• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Intervall kamrem

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Sv: Intervall kamrem

I mitt fall så har jag inga garantier eller motorgarantier kvar, men man vill ju fortfarande inte att kamremmen ska gå...

Känns iaf som att de tagit nog så snäva marginaler med fyra år.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Intervall kamrem

Vilken tur att man har en gammal husbil. En Fiat Ducato 2,5 från -97. Vad jag kan få fram så är bytes rekommendationen 10 000 mil. (hittad på: minkamrem.se ) Och vattenpumpen drivs inte av kamremmen.

Samma här, betalade 5000 för kamremsbyte hos en firma i Sundsvall.

Tommy R
 

janeleif

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Svedala
HBK-Nr
16829
Medlemskap
2024
Sv: Intervall kamrem

Vi fik skiftet tandrem på vores Fiat Ducato 2,3 årg. 2011 i 2016 altså efter 5 år hos Bauer i Flensborg, Schleswiger Strase 65-75 for 592,22 EUR. Det tog knap 3 timer, vi kom aftenen før og overnattede der.
Stefan taler dansk og har tlf. 0049-461-999040. Fin Service.
Venlig hilsen Leif.:twitcy:
 

IngridO

HBK Medlem
Inlägg
308
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
4492
Medlemskap
2024
Sv: Intervall kamrem

När det gäller garantier. Jag har en fiat 2012 uttagen oktober 2013.
Det är väl bara 2 år på bilen?
Inte för att det är något fel men jag har inte bytt kamrem ännu.
Om motorn skär pga brusten kamrem ersätter inte försäkringsbolaget då,
kollar man att den servicen är gjord?
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Intervall kamrem

När det gäller garantier. Jag har en fiat 2012 uttagen oktober 2013.
Det är väl bara 2 år på bilen?
Inte för att det är något fel men jag har inte bytt kamrem ännu.
Om motorn skär pga brusten kamrem ersätter inte försäkringsbolaget då,
kollar man att den servicen är gjord?

Försäkringsbolag har en grundprincip, du som försäkringstagare skall ha gjort allt som är rimligt möjligt för att förhindra skadan.
Har du inte servat enligt tillverkarens rekommendationer kan dom neka eller sänka ersättningen.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Sv: Intervall kamrem

Några exempel på villkor för maskinförsäkringen, det framgår att har man inte följt tillverkarens serviceplan så kan ersättningen vid maskinskada minskas, i värsta fall ända ner till 0.

/CG

IF
begränsning vid maskinskada
• Om husbilen inte har servats enligt serviceboken minskas ersättningen med som regel 50 % eller t.o.m. så mycket att ingen ersättning alls lämnas.
• Försäkringen gäller inte för fel som beror på att husbilen har trimmats.
• Är husbilen inte importerad av svensk generalagent för bilmärket gäller dubbel angiven självrisk.

Folksam
Aktsamhetskrav

Följ tillverkarens bestämmelser om service och underhåll.
Gör service och reparationer på ett fackmässigt vis.
Se till att ha tillräckligt med frostskyddsmedel i kylsystemet och använd rätt bränsle.
Använd inte komponenter som är trimmade eller som inte är anpassade till fordonet.

Trygg-Hansa
Aktsamhetskrav
• Husbilen får inte köras så att motor eller kraftöverföring utsätts för onormal påfrestning, exempelvis köra fast varningslampa tänts.
• Fabrikantens anvisningar om skötsel och service ska, sen första registreringsdag, alltid följts. Service och reparation ska vara fackmannamässigt utförd.
• Fordonets typutförande får inte ändras utan ombesiktning (exempelvis trimning).

Caravan Club
Aktsamhetskrav
Du ska se till att tillverkarens bestämmelser om service och underhåll på bilen följs och att sådant arbete är fackmannamässigt utfört. Du måste också se till att bilens kylsystem innehåller tillräckligt med frostskyddsmedel. Komponenter som avviker från bilens seriemässiga utförande till exempel trimmade delar får inte användas.
Om du bryter mot aktsamhetskravet eller föreskriften kan vi göra avdrag på ersättningen. Avdraget görs efter vad som är skäligt med hänsyn till förhållandets samband med den inträffade skadan, det uppsåt den vårdslöshet eller den oaktsamhet som har förekommit och omständigheterna i övrigt. Avdraget kan i allvarliga fall leda till att du inte får någon ersättning alls.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Intervall kamrem

Skönt att man har kamkedja,stora motorn 177hk

Av just den anledningen (kammremsbyte) valde vi också att köpa en begagnad bil med den motorn.

I vår gamla bil gick det ganska bra att byta kammrem själv (delintegrerad) men vår ny-begagnade bil (helintegrerad) är det ju hopplöst att komma åt I stort sett något annat än underifrån.

Kan man få kammremsbyte gjort för 5000kr så är det ett bra pris.

Sedan tycker jag det är rent ut sagt dåligt av biltillverkare som väljer så dåliga kammremmar & lösningar att remmen måste bytas efter 4 år oavsett körsträcka. Med rätt rem och konstruktion I övrigt (spännrullar mm) samt miljö för remmen borde byten inom 10 år (minst) aldrig existera.

Inom industrin, där jag jobbar, ser man lösningar med remmdrift som bara rullar på år ut och år in I minst sagt dålig miljö (svetssprut, fett som droppat ned osv.). Här förekommer inte periodiskt byte mer än I undantagsfall utan endast visuell kontroll (fysisk skada) periodiskt återkommande.

Mvh!
// Niklas
 

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Sv: Intervall kamrem

Fick förklarat för mig att gällande Fiat så är det 5-årsintervall på byte av kamrem i Europa, MEN 4 år i Skandinavien pga våra väderförhållanden.

Undersökte också med Folksam vad som gäller på skada som beror på utebliven service / uteblivet byte av kamrem och detta fick jag till svar skriftligt:

25% nedsättning vid överskriden intervall med 6 månader
50 % nedsättning vid överskriden intervall med 12 månader
75 % nedsättning vid överskriden intervall med 24 månader

(Finns att läsa i Folksams villkor Aktsamhetskrav punkt 33 och 34)

Efter att jag fått denna informationen fann jag det säkrast att hålla mig till byte av kamrem enligt Fiats rekommendationer. Better safe then sorry...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Står ingenting i serviceboken om 4år i Sverige, det är mycket tyckande och fritt tolkande i denna fråga!
 

Nilsson127

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23058
Medlemskap
2024
Sv: Intervall kamrem

5 års-intervall är vanligt idag på många personbilar, det är inte så specifikt just för Fiat husbilar.
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Intervall kamrem

Har servat min sedan den var ny 2008 på auktoriserad Fiat verkstad i Blekinge.
Dom rekommenderar 5 års intervall. En husbil kommer inte i närheten av det antal mil en transportbil går per år och det är transportbilen man har utgått ifrån. Pris 5800. Tyckte det var dyrt men verkar ju helt ok om man läser denna tråd.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Intervall kamrem

För dom husbilar som har motorgarantier eller gällande maskinförsäkringar finns inget att säga, det är bara att byta rem enl. servicebokens intervaller.
Sunda förnuftet säger mig för alla andra kan man välja en intervall som används av bilmärken med långa intervaller. Det är väl ingen större skillnad på motorer i husbilar & personbilar. Kamremmen bör ju sannolikt ha samma kvalitet & slitas eller ålderpåverkas på samma sätt. Det finns ju trots allt inte så många tillverkare av remmar i världen så konceptet är nog väldigt lika oavsett vem som producerar, i alla fall om man håller sig till dom väletablerade tillverkarna.

Bennie
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Intervall kamrem

Mycket luddig formulering i min instruktionsbok årsmodell 14. 4 eller 5 år. 4 år vid speciella förhållande. ( Kallt, dåligavägar,mycket stadstrafik hård Belastning).Har ställt frågan till fiat om en husbil avställd ca 4 mån under vintern som mest går
Långa landsvägsträckor med mellan 3,3 och 3,5 tons vikt är att betrakta som speciella förhållande.
Ännu inget svar
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Intervall kamrem

Så här står det i min instruktionsbok(drift- och underhållsbok)

1B3B5FFD-029F-4CE7-8890-3E72CCDDB736.jpeg

Jag tolkar det som att kamremmen skall bytas vart 4:e eller åtminstone vart 5:e år vid körning under svåra förhållanden.

Om man inte kör under svåra förhållanden som innebär
• kallt klimat
• stadskörning
• långvarig tomgångskörning
så bör väl det normala bytet vara vid det som inträffar först av 19200 mil eller 8 år (96 månader).

Hälsar Kjell
 
Senast ändrad:
Toppen