• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Innerbelysning Burstner Delfin

gnillib65

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
SVEDALA
HBK-Nr
11353
Medlemskap
2024
Har en Burstner T700 från 2006. Lysröret i takarmaturen gick sönder så jag tänkte byta till en LED-armatur. När jag tog bort den gamla armaturen så fanns det 4 kablar till denna. Kunde inte mäta upp någon 12 Volts DC spänning. Någon som vet vad det är för ström i kablarna och var den kommer kablarna ifrån ifrån? Misstänker att det finns någon form av konverter mellan strömbrytaren och armaturen.
Tackar på förhand.
Anders Takbelysning.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Går de 4 ledningene til kontaktene på lysrøret? I så fall er det en boks med elektronikk og transformator underveis til bryteren. De 2 i hver ende går til glødning av ende elektrodene for å starte gassutladningen, denne krever en høyere spenning for å kunne fungere om røret er noe særlig legre enn 20 cm. Selv de kort benytter oftest høyere spenning.
 
Toppen