• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inga avgifter på autobahn 2019

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
När/om avgifterna införs så lär de mindre, avgiftsfria, vägarna bli igenkorkade.
Själv skulle jag få betala ca 4000 SEK för en 5 tonnare på årsbasis.
Öststats (prisdumpande) åkerier kommer nog att dra igenom småbyar i jakt på att tjäna pengar.
Man kan se detta beteende i Frankrike och tidigare i Spanien där lastbilar drar igenom byar två meter (ibland mindre) från kåkarna.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tyskarna får tillbaka avgiften på skatten är det tänkt, meningen är att vi utlänningar skall köpa tidsbegränsat tillstånd, 40 Euro för 2 månader var ett förslag.
Meningen är att det skall gälla överallt så man slipper ökad trafik på småvägar, åkte genom norr Frankrike nyligen där mötte man lastbilstrafiken på småvägarna.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag åker regelbundet på Upplands små vägar och ofta möter lastbilstrafiken ... både utländska och svenskregistrerade bilar...
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Jag åker regelbundet på Upplands små vägar och ofta möter lastbilstrafiken ... både utländska och svenskregistrerade bilar...
Åker också mycket där och håller med dig att det är mycket lastbilar.Det har sin förklaring att till Kapellskär,Hargshamn och Grisslehamn kommer varje dag över 300 långtradare med båtar och för de som skall norrut och till E4 är det ända möjlighet att köra dessa vägar, finns inga andra alternativ.
Mvh.s670sl
 

Matsalamande

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
18216
Medlemskap
2023
Som situationen med lastbilstrafiken har utvecklat sig måste det till avgifter och
förändringar annars stoppar det sig det sig själv till slut .Efter att ha åkt med husbilen ner till Dubrovnik och tillbaka kan vi konstatera att hela trafiksituationen är en dräpare för miljön.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är väl i första hand inte för miljön Tyskland tänker införa Maut utan det är slitaget på vägarna som skall bekostas av detta. Tyskland ligger ju i hjärtat av Europa & är ju ett transitland som så gott som alla skall passera, belastningen på vägnätet är enorm, likaså slitaget. Maut'en kommer på inget vis att minska på trafiken men landet får ett tillskott till vägunderhållet.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Det största problemet är att "vägtransporter" är på tok för billiga och detta på grund av prispressen från olika speditionsföretag
Hasse
 
Toppen