• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen 12V i husbilen

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Idag kopplade jag bort batteribanken för byte till grövre parallella kablar.

När jag efter avslutat byte försöker slå på 12V i bodelen, så händer inget.
Har ett Schaudt ebl99.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Jag läser i manualen till EBL99 (har ett likadant själv) att dels skall sitta två 50A säkringar på inkommande ledningar från batterierna, dessa sitter utanför elektroblocket någonstans i närheten. Dels ser jag att om batterierna varit frånkopplade krävs det att spänningen är minst 11 volt i batterierna, annars går det inte att slå på 12V på knappen förrän man kopplat i landströmskabeln.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
F1CC53E4-34A7-49A8-8A84-E765DA1BD252.png 511A9F2A-9832-458F-9FDE-B1B298149572.jpeg Sitter två stycken stora relä inuti ebl99:an som sköter 12v och huvudström.

Dom har en förmåga att ”klistra” sig i det ena eller andra läget och det kan vara svårt att få igång.

Det sitter en hake på kanten på dom som gör att det går att påverka dom manuellt, men det är svårt att se mellan spjälorna på ebl. Du behöver nästa ha den o knät och lysa med ficklampa i för att se.

Main switch relay...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har 230V i bilen med extern kabel.
Har 230V i bilen via invertern.
Har provat att starta bilen, ingen skillnad.

Jag kan på panelen kolla startbatteriet, men inte bobatterierna.

En lustig detalj,
På regulatorn från solpanelerna (har för tillfället inga paneler på taket montering av nya nästa jobb)
Blinkar mpp lampan, regulatorn är inkopplad till sol-ingången på ebl99
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
EBL119 som jag skulle testa var bränt redan :(
Syns på bilden, översta anslutningen i block 2 var kraftigt bränt, och halva hanen sitter fastbränd.
Men jag lyckades koppla upp det med testkablar, dock heldött.

Var får man tag ett EBL119 till bästa pris?
 

Tjille

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
20071
Medlemskap
2024
Det billigaste sättet är troligen att reparera den EBL du har. Jag lät Develec på Orust repararea min, förra våren. Om jag minns rätt så kostade det ca 2000kr. Återförsäljarna vänder sig ofta till honom för reparationer av EBL. Jag valde att åka dit med min EBL och körde sedan dit husbilen för montage och test när den var reparerad.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tänker inte reparera 15år gammal elektronik för flera tusen kronor,
det känns inte smart.

Tack Magnus för länkar, men det ser ut som priset alla andra begär i Sverige.
Jag hittar EBL119 för 399€ i Tyskland, frågan är ifall man kan hitta ännu bättre pris.
Schaudt EBL 119
 
Toppen