• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Importförsäkring Länsförsäkringar

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Importförsäkring Länsförsäkringar

Det finns ju en annan variant. Om införseln (import inom EU finns ej) sker från Tyskland så erbjuder registreringsmyndigheten en helförsäkring av bilen på det nya tyska reg.numret när bilen registreras på svensk ägare.

Bennie
 
J

Jarn

Guest
Sv: Importförsäkring Länsförsäkringar

Var och vilken registreringsmyndighet erbjuder försäkringar ?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Importförsäkring Länsförsäkringar

Var och vilken registreringsmyndighet erbjuder försäkringar ?

Läs mitt inlägg ovan. Tyskland har inte som i Sverige 1 myndighet (Transportstyrelsen) utan 1 i varje delstat. Jag blev i alla fall erbjuden detta när jag tog hem min HB för ett år sedan.

Bennie
 
J

Jarn

Guest
Sv: Importförsäkring Länsförsäkringar

Det är värre än så, de har inte bara ett registreringsställe (Zulassungsstelle) i varje delstat utan massor, i varje större ort eller stad.
De säljer inga försäkringar utan är en typ kommunal myndighet. Försäkringar liksom skyltarna tillhandahålls o säljs av privata aktörer i direkt anslutning.
 

Brodin

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Bromölla
HBK-Nr
17462
Medlemskap
2024
Sv: Importförsäkring Länsförsäkringar

Så långt stämmer ju detta med den 30-dagarsförsäkring som idag "erbjuds" av de flesta (om inte alla) försäkringsbolag, men till en betydligt högre kostnad än de 6000kr/år som nämns här.

Så min fråga kanske i stället borde bli:
- Vilken försäkring kan tecknas på en husbil som är under import (ännu ej registrerad i Sverige) till en kostnad av ca. 6000kr per år (helförsäkring)?

// Niklas

Ja, en helförsäkring med vagnskada.
När jag fick det svenska registreringsnumret, ringde jag Folksam och så förde dom på registreringsnumret på försäkringen och jag fick ett nytt försäkringsbevis med registreringsnummer hem skickat.
(Jag körde hem bilen nu i december)

Åke B.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Importförsäkring Länsförsäkringar

Körde oförsäkrat gjorde du inte. Du hade ju ett ingånget försäkringsavtal med Folksam. Hade det hänt något så hade det varit upp till dom att lösa hur dom skulle gå tillväga för att möta dina anspråk. Att det går att försäkra på chassinummer är solklart det har ju en del av oss gjort. Huvudsaken är att man kan identifiera fordonet som är försäkrat.

Bennie

= oförsäkrat utan rättegåhg då kanske, om det är mer tydligt. Huvudbudskapet återigen se upp. Säljarna har noll koll.

Anders
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Importförsäkring Länsförsäkringar

Ja, en helförsäkring med vagnskada.
När jag fick det svenska registreringsnumret, ringde jag Folksam och så förde dom på registreringsnumret på försäkringen och jag fick ett nytt försäkringsbevis med registreringsnummer hem skickat.
(Jag körde hem bilen nu i december)

Åke B.

Jag är positivt förvånad!

// Niklas
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Väcker gammal tråd i stället för att skapa en ny. Nu är det 2 år sedan jag importerade en HB, har det hänt nått nytt när det gäller importförsäkringar, hade problem sist att få en försäkring som försäkrade till full värde.
De vill max ge till 350.000kr, men eter många om och men så fick jag tillslut en försäkring på 500.000 kr.
Nu skulle jag behöva lite högre än så, har skickat mail till LF men inget svar.
Nån som importerat senaste halvåret och använt LF? Nått annat bolag kanske?
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Har kontakta 4 bolag har inte fått svar från IF än:
Sämst måste LF va Kostar 2218kr 30 dagar man får inget tillbaka på summan, max försäkringsbelopp 350.000kr
Trygghansa 3600kr 30 dagar upptill 1 miljon kr

Folksam 5400 kr ingen gräns utan bilens värde, men här får jag tillbaks pengar om jag tex bara använder försäkringen i 6 dagar, så man kan säga 180 kr dagen!

If ska svara idag så återkommer med svar från dem!
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Verkar som om det är olika villkor för LF på olika län. Här i Östergötland betalade jag 2017 - 2 100 kr för 30-dagars importförsäkring med en självrisk på 5000 kr utan begränsning. När jag fått svenskt registreringsnummer så överigck den till helförsäkring och då fick jag tillgodoräkna mig dessa 2100 så det kostade igentligen inte mer än en vanlig försäkring.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Exakt Lubbis, så gjorde LF Vänersborg för mej också. LF är ju en oberoende förening så varje kontor/län kan ha egna bestämmelser & rutiner.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Kan tillägga att om man inte hann klart med registreringsbesiktning gick den efter 30 dagar över till en "garage-försäkring" i 6 månader. När man sedan fick en tid vara det bara att meddela försäkringsbolaget vilket dag man skulle besikta så gällde försäkringen den dagen. Endast om man bytte bolag förverkades premien.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Idag svarade IF :En importförsäkring som gäller under 30 dagar kostar 3000 kr och har då en vagnskadesjälvrisk på 6000 kr.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Glömde skriva att If har upp till fullvärde, samt inga pengar tillgodo.
 
Toppen