.
C232F1F5-A82B-4829-8FBF-252353C3DDAC.jpeg
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sonic, hajarna nappade inte på bytet, men jag delar din uppfattning, kör samma storlek på bil, fungerar utmärkt.
Vissa har jag tittat på större ,men konstaterat att det skapar mer problem än fördelar, mindre då, visst det är ett alternativ, men är man van vid utrymme och lastförmåga på långresor så är man, största fördelen vore att hitta parkeringsplats i städer.
 
Senast ändrad:

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Hittade rätt efter 4 husbilar - nu en plåtis på 6,36, långbäddar, automatlåda, solceller, dieselvärme, fasta tankar för gasol. Saknar inget från "plastistiden" och den går ju billigare, lättare att köra, parkera och får köras i alla städer i Europa och billigare på färjor, broar etc. Åkte 650 mil till Norge i somras och skulle aldrig våga åka där med en stor "plastis"! 2,05 m bred bil är tillräckligt. Behöver inte ett utrymme att dansa på, bjuda in folk, och inget glasskåp för vin/martiniglas! Helt enkelt en perfekt bil att campa i!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
... jag kunna tänka mig en plåtis med riktig automat och stark motor, gärna en VW California med längd 6,80.
Vi var inne på California liknande (Westfalia) ett tag, men tyckte att kylen var för liten (golvmodell är bra annars). En längd över 6 m är bra om man vill ha bältad dinett bakom säten, men om man bara är 2 och inte vill väga över 3,5t, samt bl.a. komma lite billigare undan på färjor och broar, då är 6 m idealet.

Sonic, det är ingen spik i kistan bara en "motvikt" till vad som kan vara idealet för någon annan. Huvudsaken är att man trivs och mår bra (det är inget fel med att ha lite tjockare plånbok heller).

En riktig "haj":
tumblr_mjv47tZ2tP1s4rha3o1_500.gif
källa: Internet
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
För att inte tala om det härliga swishande ljudet följt av ett tjongochpang. Helst skall det vara minst ett halvdussin gånger minuten innan läggdags, promenaden eller återkomsten från denna.

Ja, dörrar som öppnas utåt i storstäder!
Kan en sidokantshängd dörr inte öppnas så går det säkert inte att komma ut heller, oavsett skjutdörr eller slagdörr.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Det har kommit en drös med kompakta ”plastisar” som har bra isolering..riktig ståhöjd och någorlunda lastkapacitet till priser under plåtpriser. Sen lite om bredd på bilen..
Har kört i Norge flera resor med en 2,3 m bred bil..på krokiga vägar senast på Lofoten och Västerålen och det har gått hur bra som helst..se Norges inrikesbussar och turistbussar som tar sig fram.Gillar oxså att kunna duscha och gå på toa utan att fastna...ett bra kök är guld värt..om vädret kinkar..
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Supernöjd med min nya plåtis 6m m långbädd. Men visst saknar jag tidigare husbilen emellanåt. Men nu använder jag husbilen annorlunda o då passar plåtis bäst.
Retade mig jag också på ljudet av skjutdörr tidigare :wink: Har kommit underfund med att jag måste ta i rejält för att den ska stängas ordentligt, så härmed ber jag om ursäkt om någon skulle stå bredvid mig nångång :twitcy:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
För att inte tala om det härliga swishande ljudet följt av ett tjongochpang...
Grannens hund(ar) som ylar till småtimmarna, knappt nå'n halvmeter från ens sovplats, är nog värre. En sidodörr kan vara fantastisk redskap att "ge igen", haha... tack för tips Michael ; )

Det går faktiskt hur bra som helst att stänga sidodörr utan "tjongochpang", gäler bara att lära sig svischa in bakändan! Ännu lättare från utsidan.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Det har inte så stor betydelse om man har plåt eller plast, när man bara ska köra några mil till campingplatsen, men om man tycker att själva resan är målet och dessutom vill in på landsbygdens mindre vägarna (många med max 3,5ton), då försvinner många plastbilar.
 

Skogstuna

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Borås
HBK-Nr
1455
Medlemskap
2024
Hej!
Vi har gått från en större integrerad bil till plåtis som vi haft i fyra år för att i våras byta till en liten integrerad, kortare än plåtisens 6.36 men bredare givetvis. Vi känner det som så att vi har i stort samma smidighet men en helt annan komfort och mer utrymme överallt. Mer av allt. Sedan kan jag ännu känna känslan av att stå och diska/laga mat i plåtisen med öppen siddörr. Den var fin.
// Thomas
 
F

F.d. 24550

Guest
Vi har inte en plåtis men inte heller någon plastbil utan en delintegrerad husbil på 2,3 m x 7,40 m x 2,75 m med stor andel gedigen plåt. Vi har en funktionell husbil utan krimskrams och ser ingen större mening med att byta till en plåtis som knappast har takhöjd och sänglängd för välväxta personer över medellängd. Vi är mest ute i Europa och har inte haft några problem att ta oss fram någonstans. Där vi inte kunnat ta oss fram hade inte heller en plåtis lyckats. Vi kör ofta om plåtisar som inte riktigt orkar i uppförsbackar - och då pratar vi inte svenska uppförsbackar. Skall man ha en kortare husbil får man göra stort avkall på komfort, och varför skulle man göra det? Spara någon hundralapp per år på färjeavgifter? Övernatta på parkeringar? Då har man allt bra låga krav på tillvaron! Är man skraj för att åka ut i en lite större husbil så är det ju tur att det finns plåtisar som man kan tränga ihop sig i.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Evanders: Du har inte varit inne i en riktig Plåtis. Räcker inte 197cm i sänglängd och 2m i takhöjd?. Främre delen har samma Fiat (ej helint). Vi har olika behov, men ser man på tyskarnas inköpsstatistik, så …..
 
F

F.d. 24550

Guest
Evanders: Du har inte varit inne i en riktig Plåtis. Räcker inte 197cm i sänglängd och 2m i takhöjd?. Främre delen har samma Fiat (ej helint). Vi har olika behov, men ser man på tyskarnas inköpsstatistik, så …..

Jo jag har tittat in i en riktig plåtis. Gillade inte tanken på att betala 100 000-tals kr för en husbil med duschdraperi i plast. Gillar inte heller att man skall behöva klättra över varandra för att ta sig i/ur sängen och kanske ändå inte rymmas på längden. Vi har stort och rymligt badrum i aktern och öppen planlösning som gör att AC i bodelen är överflödigt. Vi behöver inte möblera om för att gå på toa eller duscha. Vi har en duschkabin och behöver inte bli våta om fötterna om vi behöver gå på toa efter att ha duschat. Vi har ännu aldrig lyckats fylla alla skåp. Vi gillar att laga mat och behöver en minst 3-lågig spis och stor kyl & frys. Vi avskyr skjutdörren som kan väcka döda vid användning.

Vi umgås och pratar med många när vi är ute. Tyskarna har förklarat för oss att bor man längre norrut så köper man större bilar än om man bor längre söderut. Det har att göra med vädret. I norr måste man tillbringa mer tid i sin husbil p g a vädret - kyla t ex - , i söder kan man tillbringa mer tid utanför bilen och behöver inte så stora utrymmen i bilen. Och var bor vi - norr eller söder?
 
Toppen