• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Illaluktande gråvatten tank

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Första åtgärd är att fylla på vattenlåsen med en skvätt vatten när man stannat bilen!
Även i duschen.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag har märkt att om jag kör hyttventillation när vi är på rull i läget inomhus/hytt cirkulation så kan det börja lukta avlopp.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Enda haken med OxyG är priset, sen vet jag inte hur länge 1,5 kg varar om man ska hälla i 1 mått per 17 liter's kassett(?)

Hittills har vi testat disk-tabletter med si sådär resultat och nu är det dags att testa ättika:
Biltemas 12% 16 kr/lit. (är lika med 32 kr/lit. om ättikan vore 24%)
Perstorps 24% 31 - 38 kr/lit.
Ogräsättika Kraft 24%, just nu 24,8 kr/lit. (om man bor i VÄSTERÅS)

Dagens vinnare: Biltema
upload_2018-8-24_16-29-14.png
 
F

Fd.47585

Guest
Enda haken med OxyG är priset, sen vet jag inte hur länge 1,5 kg varar om man ska hälla i 1 mått per 17 liter's kassett(?)
Vi använder bara Oxyg i gråvattentanken även om vi testat även i svartvattenkasetten (men gillar inte färgen när man tömmer, den blåa färgen med tabletter passar oss bättre), man (vi) har bara i medlet när det börjar lukta och det är långt ifrån varje tömning som det behövs. På semestern (5,5 veckor) behövde vi bara använda medlet en gång pga av lukt.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Peppar, peppar, ta i trä - men vi har faktiskt inte haft någon gråvattenlukt på hela sommaren.
Man funderar naturligtvis på hur det kan komma sig. Det har ju faktiskt varit mycket varmt och det borde väl innebära att det luktar ännu mer än tidigare somrar.
Det enda som jag kan komma på är att vi har monterat en elektrisk tömningsventil på avloppet till gråvattentanken. Kan det möjligen vara så att ventilen vid tömning av tanken begränsar flödet så att vattenlåsen inte töms på vatten? Om så skulle vara fallet borde man ju kunna uppnå samma effekt genom att bara delvis öppna den ordinarie ventilen vid tömning.

En undring från Kjell
 
Toppen