• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inte konstigt att vi blir bortkörda

F

F.d. 9536

Guest
Hej
Har läst om och upplevt hur ofta vi husbilsåkare blir bortkörda eller inte får stå på vissa platser. Är det så konstigt egentligen.
Vi har sedan början på september åkt från Sverige till Portugal och Spanien och man ser väldigt ofta att gråvattnet släpper man rätt ut på parkeringen där man står.
Hittar man något lock till en brunn i gatan lyfter man på det och tömmer toan, även om det är en brunn för regnvatten.
Det står skyltar om förbud mot camping men inte parkering, vad gör man? Jo ut med stolar och bord, ner med stödbenen hänger ut tvättlinor fulla med tvätt, då är det camping.
Varför är det så svårt för en del att respektera de bestämmelser som gäller.
Dom fördärvar för alla vi som åker till en tömningsstation för att tömma och fylla vatten.
Vi stod 11 dagar på en parkering i Manta Rota Portugal, det var numera tillåtet att parkera men inte campa.
Det såg ut som en camping, tömning i brunnar hämta vatten i duschar och stortvätt vid duscharna och hänga ut tvätt.
9 km bort fanns en ställplats där man kunde tömma och fylla vatten utan kostnad.
Vi var nog de enda som åkte dit av ca 15-20 husbilar.
Nu ligger vi på en camping i Torre del Mar och vad ser vi. En svensk HBK:are ute på strandparkeringen tömmer toan i en gatubrunn och släpper gråvattnet ner på marken där han står, stolar och bord ute stödbenen nere.
Alla vi husbilsåkare blir behandlade därefter.
Yvonne och Christer
 

nilsove

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Laholm
HBK-Nr
2802
Medlemskap
2024
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

HEJ!

Ta HBK numret och lägg ut det här!
Vi åker till Torre Del Mar i december
och kommer att stå där en månad
innan vi drar vidare till Agadir!

Då ska vi andra svenskar få skit för att
någon byfåne bär sig åt på detta viset!

MVH
NilsOve!:mcride:
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Hälsning från Manta Rota fricamping i dag 27 Oktober! Nu har vi stannat här 2,5 veckor, bättre kan man ju inte ha det!

Vi har besökt Tavira vid helgen, jättefint på lördagarna, samt Aljezur för att installera mer solkraft på taket. Och givetvis CastroMarim att tömma tankarna, samtidigt med mati-nköpen vid Vila Real de Santo Antonio.

Varmt, 28 grader, skönt att bada i havet och ta en dusch bredvid bilen.

Nu är vi tre HBK:are här, inga problem med gråvattenstömning (alla verkar antingen åka till Castro Marim eller samla i hinkar och tömma i avloppsbrunnen bakom avloppsreningsstationen i andra ändan av parkeringen), samma sak med toa.

Lite utemöbler finns ute dagtid, men ingen verkar ta illa vid, varken polisen eller de lokala invånarna, på natten åker allt in. Vi har pratat mycket med bar- och butiksägarna bredvid, de är enbart glada att bilarna finns här! C:a 30-40 stycken i dag.

Vi får hoppas att vi får behålla platsen, att inga "fräsare" kommer och förstör möjligheten att stanna på denna fina plats med sina otyg, de finns, fast inte här just nu!.

Vi kanske syns i Torre del Mar, vi åker till Solkusten om ett par dagar!

hälsning
274/ anita & jyrki
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

håller fullständigt med Vi borde nog starta en kedja med att fotografera eller skriva upp numret på de som inte kan uppföra sig,av oss i den här klubben .De enda de bryr sig om är att det inte skall kosta dem själva något men de biter sig själv i svansen för det kommer att drabba de själva till slut Och även oss andra som kan och vill sköta sig.
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Håller fullständigt med Nils-Ove, fram med kameran och dokumentera och lägg ut på Husbilsklubbens hemsida. Tyvärr, tror jag det är enda sättet att bli kvitt otyget.
 

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Tack ta HBK no å vi ska utesluta dom svinen...
 
F

F.d. 24333

Guest
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Hej,

Lite synd vore det att börja med ett angiverisystem. Gissar att det flesta som gör fel tyvärr inte vet bättre.

Men har vi ingen uppförandekodex? Alltså några enkla regler som säger hur vi skall uppföra oss? Skall skrivas under då man får sin logga.

- Städning
- Tömning
- Påfyllning
- Hälsa / Tacka
- mm

/Erik
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Jag tycker inte att vi skall skapa något HBK säpo. Håller istället med erikhedb
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Det som känns konstigt är ju att det handlar om vanlig hänsyn, sådant som man tror att alla har med sig. Men det är inte ovanligt att jag plockar ihop några engångsgrillar och lite annat på en populär ställplats, för att sedan slänga det i soptunnan 50m längre bort?!
Och jag använder inga sådana, så det är inte mina.
Hur skall man få fram budskapet till de personer som det gäller?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

För mig handlar det om civilkurage. Att våga säga min åsikt när jag ser att något är fel.

Med ödmjukhet och respekt kommer man långt. Även om jag blir helförbannad innombords.

// Pär
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Per. I detta fallet vore det väl nästan så att du kunde släppt ut det du hade inombords. Mvh. Olle.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Jag tycker heller inte det är fel att påtala för en person som tömmer toaletten i brunnarna och vill man inte ha en konflikt med vederbörande så kan man ju "spela dum" och fråga om det är okay att tömma där och kommer det inte lukta något eller vad säger grannarna ?
Och att man inte har varit med om något liknande , den som tömmer är kanske så "dum" så dom tror det går tömma skiten överallt och att det inte luktar .

Men å andra sidan så är det inte heller fel att denne får skämmas lite för då kanske han inte gör om det .
 
F

F.d. 51596

Guest
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Är det inte bara att knalla fram o prata med HBK:are som inte lever upp till normalt beteende? Lite fegt att springa o smygfota o hänga ut på nätet, eller hur? De hinner nog tömma mycket "skit" på fel ställe innan de kommer hem o får se sig publicerade på internet.....o sen är cirkusen på denna sida i full gång igen. Inte en vinter till med pajkastning tack, då blir det inte en spänn till i medlemsavgift
 
F

F.d. 55464

Guest
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Man blir förundrad när man läser vissa inlägg.
Starta en angivarkedja som fotograferar och skriver upp HBK nr för att lägga ut detta på HBKs hemsida !!!???
Milde tid !
Sätts detta i system så lär klubben tappa många medlemmar och få dåligt rykte.
Jag får fundera på om jag skall gå med i denna klubb:cat:
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Är böjd att hålla med, har läst igenom både forumregler och stadgar och där står det då inget om polisiär verksamhet......dock tycker jag lika illa om beteendet som de flesta andra här.
 
Senast redigerad av en moderator:

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Man blir förundrad när man läser vissa inlägg.
Starta en angivarkedja som fotograferar och skriver upp HBK nr för att lägga ut detta på HBKs hemsida !!!???
Milde tid !
Sätts detta i system så lär klubben tappa många medlemmar och få dåligt rykte.
Jag får fundera på om jag skall gå med i denna klubb:cat:

Tycker Du man skall sitta med armarna i kors ?
Hur tycker Du man skall göra ?
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Per. I detta fallet vore det väl nästan så att du kunde släppt ut det du hade inombords. Mvh. Olle.

Om jag bemöter folk med ilska får jag aldrig mina åsikter respekterade.

Respekt är inget man kan kräva......det är något du förtjänar !!

// Pär
 
F

F.d. 55464

Guest
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Tycker Du man skall sitta med armarna i kors ?
Hur tycker Du man skall göra ?

Sitt med armarna i kors eller snacka med personen som du tycker gör fel !
Är man på en campingplats eller ställplats så finns det säkert en ansvarig att få tag på om man retar sig på andras beteende.
Det har väl ingen betydelse om dom man retar sig på är med i HBK eller någon annan klubb.
Hänga ut folk på nätet är helt fel.:rolleyes:
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Inte konstigt att vi blir bortkörda

Sitt med armarna i kors eller snacka med personen som du tycker gör fel !
Är man på en campingplats eller ställplats så finns det säkert en ansvarig att få tag på om man retar sig på andras beteende.
Det har väl ingen betydelse om dom man retar sig på är med i HBK eller någon annan klubb.
Hänga ut folk på nätet är helt fel.:rolleyes:

Tycker att Du har en märklig inställning till problemet.
"Om man retar sig på andras beteende"
Det är ju frågan om att sköta sig för allas bästa.
Gör man det slipper man repressalier så enkelt är det.
 
Toppen