• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Importförsäkring Länsförsäkringar

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Ringde Länsförsäkringar för att höra mig för lite om importförsäkring. Döm om min förvåning när jag får höra att upplägget de har på en försäkring som kallas "30-dagarsförsäkring" (helförsäkring) är att den gäller från den dagen försäkringen täcknas som LÄNGST i 30 dagar. Men där man har 3 veckor på sig att få fordonet innanför svenska gränsen och därefter gäller försäkringen i en vecka.

När jag påtalar att man på en vecka inte hinner få en bil registrerad bekräftar killen jag pratade med att de känner till problemet men att det förmodligen (han var inte säker) är Transportstyrelsen som dikterat upplägget på denna försäkring.

Om man sedan vill ha en gällande trafikförsäkring, efter veckan i Sverige har gått, för att rulla ner till bilbesiktningen kan man teckna en sådan för 300kr.

Ca. pris för en 30-dagarsförsäkring ligger på ca. 3100kr för en bil med totalvikt 4500kg och årsmodell 2015/2016

Mvh!
// Niklas
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Importförsäkring Länsförsäkringar

De vet väl inte om när du kör in i sverige.
Hur kan de tänka så.
Detta sa de inget till mig om när jag hämtade våran i mars 2016
 

Krister&AnnChristin

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Robertsfors
HBK-Nr
14178
Medlemskap
2024
Sv: Importförsäkring Länsförsäkringar

Hämtade hem min husbil 2015 från Tyskland. 4500 kg. årsm - 15
Betalade 850 kr. helförsäkring gällande 30 dagar utan förbehåll.
Gällde från den dag jag hämtade den. Tecknad hos LF - Västerbotten.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Importförsäkring Länsförsäkringar

Låter väldigt konstigt

Det måste vara så att den gäller max 3 veckor utomlands vilket då ger endast 1 vecka "kvar" som den kan gälla i Sverige?
Om den däremot kommer till Sverige på ett par dar har man alla dagar upp till 30 kvar i Sverige.

Be Länsförsäkringar maila över villkoren och läs dem själv. Inte helt omöjligt att killen inte har riktigt full koll på detaljerna. Det är ju ingen försäkring dom säljer varje dag direkt.

Annars funkar det utmärkt med Trygg Hansas försäkring...
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Importförsäkring Länsförsäkringar

Låter väldigt konstigt

Det måste vara så att den gäller max 3 veckor utomlands vilket då ger endast 1 vecka "kvar" som den kan gälla i Sverige?
Om den däremot kommer till Sverige på ett par dar har man alla dagar upp till 30 kvar i Sverige.

Be Länsförsäkringar maila över villkoren och läs dem själv. Inte helt omöjligt att killen inte har riktigt full koll på detaljerna. Det är ju ingen försäkring dom säljer varje dag direkt.

Annars funkar det utmärkt med Trygg Hansas försäkring...

Självklart var det också min tanke under samtalet så frågan ställdes "Hur lång tid gäller försäkringen om jag rullar innanför Sveriges gränser på bara 2-3 dagar?" (Vilket är det närmsta scenariot vi har framför oss.

Svaret var "En vecka". Så jag har inte missuppfattat vad han sa. Däremot kanske han kan ha missuppfattat villkoren.

ELLER så kanske de av er som kört hem bilar med samma försäkring levt I tron att ni haft helförsäkrade fordon även efter 1:a veckan i Sverige

ELLER så har villkoren förändrats till och med 2017.

Hur LF kan få reda på att bilen rullar in i Sverige är naturligtvis en bra fråga. Vilket får mig att fundera på om de inte menar en ny bil som skall tullas in. Och hur får skattemyndigheten reda på att det rullar in en ny bil som de skall kräva tull på? Förmodligen genom att folk anmäler det frivilligt av ren skär ärlighet och rädsla för oanmälda controller med böter som föjd.

LF har naturligtvis inte det mandatet MEN om vi skulle behöva använda föräsäkringen efter 29 dagar kan vi nog ge oss sjutton på att de kommer rota igenom allt som går för att se om vi brutit mot avtalet. De kanske rent av kommer kräva att vi visar upp när bilen fördes in.

Annars är min erfarenhet av LF att de är väldigt bra att ha att göra med ÄVEN när det verkligen gäller.

Försäkringsvillkor är alltid bra att läsa igenom, men ack så tråkigt. ;-)

Vad gick Trygg Hansas försäkring på?

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Importförsäkring Länsförsäkringar

Hämtade hem min husbil 2015 från Tyskland. 4500 kg. årsm - 15
Betalade 850 kr. helförsäkring gällande 30 dagar utan förbehåll.
Gällde från den dag jag hämtade den. Tecknad hos LF - Västerbotten.

Snacka om skillnad. Låter som vi skall kontakta LF - Västerbotten och kolla. :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Importförsäkring Länsförsäkringar

Rent logiskt måste det vara så att av de 30 dagarna är det en begränsad tid utomlands och inte i Sverige. Handläggaren måste helt klart ha blandat ihop det.
Osäkerheten, risken och skadekostnaden är mycket större för bolaget när bilen befinner sig utomlands. Väl i Sverige blir allt mer hanterbart för bolaget om något skulle hända. Då har dom full kontroll på fordonet och skador på även en oregistrerad bil kan kontrolleras och hanteras som vilken annan vanlig bil och skada som helst här hemma.

Försäkringsvillkoren behöver inte vara så jobbiga att läsa igenom. Bifogar villkoren från Visa bilaga TryggHansa.pdf.
Den försäkringen kostade mig ca 3600 för 30 dagar.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Importförsäkring Länsförsäkringar

Några försäkringsvillkor hade inte LF att skicka (jag ringed dem igen och fick prata med en annan handläggare). Men hon begräftade vad #1 sagt, nämligen att försäkringen (helförsäkring) bara gäller 1 vecka i Sverige. Och självklart kunde hon inte svara på hur de kunde verifier att man rullat in innanför Sveriges gränser så...

Skall kontakta Trygg Hansa, tack för tipset.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Importförsäkring Länsförsäkringar

Så nu har jag kontaktat Trygg Hansa och fått förklarat ytterligare vad som gäller. Samtalet var behövligt för så som LF hade förmedlat det hela fick jag delvis fel uppgifter.

Följande gäller enl. Trygg Hansa.

Importförsäkringen, eller 30-dagarsförsäkringen som den egentligen heter, är en helförsäkring som gäller i 30 dagar från förvärvsdatumet oavsett om fordonet befinner sig i Sverige eller ej.

Enl. Transportstyrelsen, som är "ägare" av detta försäkringsupplägg, får dock inte fordonet, på denna försäkring, köra i trafik en vecka efter att fordonet rullat in i Sverige.

Man får dock köra fordonet till/från registreringsbesiktningen så länge man har gällande trafikförsäkring. Samt skriftligt bevis på avtalad tid för besiktning mm.

Mer om detta finns att läsa här: Transportstyrelsen

Följande uppgifter behöver man när man kontaktar försäkringsbolaget för att teckna denna försäkring:

- Förvärvsdatum
- Fabrikat
- Modell
- Årsmodell
- Effekt
- Vikt (Totalvikt)
- ChassieNr.

Kort kan tilläggas att TH var aningen dyrare än LF. TH skall ha 3588kr (frågade aldrig efter vad för bil det var, vikt etc.) medan LF skall ha ca. 3200kr (jag minns inte exakta siffror).

Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Importförsäkring Länsförsäkringar

Det närmar sig, vi flyger ner onsdag nästa vecka för att (om allt går som det skall) hämta hem vår "nya" bil.

Kontaktade åter igen LF, då vi har de flesta andra försäkringar där och de dessutom var billigast på försäkringen av den gamla husbilen.

Fick nu beskedet att det finns en max-gräns på värdet om 350 000kr som 30-dagarsförsäkringen omfattar. Nu verkar handläggaren vara kundorienterad så han bad om lite uppgifte rom bilen för att lyfta frågan högre upp. Så nu väntar vi bara på besked "OK att försäkra eller EJ" då bilen vi skall köpa är dyrare än 350 000kr.

Mvh!
// Niklas
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Importförsäkring Länsförsäkringar

Läste detta på IF hemsida.

Ansök om tillfällig registrering
Denna EU-regel finns till för att du som köpare ska kunna försäkra bilen i Sverige och ha 30 dagar på dig att köra hit bilen och registrera in den i Sverige. När du köper en bil utomlands får du köra bilen i Sverige i sju dagar från det att bilen togs in i landet. Efter det måste du registrera bilen i Sverige för att få köra med den. Du kan ansöka om tillfällig registrering hos Transportstyrelsen. Du riskerar böter om du kör med bilen från den åttonde dagen om du inte har registrerat bilen.

Om du inte kommer med bilen till Sverige inom 30 dagar, och inte ansökt om tillfällig registrering hos Transportstyrelsen under denna period, måste du ordna med försäkring i det land där du köpte bilen.

Så här går det till

Ring oss på telefon 0771-655 655 för att ordna en försäkring. Vi behöver chassinumret på bilen.
Du kan välja mellan tre omfattningar; trafikförsäkring, halvförsäkring eller helförsäkring. Tänk på att importerade bilar saknar vagnskadegaranti. Därför rekommenderar vi helförsäkring om du köpt en nyare bil.
Självrisken för vagnskadeförsäkring beror på bilens värde och ligger mellan 4 500-15 000 kronor.
Försäkringen gäller i max 30 dagar och upphör om bilen får ett svenskt registreringsnummer under denna period. Vi betalar inte tillbaka pengarna för 30-dagarsförsäkringen även om bilen registreras i Sverige.
Du måste betala försäkringen inom 5 dagar.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Importförsäkring Länsförsäkringar

Följande har nu framkommit när vi kontaktat LF & TH för att jämföra denna 30-dagarsförsäkring för den husbil vi vill importera.

LF har en max-gräns på värdet i Sverige satt till max 350 000kr för bilmodellen de skall försäkra medan TH har satt denna gräns till max 1 Mkr. Båda bolagen försäkrar fordon över deras resp. max-gräns men då med en för varje tillfälle uträknad tariff. I vårt fall innebär detta att LF skall ha 4130kr (där man i tidigare samtal för 2 veckor sedan angav ca. 3200kr) medan TH skall ha 3588kr.

TH kräver inte förskottsbetalning då vi har en försäkring hos dem och skött betalningarna. Medan LF, där vi har merparten av våra försäkringar (hus, mc, livförsäkring, sjukförsäkring etc.) kräver förskottsbetalning trots klanderfri betalningshistorik.

Till TH:s nackdel är att de på en ordinarie försäkring (när svenskt registreringsnr finns) är ca. 250% dyrare för helförsäkring helår än vad LF är.

// Niklas
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Importförsäkring Länsförsäkringar

Hej,
Jag tog hem en Concorde i maj 2016, jag betalade 3000kr för en 30dgr/1000mil försäkring hos LF.
Bilen var värd över 1milj, men det var inga konstigheter, det dom ville ha reda på också var hur långt den hade gått.
Och valde jag dom som försäkringsgivare när jag kom hem så skulle jag få upp till 2000kr i rabatt första året.
Det här var LF i Stockholm, det verkar skilja en del vart man bor.:wideeyed:

Jag skulle nog pruta om jag var du...:yes:

//Klasse
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Importförsäkring Länsförsäkringar

Hej,
Jag tog hem en Concorde i maj 2016, jag betalade 3000kr för en 30dgr/1000mil försäkring hos LF.
Bilen var värd över 1milj, men det var inga konstigheter, det dom ville ha reda på också var hur långt den hade gått.
Och valde jag dom som försäkringsgivare när jag kom hem så skulle jag få upp till 2000kr i rabatt första året.
Det här var LF i Stockholm, det verkar skilja en del vart man bor.:wideeyed:

Jag skulle nog pruta om jag var du...:yes:

//Klasse

Argumenterade en hel del men handläggaren, som visserligen var trevlig och förstående, hänvisade enbart till deras fordonsavdelning där ärendet, innan de kunde ge besked (det tog drygt 2 dagar) skickat ärendet vidare till någon chef.

Finns inte mer att hämta hos LF avseende priset så till vida jag inte ringer LF någon annan stans i landet.

// Niklas
 

Brodin

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Bromölla
HBK-Nr
17462
Medlemskap
2024
Sv: Importförsäkring Länsförsäkringar

Jag tog en vanlig helförsäkring.
Den kostade drygt 6000Kr för ett helt år.
Folksam hade inga problem att försäkra husbilen på chassinumret.

H. Åke B.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Importförsäkring Länsförsäkringar

Jag tog en vanlig helförsäkring.
Den kostade drygt 6000Kr för ett helt år.
Folksam hade inga problem att försäkra husbilen på chassinumret.

H. Åke B.

Redan innan den är registrerad med Svenskt registreringsnumer?

// Niklas
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Importförsäkring Länsförsäkringar

Redan innan den är registrerad med Svenskt registreringsnumer?

// Niklas

Finns en lång diskussion om detta i tråden om S.r. Husbilar. Folksam sålde en sådan till mig också och sedan när jag kommit hem backade man på den och sade att säljaren gjort fel så i praktiken körde jag utan försäkring.

Anders
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Importförsäkring Länsförsäkringar

Finns en lång diskussion om detta i tråden om S.r. Husbilar. Folksam sålde en sådan till mig också och sedan när jag kommit hem backade man på den och sade att säljaren gjort fel så i praktiken körde jag utan försäkring.

Anders

Körde oförsäkrat gjorde du inte. Du hade ju ett ingånget försäkringsavtal med Folksam. Hade det hänt något så hade det varit upp till dom att lösa hur dom skulle gå tillväga för att möta dina anspråk. Att det går att försäkra på chassinummer är solklart det har ju en del av oss gjort. Huvudsaken är att man kan identifiera fordonet som är försäkrat.

Bennie
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Importförsäkring Länsförsäkringar

... Att det går att försäkra på chassinummer är solklart det har ju en del av oss gjort. Huvudsaken är att man kan identifiera fordonet som är försäkrat.

Bennie

Så långt stämmer ju detta med den 30-dagarsförsäkring som idag "erbjuds" av de flesta (om inte alla) försäkringsbolag, men till en betydligt högre kostnad än de 6000kr/år som nämns här.

Så min fråga kanske i stället borde bli:
- Vilken försäkring kan tecknas på en husbil som är under import (ännu ej registrerad i Sverige) till en kostnad av ca. 6000kr per år (helförsäkring)?

// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Importförsäkring Länsförsäkringar

Finns en lång diskussion om detta i tråden om S.r. Husbilar. Folksam sålde en sådan till mig också och sedan när jag kommit hem backade man på den och sade att säljaren gjort fel så i praktiken körde jag utan försäkring.

Anders

Och när jag importerade min förra husbil 2011 körde jag endast med gällande trafikförsäkring, som tecknades i Tyskland. Med vetskapen att jag måste vara extra försiktig.

Det gick ju det med men det kändes lite nervöst under de veckor i Sverige när bilen stod utomhus på ett obevakat ställe långt hemifrån. Tills man fick hem skyltarna.

Nu var värdet på den bilen betydligt lägre än den bil vi nu skall köpa så i detta fallet är det INTE aktuellt med enbart gällande trafikförsäkring.

// Niklas
 
Toppen