• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Intervall kamrem

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
För två år sedan bytte jag kamrem, vattenpump och aggregatremmarna. Arbetet gick på 4350:-. Delarna köpte jag själv från Tyskland (Autodoc). Dagspriset på delarna är nu ca 2700:- (Gates: vattenpump, rem och rullar + aggregatrem för generator och AC)
Detta till en MJT2.3 -07
 

Tomas69

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27074
Medlemskap
2021
Hej,
Har precis inhandlat en Fiat Ducato -90 med 2.0 litersmotor är det kamkjedja eller kamrem på en sådan?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
2 liter bensin er en gammeldags støtstang motor, med kort registerkjede. En kjent svakhet: det er løse cylindre som ved overoppheting lett klipper topp pakningen. Dette fører til vann i oljen og olje i vannet.
 

Leffe Eng

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Piteå
HBK-Nr
14523
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har fått en offert på kamremsbyte med spännrullar, plus generatorrem och AC-rem, allt för 5 900 kronor. Bilen är en Fiat Ducato 2,3 årsmodell 2014 (halvintegrerad).
Detta pris fick jag i slutet av februari 2019. Bra pris, tycker jag. Firman finns i Piteå.
/Leffe
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Hej!
Jag har fått en offert på kamremsbyte med spännrullar, plus generatorrem och AC-rem, allt för 5 900 kronor. Bilen är en Fiat Ducato 2,3 årsmodell 2014 (halvintegrerad).
Detta pris fick jag i slutet av februari 2019. Bra pris, tycker jag. Firman finns i Piteå.
/Leffe

Intressant, vad heter firman?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej,
Har precis inhandlat en Fiat Ducato -90 med 2.0 litersmotor är det kamkjedja eller kamrem på en sådan?
-----------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Tomas69, du har ju redan fått info på din fråga att det sitter kamkedja på din bensinmotor, och den brukar funka uppåt 30.000 mil eller mer om den bara får bra med olja från sin smörjkanal som går ut vid kedjespännaren, samt en kedja blir ju aldrig utdömd på grund av ålder.
Däremot så kan man gott kolla upp och justera ventilspelet, i alla fall när man nyligen har köpt bilen.
Det är vanliga gamla varianten med justerskruv och låsmutter eller ev. bara jättetrög skruv samt bladmått som gäller vid justering.
Eftersom många troligen inte ens vet om att det inte är hydrauliska utan mekaniska ventillyftare i motorn så kan den justeringen vara eftersatt sedan länge.

Det kan också vara idé att kolla så fördelaren funkar. Lite olika men det är oftast både mekanisk och vakuumförställning på tändningen trots att den är elektronisk, men då alltså bara brytarlöst men ingen elektronisk tändförställning.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Rolig57

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Västerås
HBK-Nr
28661
Medlemskap
2022
Hej!

Ser att Fiat bara har 4 års intervall på kamremsbyte på min modell. Oerhört kort intervall känns det som?

På en av våra personbilar (en citroen) så är det 10 års intervall eller 12000 mil.
Nu går det kanske inte att jämföra, men 4 år - det är ju ingenting.

Den första verkstan jag kollade med nu (Hammarängens bil i Skellefteå) skulle ha 11000:- för byte av kamrem och vattenpump. Kändes saftigt - eller vad är er erfarenhet? Har 2.3 JTD motorn.
Legitimt rån! Kolla andra verkstäder typ Mekonomen!
Allt fler söker samarbete med dem!
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: Intervall kamrem

Vilken tur att man har en gammal husbil. En Fiat Ducato 2,5 från -97. Vad jag kan få fram så är bytes rekommendationen 10 000 mil. (hittad på: minkamrem.se ) Och vattenpumpen drivs inte av kamremmen.

Legitimt rån! Kolla andra verkstäder typ Mekonomen!
Allt fler söker samarbete med dem!
Plåtisen 2017, drygt 4000 mil, ska såvitt jag vet ha ny kamrem var fjärde år. Igår fick jag ett utskick från PR Husbilar i Sollebrunn, ett välrenommerat företag. Där står det att "Tillverkaren FIAT rekommenderar byte efter omkring 6000 mil, eller vart 4-5 år". För mig är denna intervall en nyhet någon som vet mera?
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Plåtisen 2017, drygt 4000 mil, ska såvitt jag vet ha ny kamrem var fjärde år. Igår fick jag ett utskick från PR Husbilar i Sollebrunn, ett välrenommerat företag. Där står det att "Tillverkaren FIAT rekommenderar byte efter omkring 6000 mil, eller vart 4-5 år". För mig är denna intervall en nyhet någon som vet me

Screenshot_20210922-163555_Adobe Acrobat.jpgSe punkt 8 detta är från senaste handboken från Fiat.
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Visa bilaga 215992Se punkt 8 detta är från senaste handboken från Fiat.
Tack för bra svar, förvånad över att inte fler husbilsägare reagerar för uppgifterna. Med ett par års undantag med Ford har jag under ca 15 år kört Fiat, har ett flertal gånger frågat märkesverkstäder om kamremsbytet och alltid fått svaret 4 år, möjligtvis undantaget de första åren när det tom rekommenderades ännu tätare byte.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vart 5:e år om man följer vad Fiat skriver. Hur man än vrider på det så är Sverige inget speciellt land där det råder "svåra förhållanden". Det finns minusgrader i Tyskland och Italien också.
Verkstäderna tycker givetvis oftare eftersom dom tar riktigt bra betalt för dessa byten. Förmodligen det servicejobb på en husbil som dom har bäst marginal på.
 
Toppen